Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2003 #1 Del Skrevet 12. august 2003 Er i tvil om vi skal skaffe oss hunkatt eller hankatt. Vil en kastrert hankatt holde seg mer i nærheten av huset enn en sterilisert hunkatt? Vår katt ble nettopp påkjørt (det var en sterilisert hun), og da hadde hun forvillet seg et stykke bort fra huset... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. august 2003 #2 Del Skrevet 12. august 2003 Tror ikke dette har med kjønn å gjøre, tror det er bestemt av personlighet og andre årsaker som når katten ble sterilisert. Vår hunnkatt som er snart 10 år ble nettopp sterilisert og hun holder seg bare ved dørene, skulle vel helst vært inne hele tiden. Vår hannkatt som ble sterilisert når han var 9 måneder er ute hele tiden, han elsker å farte rundt omkring, man skulle nesten ikke tro at han er sterilisert. Men heldigvis slåss han ikke, og jeg tror faktisk ikke han er så veldig langt unna hjemmet, for når jeg plystrere på han, så kommer han springende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 12. august 2003 #3 Del Skrevet 12. august 2003 Enig med Care jeg. Hadde en kastrert hankatt. Han var mye ute og sprang, hvor langt vekk vet jeg ikke. Men han slåss ikke lenger og sprang ikke etter damene. Han hadde heldigvis vett til å holde seg unna trafikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 13. august 2003 #4 Del Skrevet 13. august 2003 Enig med de andre her i at det er mer personlighetsavhengig enn kjønnsavhengig hvor hjemmekjær katten er. Vi har 3 kastrerte hannkatter og en sterilisert hunnkatt. Hunnkatten og en av hannkattene er mer "villdyr" enn de andre og streifer mer rundt. De kan være borte i et par dager av gangen. De to andre hannkattene er hjemmekjære kosegriser. Det har litt å si hvor gammel katten er når den blir kastrert også. En hannkatt som har innarbeidet hannkattadferd gjennom flere år vil ofte beholde mye av adferden sin (som f.eks. markering) selv om den blir kastrert. Hvis du bor slik til at det er best om katten holder seg rundt huset bør du vurdere personligheten nøye når du velger katt. Det er jo ikke alltid så lett å vurdere personligheten til en liten kattunge men man kan også se på foreldrene. Er foreldrene (eller moren da, ofte vet man jo ikke hvem faren er) rolige er det jo en sjanse for at ungene også blir det. Moren til vår hunnkatt (og bestemoren til hannkattene) var også en "vill" katt så de to kattene våre som også er slik har nok arvet de egenskapene. Skaffer du deg en halvoksen/voksen kastrert/sterilisert katt via omplassering er det ofte lettere å vurdere personligheten enn på en liten kattunge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snuppelure iil Skrevet 14. august 2003 #5 Del Skrevet 14. august 2003 Katter har en viss vandre radius fra sitt bosted. Hankatter lengre enn hunnkatter. Blir en katt sterilisert/ kastrert minsker denne radiusen. Men at hankatter blir roligere av kastrering er en sannhet med modifikasjoner. Det kommer nemlig ann på når de kastreres. Når en hankatt kastreres stanser produksjonen av et hormon som "gjør de voksne i hodet". Min forrige katt var en omplaserings katt, han hadde blitt kastrert da han var 7mnd. Og han forble 7mnd gammel i hode hele sitt liv :-) Det betyr at rolig katt hadde jeg i allefall ikke.. Men for en personlighet han hadde!!!! Forguder fortsatt den katten! Han ble påkjørt da han var 11 år gammel (stakkar) Så er det en etisk debatt om når det er rett å kastrere dem da.... Gjør du det fortidlig blir han som min katt, og gjør du det etter at han har forstått hva han skal bruke sakene sin til kan han bli flau/forlegen. De kan nemlig bli mobbet av andre katter. På en annen side var min i så mye fysisk aktivitet (gitt 7mnd i hode) og derfor ganske sterk. Han fillebaket slemme katter i nabolaget og var Kongen i gata :-) Desuten hadde han jo ikke peiling på hva han skulle brukt sine manglende deler til heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petruska Skrevet 15. august 2003 #6 Del Skrevet 15. august 2003 Hormonet som minsker når katten kastreres er ganske enkelt testosteron. Og vi vet jo hvordan det virker (på mannfolk også av og til...) Det er nok heller personligheten til katten din som er slik Snuppelure. Ellers ville det jo vært trasig for de kattene våre som ble kastrert 4 mnd. gamle...De stoppet heldigvis ikke opp i utvikling da! Mange dyrleger sier også at kattene godt kan kastreres fra 8 uker og oppover. Vår dyrlege bekreftet det men sa samtidig at testosteronet er med på å utvikle muskelmassen til katten og det bør den ha litt av for ikke å bli fet og slapp. Testosteronet har heldigvis ingen innvirkning på hvor voksen "i hodet sitt" katten blir. Kattene er dessuten fullt ut i stand til å "bruke sakene sine" som Snuppelure sier, selv om de er kastrert. Det er trangen som minsker. Når det gjelder etikk og kastrering synes jeg det er svært uetisk å la kattene gå rundt og befrukte f.eks. villkatter og på den måten opprettholde et uforsvarlig høyt antall av katter som ikke har det godt. Kanskje katten hadde fått høyere status også hvis alle tok ansvar og kastrerte/steriliserte katten sin så man måtte kontakte oppdretter for å skaffe seg katt. Så lenge det flyter av kattunger er det vanskelig å gjøre noe med at katten ofte behandles som en bruk og kast-ting. Har vokst opp med katter og hatt katter i voksen alder også. Har nå 4 stk. og jeg kan skrive under på at de trives bedre når man "fritar" dem fra driftene som testosteronet gir. Disse driftene gjør jo at de sloss og jakter på hunnkatter hele sitt voksne liv. Men som jeg sa i mitt forrige innlegg har det litt betydning når katten kastreres på den måten at hvis den er mange år og har sin hannkattadferd godt innarbeidet er det ikke sikkert at den f.eks. slutter å markere når den kastreres. Ta ansvar og kastrer/steriliser kattene deres folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå