Gjest Gjest_Rune_* Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Jeg skal være fadder for min brors sønn, og har tenkt å gi fondsandeler i gave, siden det er en gave som han får nytte av senere i livet.. Hvor mye burde man gi? Hva er vanlig? Er 21 år og singel.. Har råd til å gi litt.. Er 1000 kr passe? Lite? Takk for hjelp / tips
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg synes 1000,- høres passelig ut, det er noe alla det jeg selv ville gitt hvis jeg var fadder. Men, hvor mye som er riktig å gi vil jo avhenge av alder, inntekt og ellers prisnivå på gaver i familien. Hvis man vanligvis kjøper bursdagsgave for 200,- blir det mye med 1000,- i dåpsgave, men bruker man generelt sett endel på gaver til hverandre høres det passelig ut.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Ja, det avheng vel litt av kva som er vanlig. I min familie er gåver (bursdag, jul, dåp) rundt 200,- mest vanlig. Er man fadder gjerne litt meir. Ca 300-400,- kanskje. Eg synest at dåpsgåver generelt bør ligge litt over bursdag -og julegåver i prisklasse. Men er ikkje alle i min fam. som deler det synspunktet... I sambuar sin familie er det vanlegare med litt større gåver. 300,- til bursdag/jul, og 500,- til dåp. Så desse føler eg at vi må gje igjen omtrent for samme beølpet, sjølv om eg til tider synest det kan bli litt dyrt i lengda.. Men det avheng jo litt kor stor familien er også. Om dykk har 5 søsken kvar, og mange tante-onkelungar, kan jo 1000,- i gåver fort bli dyrt.
Jade Skrevet 18. september 2009 #4 Skrevet 18. september 2009 Jeg synes 1000 hørtes voldsomt mye ut. Men hvis nivået vanligvis ligger litt høyt i din omgangskrets, så er det gjerne greitt? Angående bursdags/julegave, synes jeg ikke man skal gi skrekkelig dyr presang bare fordi man er fadder. Det er heller anbefalt at man markerer dåpsdagen ved å gi et dåpskort.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Jeg synes 1000 hørtes voldsomt mye ut. Men hvis nivået vanligvis ligger litt høyt i din omgangskrets, så er det gjerne greitt? Angående bursdags/julegave, synes jeg ikke man skal gi skrekkelig dyr presang bare fordi man er fadder. Det er heller anbefalt at man markerer dåpsdagen ved å gi et dåpskort. Et dåpskort? Er det noe mer enn et vanlig kort? Har aldri hørt med det isåfall, annet enn i form av et helt vanlig kort. Må si at det høres nokså stusselig ut. Værså god, av meg får du et kort - det er jo ikke rare greiene isåfall. Helt enig i at man ikke nødvendigvis må bruke så veldig mye penger på gaver. Men, jeg synes at fadder (som også er onkel) skal gi litt ekstra i forhold til hva man ellers ville gjort. Om litt ekstra betyr at man skal gi for 1000,- eller for 300,- avhenger av nivået ellers. Dåp, konfirmasjon og bryllup er dager hvor man hvertfall i min krets gir mer enn til bursdag og jul. I bursdagsgave pleier vi å gi for 4-600,- og til jul litt mindre. Til en dåp ville jeg gjerne gitt rundt 800,- (hvis jeg var fadder). Men, hvor mye som er naturlig å gi for vil helt klart avhenge av hva man ellers pleier å gi. Jeg skjønner jo at for de som normalt sett kjøper gave for 200,- så blir 800-1000,- altfor mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå