Gjest Gjest_Jenta_* Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Hei Er det noen som er flinke med orkideer her? Jeg fikk en slik blomst i slutten av juni, og den lever utrolig nok enda i vinduskarmen min. Det jeg lurer på er om potta som fulgte med begynner å bli for liten? Det er en sånn plastpotte som jeg har skjønt er bra, men jeg er redd for at det skal bli for trangt for røttene. Blomsten har vokst en god del, fått nye blomster og grønne blader, men jeg vet ikke om det trengs/er lurt å plante om? Er redd at blomsten skal ta skade av det og dø. Er det noe tegn på når potten eventuelt begynner å bli for liten?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Det er utrolig hva en orkide kan "bo" i. Du er klar over at den i naturen henger rundt og snylter på trær? Noen av de jeg har har jeg hatt i 5 år i samme potte. Mine er i klart glass og firkanta med hull så vannet renne av. Har skål under. De er ca 12-15 cm. Kjøpt i en blomsterbutikk. Det eneste jeg har gjort er å bytte til ny "jord" bark som jeg kjøper. De blomstrer og blomstrer. Har alltid en i reserve, så får jeg en ny orkide, så er det rett i glasspotta.
Gjest Ts Skrevet 17. september 2009 #3 Skrevet 17. september 2009 Oi, det høres bra ut Leste litt om at de vokser i trærne ja hehe. Da lar jeg den bare vokse og trives i potta foreløpig, så får vi se hvordan det går. Den har ihvertfall begynt å sende to røtter ut av potten oppover, og jeg leste at det heter "lufterøtter", så jeg satser på at det er bra.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Skrevet 17. september 2009 Jeg pottet om en orkide en gang til større potte fordi blomsten ble for stor slik at potten veltet. Brukte selvfølgelig orkidejord (bark). Det gikk fint og jeg fikk tilbake blomster i hvert fall en gang. Men etterhvert komposterte barken innerst i potten og holdt på fuktigheten slik at det ble rått inni der. Da var det kvelden for blomsten min. Det er nok lurest å la den ha det så kumerlig som mulig siden det er det den trives med.
Gjest Gjest_sofi_* Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Orkideer trenger ikke store potter, hvis de da ikke blir så store at de velter som tidligere nevnt. Husk bare å vanne / gjødsle regelmessig så skal du se hvor fine de blir. sofi
Gjest Gjes Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Ja det er luftrøtter som kommer på din plante. De må du ikke fjerne da vil planten dø. Okideer må også få ny "jord" innimellom, men ikke ofte. Derfor liker jeg å ha klare potter på mine. Når det blir mye grønt belegg på potta, tar jeg orkideene ut og bytter ut "jorda" og vasker potta. Da ser du noen ganger at barken har smuldret opp. Da unngår du det som en over sier, at det ble kvelden for hennes orkide. De må ha det luuuftig ellers så vil de takke for seg.
Gjest ts Skrevet 20. september 2009 #7 Skrevet 20. september 2009 Tusen takk for alle svarene Nå har jeg sett litt på planten, og det har kommet slike små, blanke dråper rundt omkring på den, og når jeg tar på de er de klissete. Er det noen som vet hvorfor det har kommet slike? Er blomsten "syk"? :/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå