Gjest Gjest_mariann_* Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Bare lurer på hva andre tenker om dette. Datteren min ble spurt av læreren sin om å kjøre til en butikk i nærheten for å hente noe han hadde bestilt (noe privat, hadde ikke noe med skolen å gjøre). Hun gjør det, men på vei fra butikken blir hun påkjørt av en annen bil. Det er hennes feil og hun kjører min bil. Så blir det da å benytte egenandel på forsikringen til rep av bilen. 4000,- kr. + at jeg får redusert bonus og dermed dyrere premie. Datteren min går på skole og har ikke penger, så det er jeg som har betalt egenandelen. Er det rimelig at læreren tilbyr seg å være med å dekke noe her? Usikker selv på hva jeg tenker om det, det var jo hennes feil, men hadde det ikke vært for at hun skulle gjøre han en tjeneste hadde hun jo ikke vært på veien og skaden ville ikke skjedd. Vil gjerne høre litt om hva andre tenker om dette.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg synes ikke dette er noe læreren skal påta seg å dekke. Han kan selvsagt gjøre det hvis han vil, men jeg hadde ikke forventet det. Hvis din datter selv er skyld i ulykken så er det da på ingen måte hans feil. Du kan selvsagt si at han indirekte har skylden pga av at hun kjørte pga. han, men en slik restorikk synes jeg det blir farlig å begynne på. Hvis en venninne og jeg er på shopping f.eks. og jeg kjører en liten omvei for å kjøre henne hjem. Hvis jeg da er skyld i en ulykke ville det da være naturlig at hun dekket egenandelen? Fordi jeg ikke ville kjørt akkurat der hvis det ikke var for å gjøre henne en tjeneste? Det blir jo type sak hvertfall. Hvor vidt det er riktig av en lærer å spørre en elev om utføre slike tjenester er en annen sak. Hva, hvor og hvorfor din datter skulle hente dette for han i steden for at han gjorde det selv har noe å si.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Syns ikke læreren skal betale noe her. Det var din datter som kjørte bilen og som var skyld i ulykken, og da er det hun som må ta på seg skylden (sel om du blir nødt å betale). Hun kunne sagt nei til å kjøre dersom hun ikke hadde lyst.
Gjest Gjest_mariann_* Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Hvor vidt det er riktig av en lærer å spørre en elev om utføre slike tjenester er en annen sak. Hva, hvor og hvorfor din datter skulle hente dette for han i steden for at han gjorde det selv har noe å si. Det er litt derfor jeg tenker litt i de baner at han kanskje kunne tilby seg å være med å spleise. Fordi han ba om en tjeneste, han kunne fint ha ordnet det selv, det var ingen grunn til at hun skulle bruke fritimen til det, så det blir liksom litt surt at man ender opp flere tusen kroner fattigere når man gjør andre en tjeneste. Mener ikke at han skal dekke hele - vet ikke om jeg mener at han skal dekke noe i det hele tatt egentlig, så derfor synes jeg det var greit å høre andres synspunkter.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Det er litt derfor jeg tenker litt i de baner at han kanskje kunne tilby seg å være med å spleise. Fordi han ba om en tjeneste, han kunne fint ha ordnet det selv, det var ingen grunn til at hun skulle bruke fritimen til det, så det blir liksom litt surt at man ender opp flere tusen kroner fattigere når man gjør andre en tjeneste. Mener ikke at han skal dekke hele - vet ikke om jeg mener at han skal dekke noe i det hele tatt egentlig, så derfor synes jeg det var greit å høre andres synspunkter. Kan jeg spørre hvorfor han ba henne om dette? Og hvorfor hun sa ja? Hvis det ikke var noe problem for han å gjøre det selv? Og spurte han direkte helt uoppfordret, eller har det kommet frem i en samtale og så har hun tilbudt seg å hente varen? Jeg skjønner at det er surt å ende opp med regningen her, men det er jo faktisk ikke læreren som er skyld i dette.
Gjest Gjest_mariann_* Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Kan jeg spørre hvorfor han ba henne om dette? Og hvorfor hun sa ja? Hvis det ikke var noe problem for han å gjøre det selv? Og spurte han direkte helt uoppfordret, eller har det kommet frem i en samtale og så har hun tilbudt seg å hente varen? Jeg skjønner at det er surt å ende opp med regningen her, men det er jo faktisk ikke læreren som er skyld i dette. Tror ikke det var noen annen grunn enn at "hennes" bil var nærmest da de sto en gruppe sammen, bl.a. læreren, og da ble det vel mer lettvint at hun svippet av gårde enn at han måtte gå helt til sin bil som sto på en p-plass lenger unna. Hun tilbød seg ikke, det var han som spurte og hun sa ja.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Men det er jo uansett ikke hans ansvar eller hans skyld at din datter gjorde en feil i trafikken Han kunne ikke gjort noe med hennes kjøring, så jeg syns det virker veldig merkelig å tenke på at han skal betale noe. Du får heller sette opp en betalingsplan med datteren din siden det var hennes feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå