Cere Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Hei. P.g.a. sykdom er jeg under yrkesrettet og blir det minimum to år. Lurer på hvordan nav stiller seg til samboerskap og om inntekt til evt. samboer vil slå bena av støtten m.t.p. å dele husleie utgifter, strøm, m.m. Har også inkassogjeld på en kvart mill, kreditorene kan aldri kreve noe av en evt. samboer på noen måte? På forhånd tusen takk!
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 hei, du vil nok miste en god del støtte... har selv vært på yrketsretta attføring å jeg å samboer flyttet ikke sammen pga dette...
Cullen Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Du mister mesteparten av støtten når du får samboer. De vil ikke se på det som at dere skal betale halvparten hver, men som at han skal forsørge deg. (ja jeg er klar over at det er satt veldig på spissen). Det anbefales ikke og flytte sammen når man går på attføring, om ikke han er villig til å betale alt.
Gjest askek Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Du mister mesteparten av støtten når du får samboer. De vil ikke se på det som at dere skal betale halvparten hver, men som at han skal forsørge deg. (ja jeg er klar over at det er satt veldig på spissen). Det anbefales ikke og flytte sammen når man går på attføring, om ikke han er villig til å betale alt. Jeg har hatt attføring i to år og samboer hele tiden uten å bli trukket en eneste krone, så det der stemmer ikke.
Cullen Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Jeg har hatt attføring i to år og samboer hele tiden uten å bli trukket en eneste krone, så det der stemmer ikke. Men da hadde du samboer når du fikk attføring, så da har du fått satsen ut i fra det. De som får samboere etter å ha hatt attføring en stund vil få mindre enn det de får når de bor alene.
Gjest sefe Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Men da hadde du samboer når du fikk attføring, så da har du fått satsen ut i fra det. De som får samboere etter å ha hatt attføring en stund vil få mindre enn det de får når de bor alene. Nei. Man må ha bodd sammen 12 av de siste 18 måneder for å bli regnet som samboer, ergo gikk jeg det første året på attføring uten samboer i NAV sine øyne.
Gjest Marlo Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Jeg fikk attföring för jeg ble samboer, ble ikke trukket noe etter at jeg ble samboer (selvom han tjener over middelt godt) Men det kommer kanskje ann på hva man får i attföring... jeg får minstesats tror jeg - utbetalt ca 8k pr mnd. För jeg fikk samboer så måtte jeg söke sosialen og bostötte i tillegg for å klare meg, noe jeg selvfölgelig mistet, men selve attföringen trakk de ikke på.
Cullen Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Jeg fikk attföring för jeg ble samboer, ble ikke trukket noe etter at jeg ble samboer (selvom han tjener over middelt godt) Men det kommer kanskje ann på hva man får i attföring... jeg får minstesats tror jeg - utbetalt ca 8k pr mnd. För jeg fikk samboer så måtte jeg söke sosialen og bostötte i tillegg for å klare meg, noe jeg selvfölgelig mistet, men selve attföringen trakk de ikke på. Ja om man alt får minstesatsen så kan man jo ikke få mindre Men man kan ikke søke om hjelp til støtte med ekstra ting om man har samboer, som da feks gjeld, husleie osv osv. Har selv en venninne som gikk ned til minstestøtten fordi hun fikk samboer. Og selv bodde jeg i foreldrene mine sin leilighet når jeg fikk attføring så dermed får jeg ikke støtte til leie osv for det skal foreldrene mine betale (fatte det den som kan). Så i bunn og grunn mister man all retten på "ekstra" ting og støtten blir satt ned til minstesatsen. Det er mye snakk om alle de som lurer til seg uføre stønad, attføring osv ved å få mer enn de har krav på fordi de ikke oppgir at de har samboer. Så om man ser det på den måten så er det jo veldig tydelig at man mister retten på mye når man flytter sammen med noen.
Gjest Gjest_eee_* Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Ja om man alt får minstesatsen så kan man jo ikke få mindre Men man kan ikke søke om hjelp til støtte med ekstra ting om man har samboer, som da feks gjeld, husleie osv osv. Hvor er det du har alle disse tingene fra? Igjen, det stemmer ikke. Jeg får bostøtte og har fått det så lenge jeg har vært samboer. Han blir med i beregningen ja, men det er ingenting som sier at man ikke kan søke om bostøtte.
Helen Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 Man mister ikke noe av attføringen selv om man har samboer. Attføringen blir regnet ut fra tidligere inntekt og man får ca 66% av den. Har man ikke hatt inntekt får man minstesatsen. Det eneste som teller når man går på attføring og har samboer er hvis begge to har attføring og de har felles barn, for da er det bare den ene som får barnetillegget. Jeg har selv vært gift i flere år da jeg fikk attføring, men mannen min sin inntekt telte ikke i det hele tatt. Jeg har aldri fått noe spørsmål som har noe som helst med han å gjøre. Skal man ha sosialstønad, da teller inntekten til samboer/ektefelle.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Jeg gikk på attføring da jeg ble samboer. Ingen endring i utbetalingen og det var ikke minstesats jeg fikk heller. Samboere har ikke forsørgelsesplikt med tanke på sosialhjelp. Sosialkontoret vil selvfølgelig prøve seg, men de har faktisk taushetsplikt. Ergo så har de ikke lov å kontakte samboer. De skal kun forholde seg til den som søker.
Leiah Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Jeg gikk på attføring da jeg ble samboer. Ingen endring i utbetalingen og det var ikke minstesats jeg fikk heller. Samboere har ikke forsørgelsesplikt med tanke på sosialhjelp. Sosialkontoret vil selvfølgelig prøve seg, men de har faktisk taushetsplikt. Ergo så har de ikke lov å kontakte samboer. De skal kun forholde seg til den som søker. Samboere har ikke forsørgerplikt. Men man kan få utbetalt stønad etter samboersats da det forventes at samboer betaler halve husleien...
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2009 #13 Skrevet 20. september 2009 Det er jo en selvfølge når man bor to i sammen. Da har man jo bare ansvar for halve husleia og halve strøm mm. Det skulle jo bare mangle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå