Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk jeg 5 meldinger på mobilen. Alle var fra et firma som heter Playphone, og som jeg aldri engang har hørt om.

Dersom du vil besøke vår webside gå til no.playphone.com. Din pin for siden er ****.

denne kom to ganger:

Playphone abonnementstjeneste

http://no. playphone.mobi

Abonnement fra Playphone! Få 6 toner, spill, videos eller wallpapers + 4 bonus valg 1. uken for 30 kr/uken. Hjelp 81511301. Stoppe? Send STOPP til 2134

Nedlastinger! Klikk for å laste ned dine produkter! Denne mld 30 kr

http://no.playp. mobi

Jeg ringte nummeret som var oppgitt, og fikk meldt meg ut av faenskapet. Dessverre kunne jeg ikke skjelle ut neket som satt i den andre enden, da et var en automatisk telefonsvarer.

Jeg lurer på hvor disse kamelknullerne har mitt nummer fra? Jeg har aldri lastet ned ringetoner, video, spill eller noe annet, og så innbiller de seg plutselig at jeg er medlem av dusteklubben deres?! Er det noen her som vet noe om dette "firmaet"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært medlem i noe annet mobilopplegg tidligere? Mistenker at en del mobilbanditter selger listene sine til et annet firma når de selv legger inn årene.

Skrevet

Nei, jeg har aldri lastet ned noe som helst på mobilen. Jeg bruker den bare til å ringe og å sende meldinger med... det er meg en gåte hvor de har mitt nummer fra :klø: Jeg har fortsatt den kjedelige ringetonen som fulgte med da jeg kjøpte den :fnise:

Skrevet
Nei, jeg har aldri lastet ned noe som helst på mobilen. Jeg bruker den bare til å ringe og å sende meldinger med... det er meg en gåte hvor de har mitt nummer fra :klø: Jeg har fortsatt den kjedelige ringetonen som fulgte med da jeg kjøpte den :fnise:

Hvor lenge siden er det du fikk mobilnummeret du bruker nå?

Det kan jo tenkes at det er noe som "henger igjen" fra den forrige som hadde det telefonnummeret - selv om det er kjempelenge siden.

Skrevet
Hvor lenge siden er det du fikk mobilnummeret du bruker nå?

Det kan jo tenkes at det er noe som "henger igjen" fra den forrige som hadde det telefonnummeret - selv om det er kjempelenge siden.

Ja, det kan jo tenkes - men det er mange, mange år siden jeg fikk dette nummeret. Kan ikke helt skjønne at de i så fall skal sende meg en PINkode etter så mange år?

Merkelig dette her :klø: men nå har jeg i hvert fall meldt meg ut, og hvis jeg får en eneste melding fra dem igjen, kontakter jeg forbrukerombudet.

Skrevet

Nå har jeg sjekket loggen også, i tilfelle noen hadde hatt det morsomt med telefonen min mens jeg ikke så det. Eller om jeg selv hadde glemt tastelåsen og ringt dem/sendt melding til dem uten å vite det. Men jeg kan ikke se noenting som gir dem grunn til å kontakte meg. Og samboeren min er en katt, så jeg kan ikke skylde på ham heller.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Heisann!

Kanskje dette er noe av det samme som når diverse sextelefoner sender ut regning med fiktive telefonlogger?

Vet ikke hvordan de får tak i numrene heller, men i og med at det er svindel i bildet der, er det gjerne det i ditt tilfelle også?

Er nummeret ditt hemmelig da, forresten? Hvis ikke er det jo sikkert ikke så vanskelig å finne nummeret...

Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener med faenskap! Jeg har ergret meg over å ha fått meldinger fra playphone siden jeg byttet telefon for tre år siden. På slutten av disse meldingene har det stått: "stoppe? send stopp til 2124 30 kr uken" Jeg trodde det var noe lureri, og at det ville koste meg 30 kr uken dersom jeg sendte stopp til 2124, og jeg har derfor slettet disse meldingene straks jeg får dem.

Jeg har nettop byttet til et billigere mobilabbonement, men i går fikk jeg en regning på 212kr, og skjønte ikke noen ting av hvordan den kunne ha blitt så stor. Jeg gikk inn på spesifikasjoner, og der så jeg at jeg hadde fire utgifter på 30 kr til 2124 den siste måneden. Jeg søkte opp "2124 playphone", og fant frem til nettsiden, der jeg fikk beskjed om at jeg var medlem! Jeg har aldri meldt meg inn, og har alltid holdt avstand til nedlasting av ringetoner og liknende, fordi jeg vet at det er mye lurerier i den bransjen. Nå viser det seg at jeg har vært offer for å betale dem 30 kr i uken i tre år, noe som utgjør drøyt 4500kr!

Skrevet

Gjest_Meg:

Jeg vet ikke, jeg tenkte på det samme, men det ser jo ut som de allerede har trukket meg 30 kroner for en av meldingene? Disse svindel-sextelefonene, sender ikke de ut haugevis med regninger og håper at noen få av mottakerne skal betale dem?

Nei, nummeret mitt er ikke hemmelig - det virker nesten som om de bare har tatt seg et tilfeldig navn i telefonkatalogen, sendt 5 spammeldinger og trukket 30 kroner uten at jeg har noe jeg skulle sagt :sinna:

Gjest_Cecilie: Skrekk og gru! :haar:

Hvor gammel er du? Om du var yngre enn 16 år da du fikk de meldingene tror jeg du kan forlange pengene igjen.

Har lyst til å sende dem en sinna email og spørre dem hvor de har nummeret mitt fra - tror jeg gjør det i morgen.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Hei igjen!

Joda, de sextelefonene sender ut masse regninger, men når du klager (ringte og kjeftet jeg) så sendte de meg en historikk med hvilke datoer og tidspunkter jeg hadde ringt dem.

Eneste problemet var jo det at mobilnummeret de mente jeg hadde ringt fra var sagt opp lenge før de datoene de sendte meg. Så jeg ringte og kjeftet de huden full, har ikke hørt noe fra dem siden....

Hvis de allerede har trukket deg 30 kroner, så bør du nok kontakte forbrukerombudet, som du selv var inne på. Hvordan du får de pengene tilbake, vet jeg ikke dessverre. Jeg skjønner godt at du er irritert.

Cecilie: hvordan kunne du unngå å få med deg at du betalte på dette i tre år....?

Skrevet

ts,

gå inn på din side hos mobiloperatøren din og sjekk det spesifiserte forbruket ditt. sannsynligvis er du trukket for alle mld du ahr motttatt, kanskej kr 30 pr mld. Forlang at din teleoperatør ikke betaler ut dette til svindlerne, har du et seriøst telefonselskap så krediterer de deg summen du er trukket.

Skrevet

Jeg ringte til dem for noen dager siden, og forklarte at jeg ikke hadde lastet ned. Damemennesket i den andre enden forklarte meg at joda, jeg hadde lastet ned "Donkeyboy" klokka åtte om morgenen.

HÆ?! Donkeyboy? Det er definitivt ikke noe jeg ville ha lastet ned i drømme en gang! Og klokka åtte om morgenen holder jeg på med helt andre ting enn å laste ned ringetoner.

Den eneste muligheten jeg da satt igjen med, er om katta mi hadde kommet borti noen knapper. Jeg har hatt mobilen i et halvt år, og om Nokia har en eller annen luguber avtale med Playphone kan det hende at man bare trenger trykke en hurtigtast for å laste ned? Ikke vet jeg. Men jeg spurte neket i den andre enden om det var mulig.

Hun lovte at jeg skulle få en mail om saken.

Her er mailen jeg fikk:

Hei

SplashMobile er en ringetoneklubb der våre brukere kan laste ned tre ringetoner i uken fra vårt arkiv på over 5000 ringetoner.

Ditt abonnement startet den 15/09/09 kl 08:05 da du lastet ned en ringetone fra oss, Donkeyboy "Ambition" på ditt mobilnummer *** ** ***.

Det er ikke mulig at et dyr som henvist til kan navigere seg til denne siden.

Vilkårene stod forklart i våre betingelser på vår wapside hvor den første ringetonen ble lastet ned i fra. Det står og forklart at for å ikke motta meldinger fra oss mer, skal en sende STOP til 2134.

Etter ditt ønske er mobilnummeret nå blitt meldt ut fra våre tjenester og slettet fra vår database.

Du vil ikke motta flere meldinger fra oss.

Med vennlig hilsen

SplashMobile

*himler med øynene* Ikke fortell meg hva som sto i betingelsene på wapsiden jeg liksom har lastet ned fra; jeg har ikke vært inne på wapsiden sier jeg jo!

Jeg kommer ikke til å gi meg med dette; jeg vil vite hva som har skjedd og jeg vil ha tilbake pengene mine. Det er bare 30 kroner, men det er et viktig prinsipp. Ingen skal trekke penger fra kontoen min uten at jeg har bedt dem om det.

Er det forresten noen som vet om Nokia har en slik avtale med Playphone? Jeg har en Nokia N73 - ligger den linken allerede inne på mobilen ved kjøp slik at det bare trengs ett tastetrykk for å melde seg inn? Eneste teorien jeg har er at mobilen har ramlet i gulvet og kommet borti en hurtigtast eller at katta har tråkket på en slik hurtigtast.

Skrevet

Jeg sjekket også oversikten over aktiviteter på mobilabonnementet mitt, og der sto det:

SMS: 2134 www.splashmobile.com

Playphone og Splashmobile er vel da samme firma? Har Splashmobile fått så dårlig rykte på seg at de har sett seg nødt til å bytte navn til Playphone?

Her er forresten en gammel tråd med folk som har opplevd det samme, da firmaets navn fortsatt var Splashmobile.

Skrevet

Det mest skremmende med denne historien er at sikkerheten ved betaling av småbeløp over telefon ser ut til å være så dårlig at et lugubert firma kan sende regning rett til selskapet jeg har mobiltelefon hos, og få den gjennom, uten å bevise at jeg faktisk har kjøpt noe der, hvis historien som blir fortalt over erh helt korrekt!! Jeg mener at jeg ikke er helt naiv når det gjelder nettsikkerhet, men denne var drøy og ny for meg.

En poster over spurte hvordan det er mulig å betale 30 kr. uken lenge uten å merke det. Det er jo ikke så rart, rekk opp hånda alle som leser hver linje på telefonregninga eller kontoutdraget fra banken hver måned. Jeg gjør det i alle fall ikke. Jeg er i og for seg klar over faren, men jeg orker likevel ikke å lese gjennom alle småkjøp jeg har gjort, jeg skummer bare gjennom og ser etter store beløp som er usannsynlige. Så lenge beløpet er lite gir det gjerne gjennom, og det er vel nettopp det de satser på.

Det er forresten noe som heter IP-spoofing, dvs. at en kan utgi seg for å ha en annen adresse på nettet enn den virkelige. Jeg lurer på om det samme går an med moibltelefon, altså bestille noe i en annen abonnents navn? Nei forhåpentligvi ikke.

Uansett, jeg skal lese telefonregninga mi nøyere framover.

Skrevet

Er det noen her som vet om Nokia har en eller annen luguber avtale med PlayPhone/SplashMobile? Jeg har en Nokia N73, mobilen er flat, men det er én knapp som "stikker litt ut" og som kan brukes til å navigere med.

Er det fysisk mulig at om mobilen ramler på gulvet og katta tråkker på den og trykker inn denne knappen gjentatte ganger, at mobilen kobler seg på internett og laster ned spam-ringetoner? For jeg VET at jeg ikke har bedt om den søpla der. Og som sagt, klokka åtte om morgenen har jeg annet å tenke på enn å laste ned spam.

Er det noen som eier en Nokia N73 her, og som vet hvilke innstillinger denne mobilen kommer med når det gjelder den knappen?

Faen heller, jeg gir meg ikke. På mandag ringer jeg Nokia og spør om de har en slik avtale, og om de har det skal de få så hatten passer. Jeg ringer Talkmore også; nå skal jeg sperre mobilen for denslags om det er mulig.

Håper PlayPhone/SplashMobile går konk! :kjempesinna:

Skrevet

Her er litt informasjon om PlayPhone. Og ja, jeg er slem. :twisted:

Godt mulig at en dumsnill sjel eller en ansatt i PlayPhone endrer informasjonen, men fram til da lurer jeg på om disse folkene i PlayPhone synes all denne negative reklamen er verdt de 30 kronene de stjal fra meg :fnise:

Skrevet (endret)

Hos din teleoperatør vil de ha oversikt over slike selskapers nummer (om du vet navnet på selskapet, noe det kommer fram her), så ring dem og hør. Vet man ikke navnet på selskapet kan du be om en trafikkutskrift for å vite nøyaktig nummer. Alle slike tjenester er pålagt å ha en stopptjeneste, så da sender du "stopp" til nummeret det gjelder, og da skal det være stoppet.

Hos flere slike selskaper funger dessverre ikke alltid disse stoppfunksjonene, så da er det mulig å rapportere dette til din teleoperatør, som kan ta det videre og eventuelt få stoppet dette nummeret fra å bruke din teleoperatør. Jeg vil kanskje også anbefale å legge inn en CPA-sperre, slik at du ikke får slike innholdstjenester fra andre leverandører senere.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Heisann!

Var jeg som lurte på hvordan man kunne betale for en tjeneste i flere år uten å oppdage det (eller måneder, for den saks skyld).

Jeg skjønner jo at ikke alle leser så nøye over telefonregningen, men jeg mener nå da at man ikke har rett til å klage på det heller. Om det er noe du enkelt kunne oppdaget for tre år siden, nytter det ikke å komme og kreve pengene tilbake nå. Blir litt for dumt.

Men det er min mening, da.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Cecilie_*
Skrevet
Gjest_Meg:

Jeg vet ikke, jeg tenkte på det samme, men det ser jo ut som de allerede har trukket meg 30 kroner for en av meldingene? Disse svindel-sextelefonene, sender ikke de ut haugevis med regninger og håper at noen få av mottakerne skal betale dem?

Nei, nummeret mitt er ikke hemmelig - det virker nesten som om de bare har tatt seg et tilfeldig navn i telefonkatalogen, sendt 5 spammeldinger og trukket 30 kroner uten at jeg har noe jeg skulle sagt :sinna:

Gjest_Cecilie: Skrekk og gru! :haar:

Hvor gammel er du? Om du var yngre enn 16 år da du fikk de meldingene tror jeg du kan forlange pengene igjen.

Har lyst til å sende dem en sinna email og spørre dem hvor de har nummeret mitt fra - tror jeg gjør det i morgen.

Nå er jeg atten. Snakket med Playphone, og de sa:

"Hei,

Vi kan tilby halv tilbakebetaling på 2025 NOK ettersom dette abbonnementet har pågatt i tre og et halvt år

og dere har hatt mulighet til å kontakte oss før"

Det er bedre enn ingenting i hvertfall...

Skrevet

Ja, det er bedre enn ingenting :)

Jeg har mast på de rævhølene i PlayPhone for å få vite hvor de har nummeret mitt fra, og fordi jeg vil ha pengene mine igjen, men de hevder hardnakket at jeg lastet ned en ringetone klokka åtte om morgenen. (særlig, da sover jeg.)

En ringetone jeg aldri engang hadde hørt om. :snurt: Donkeyboy-ettellerannet.

Jeg hører da for pokker ikke på sånt makkverk!

Helvete heller, hvem tror de at de er?

Det er bare snakk om 30 kroner, så jeg lider ingen nød av et beløpet :fnise: men prinsippet er viktig. Jeg skal for helvete ikke laste ned noe Donkeyboy-ræl!

Skal de først svindle meg så kunne de i hvert fall ha hevdet at jeg lastet ned noe BRA musikk. :filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...