Gjest Gjest-student Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Bakgrunnsinfo: Jeg har begynt på lektorutdanning i norsk denne høsten, og er veldig usikker på om dette er noe for meg. Det er spesielt en muntlig gruppe-framføring i PLU denne senhøsten som skremmer meg. Jeg er ikke så glad i å stå forran folkemengder, spesielt over hundre studenter og en haug med professorer, men begynner i tillegg å tvile på om jeg kan håndtere en klassesituasjon med undervisning. Jeg mener det er idioti at denne ene oppgaven skal ødelegge studiet for meg, men den er allerede godt igang. Gruer meg så vanvittig! Hjelper heller ikke stort på at de jeg har blitt plassert på gruppe med har studert 1-2 år før, og har null forståelse for at jeg er fersk. I tillegg er stoffet vanvittig tørt og kjedelig i alle fag jeg har, og forstår lite eller ingenting av det jeg leser. Lurer virkelig på om jeg har gapt over for mye, at jeg ikke passer som universitetsstudent. Skulle ønske jeg kunne gå på folkehøgskole resten av livet.. Greia er at jeg har et par spørsmål til tidligere og nåværende studenter, uansett fag: 1. Har du tvilt på valget ditt? Fullføre eller slutte om det føles feil? 2. Hvor mye leser du per dag? 3. Tar du notater mens du leser, eller bare streker du under det viktigste i boka? 4. Hva gjør du for å få motivasjon? Mvh lektorstudenten
Gjest Cipheria Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 1. Har du tvilt på valget ditt? Fullføre eller slutte om det føles feil? Eg tviler heile tida, anar ikkje om eg gjer det riktige. Har allereie hoppa av ei utdanning som var feil, det har eg ikkje angra på. Eg er som deg, lurer på om eg greier å handtere ulike framføringar sidan eg ikkje har trening i det (var unnasluntrar gjennom grunnskulen og vgs). Dei framføringane eg har gjort, har vore særdeles dårlege. I tillegg lurer eg på om eg har dei riktige eigenskapane som trengst i yrket, om eg i det heile tatt er psykisk sterk nok. Ofte er det freistande å sleppe alt eg har i hendene og flytte ut i skauen i ei hytte for meg sjølv. 2. Hvor mye leser du per dag? Konsentrasjonen min er ikkje stort å skryte av. Jobber 30min på, så kanskje 60+min av. Så det er litt vanskeleg å seie noko om kor mykje eg les kvar dag. Blir ofte distrahert medan eg les. 3. Tar du notater mens du leser, eller bare streker du under det viktigste i boka? Notatar. Brukar assosieringsteknikkar når eg puggar til eksamen, samt at eg les pensum aktivt. 4. Hva gjør du for å få motivasjon? Tenkjer heile tida at "i dag skal eg lese". "Etter det og det, så skal eg lese". Så finner eg ut når eg er motivert, og prøvar å gjenskape denne situasjonen.
Gjest Gjest_bente_* Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Bakgrunnsinfo: Jeg har begynt på lektorutdanning i norsk denne høsten, og er veldig usikker på om dette er noe for meg. Det er spesielt en muntlig gruppe-framføring i PLU denne senhøsten som skremmer meg. Jeg er ikke så glad i å stå forran folkemengder, spesielt over hundre studenter og en haug med professorer, men begynner i tillegg å tvile på om jeg kan håndtere en klassesituasjon med undervisning. Jeg mener det er idioti at denne ene oppgaven skal ødelegge studiet for meg, men den er allerede godt igang. Gruer meg så vanvittig! Hjelper heller ikke stort på at de jeg har blitt plassert på gruppe med har studert 1-2 år før, og har null forståelse for at jeg er fersk. I tillegg er stoffet vanvittig tørt og kjedelig i alle fag jeg har, og forstår lite eller ingenting av det jeg leser. Lurer virkelig på om jeg har gapt over for mye, at jeg ikke passer som universitetsstudent. Skulle ønske jeg kunne gå på folkehøgskole resten av livet.. Greia er at jeg har et par spørsmål til tidligere og nåværende studenter, uansett fag: 1. Har du tvilt på valget ditt? Fullføre eller slutte om det føles feil? 2. Hvor mye leser du per dag? 3. Tar du notater mens du leser, eller bare streker du under det viktigste i boka? 4. Hva gjør du for å få motivasjon? Mvh lektorstudenten Nå har du jo nettopp begynt, så det er vel litt for tidlig å si noe helt sikkert? Ta tiden til hjelp og se an hvordan det går i løpet av dette året! Det tar jo gjerne litt tid før man kommer ordentlig inn i det man studerer. For å svare på dine spørsmål: 1. Ja, jeg tvilte sterkt da jeg gikk på tredjeåret av studiet mitt. Likevel valgte jeg å ikke gi opp men stå på, og det er jeg glad for, fordi nå er jeg snart ferdig med hele studiet og jeg har ikke mistet lysten til å jobbe med det jeg har studert. 2. Jeg har lite med konsentrasjon, og jeg klarer ikke å studere effektivt mer enn 4-5 timer i løpet av én dag, men det holder fint. 3. Jeg streker under mens jeg leser første gang, og andre gangen jeg går igjennom stoffet skriver jeg notater. Så til slutt leser jeg igjennom notatene. Da pleier stoffet å sitte. 4. Det er viktig med pauser! Ikke press deg selv for hardt heller. Om du absolutt ikke har konsentrasjon en dag, er det ikke noe poeng å sitte å stirre på samme side i boka i 4 timer. Ta deg en tur ut og beveg deg. Etter litt frisk luft er som regel hjernen mer opplagt.
Gjest Gestur Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Ang. muntlig presentasjon så er selv de mest drevne kjempenervøse når de står foran masse mennesker. Det finnes teknikker, tips og triks for å håndtere denne nervøsiteten som du kan lære deg, så det vil sikkert gå fint.
superlady Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 (endret) Jeg har vært borti flere ting og underviser på vgs som lektor. Om det passer deg kan jeg vel ikke si noe om, men at jeg trodde jeg skulle ha en jobb som en som snakket foran andre hele dagen, hadde jeg vel aldri trodd... Jeg synes egentlig det er litt tidlig å tenke på å slutte nå. Studiet har såvidt begynt og du bør ihvertfall prøve å jobbe frem til jul synes jeg. Prøv å forbered denne greia godt og kanskje det viser seg at du er kjempeflink til å snakke foran forsamlinger. Det er vanskelig å vite før du har prøvd og det å prate foran en forsamling er uansett en veldig fin erfaring å ha med seg. Alle lærere er ikke verdensmestere i å snakke foran forsamlinger heller når de begynner. Man blir liksom litt herdet underveis.. Når de gjelder de andre spørsmålene: Jeg har tvilt konstant på alle studier og tviler vel egentlig fortsatt. Jeg er over 30 år og vet fortsatt ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor... Lesing per dag avhenger litt av studiet. Noen studier krever veldig mye, mens andre ikke er så kompliserte. Under bachelor og master jobbet jeg nok en del hver dag, men arbeidsmengden varierte nok ut fra dagsformen. Jeg må ta notater når jeg leser, hvis ikke har jeg ikke sjangs til å huske det. Det øker også forståelsen min. Dette er individuelt har jeg forstått, men jeg er av dem som må skrive selv. Motivasjon kommer best når man har mye å gjøre på liten tid, men klassisk musikk fungerer som noe som setter i gang konsentrasjonen min. Om jeg har på klassisk musikk kan jeg få gjort en hel del uten å begynne å nynne tekst eller tenke på musikk eller andre ting. Angående de andre som har studert en stund og ikke har forståelse for at du er fersk: min erfaring er at slike mennesker ofte ikke er noe flinkere, de bare skjuler det bedre... Endret 16. september 2009 av superlady
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå