Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Del Skrevet 16. september 2009 Hvis man har vann stående på f.eks. en plastflaske i et par uker, og så drikker det, er det lurt? Kan vannet bli dårlig på noen måte av å bare står der? I prinsippet er jo alt vannet vi drikker like gammelt? Bare lurte siden jeg og venninna mi diskuterer det her nå, jeg hadde en vannflaske som sto ved siden av senga i tre uker eller noe, og så orka jeg ikke hente nytt vann i dag tidlig, så drakk av det. Smakte rart, men er jo ikke blitt dårlig. Men hun mener at det danner seg bakterier om vannet står sånn. Hva er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 16. september 2009 #2 Del Skrevet 16. september 2009 Jeg kan aldri tenke meg at det skulle gjøre noe. Men jeg vet ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #3 Del Skrevet 16. september 2009 Hvis flaska er skitten eller det et grums i vannet fra tidligere bruk (evt brusrester, sukker o.l) kan det bli bakterier. Hvis vannet og flaska er rent har ikke bakteriene noe særlig å vokse i. Det vil sikkert alltid finnes NOEN bakterier (og da snakker vi millioner, det kryr av bakterier overalt), men ikke mange nok til at det utgjør noen som helst fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #4 Del Skrevet 17. september 2009 Hvis man har vann stående på f.eks. en plastflaske i et par uker, og så drikker det, er det lurt? Kan vannet bli dårlig på noen måte av å bare står der? I prinsippet er jo alt vannet vi drikker like gammelt? Bare lurte siden jeg og venninna mi diskuterer det her nå, jeg hadde en vannflaske som sto ved siden av senga i tre uker eller noe, og så orka jeg ikke hente nytt vann i dag tidlig, så drakk av det. Smakte rart, men er jo ikke blitt dårlig. Men hun mener at det danner seg bakterier om vannet står sånn. Hva er riktig? Nei, alt vannet vi drikker er ikke like gammelt. Vannet i springen kan ha regnet ned fra himmelen en god stund etter det gamle vannet i flasken din. Men det er ikke hvor "gammelt" vannet er som er problemet. Drikkevannet blir filtrert og renset. Det vannet du tapper rett fra springen, er nyrenset. Vann som har stått i en flaske i tre uker, har ikke vært renset på tre uker. Bakterier formerer seg raskt, også i vann, så det vil helt klart være mer bakterier i det gamle vannet enn i nytappet vann. I tillegg tar vann til seg stoffer fra plasten i flasken. Det er med andre ord ikke anbefalt å drikke vann som har stått i en flaske i ukesvis. Det smaker ikke godt, det har høyere bakterieinnhold, og det har tatt til seg mer av stoffene i plasten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #5 Del Skrevet 17. september 2009 Nei, alt vannet vi drikker er ikke like gammelt. Vannet i springen kan ha regnet ned fra himmelen en god stund etter det gamle vannet i flasken din. Men det er ikke hvor "gammelt" vannet er som er problemet. Drikkevannet blir filtrert og renset. Det vannet du tapper rett fra springen, er nyrenset. Vann som har stått i en flaske i tre uker, har ikke vært renset på tre uker. Bakterier formerer seg raskt, også i vann, så det vil helt klart være mer bakterier i det gamle vannet enn i nytappet vann. I tillegg tar vann til seg stoffer fra plasten i flasken. Det er med andre ord ikke anbefalt å drikke vann som har stått i en flaske i ukesvis. Det smaker ikke godt, det har høyere bakterieinnhold, og det har tatt til seg mer av stoffene i plasten. Hva med flaskevann i butikken? Ikke for at det er noen god grunn til å drikke det, men er det fullt av bakterier og stoffer fra plasten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #6 Del Skrevet 18. september 2009 Hva med flaskevann i butikken? Ikke for at det er noen god grunn til å drikke det, men er det fullt av bakterier og stoffer fra plasten? Flaskevann har mer bakterier enn vann direkte fra springen. Det ble slått grundig fast i en undersøkelse for et par år siden, etter Giardiafadesen i Bergen, hvor folk ble litt småhysteriske og var skeptisk til vannet i springen lenge etter at faren var over. Det er dog mindre bakterier i flaskevann enn i vann som er tappet på en allerede brukt flaske. Flaskevann tar også opp stoffer fra plasten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 18. september 2009 #7 Del Skrevet 18. september 2009 En flaske som er drukket av (direkte fra flaska) vil ha bakterier fra den som har drukket. I tillegg er det noen bakterier i vannet i utgangspunktet - disse vil etterhvert florere. Flaskevann kjøpt i butikken bør oppbevares mørkt (lys kan også øke bakterieveksten) - og hvis du har drukket av flaska, bør du ikke la vannet stå veldig lenge i romtemperatur. Om du har en flaske du drikker av jevnlig, bør du tømme flaska helt med noen få dagers mellomrom, og bytte til en ny flaske ihvertfall en gang i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå