yoga Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 (endret) Hei Som dere ser er jeg en fast bruker her inne, og noen av dere har sikkert sett nicket mitt før.. Her inne på "kosthold og trening" er det (dessverre) mange innlegg fra jenter og gutter med et særdeles problematisk forhold til næring. (Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget mitt enda, men det er ikke ett av de som omhandler den gyldne middelvei om sunne eller usunne innellg på et forum.) Nå vet jeg ikke om antallet på disse innleggene gjenspeiler antall personer som strever med dette ellers i befolkningen, men jeg frykter nesten så. Jeg ønsker nok bare formidle hvor ufattelig trist jeg synes det er. Jeg synes det er så trist at det er så mange der ute som har, av ulike årsåker, et så kronglete forhold til egen kropp, og til noe så grunnleggende som mat. Det ser ut til at det blir fler og fler, og det er så vanskelig for oss som står utenfor å hjelpe! For det er jo et faktum at dess mindre man tilfører kropp og hjerne næring, jo mer vil etterhvert anorexien sette seg og bli en fast gjest i hverdagen. Det hjelper ingenting å sulte seg. Ønsker man en mindre kropp, vil man etterhvert erfare at selv om den blir mindre, blir den større i speilet. Den lykken som man kanskje ser for seg komme, forsvinner inn i en mørk avgrunn både dag og natt. Energi som man tror man kan bruke på trening, venner, skole og jobb forsvinner inn i et vakuum bestående av mattanker, matdrømmer, kaloritelling, og raske skritt på vaklende ben. Det vakre håret, blir byttet ut mot hår som sakte, men sikkert detter av. De energifylte øynene blir tomme. Vennene forsvinner. Gleden forsvinner. Ingenting blir som planlagt eller ønsket! Men er man først fanget i spisefortyrrelsens fangarmer, så lar det seg gjøre å komme ut av den. Og da vil det etterhvert erfares at mat ikke er farlig. Mat kan faktisk være godt det.. Det gjør ingenting om man spiser litt mer i dag, enn i går. Verden går ikke under, og man er faktisk ikke verdens største taper. Lurer du på om det er en verden som er verdt å erfare utenfor den spiseforstyrrede verden, så er svaret; ja. Og den verdenen er vakker og god å leve i. Så hvis du, som har lest dette litt for lange innlegget, er en av de altfor mange som sliter med nettopp mat, så er kampen ut av det slitet verdt å ta! Du vil til slutt vinne, og du vil ikke angre et sekund. Ta kampen og vinn! Og til dere andre som har tatt dere tid til å lese innlegget: er det noen måte vi kan bidra til å bekjempe denne "trenden", denne grusomme forstyrrelsen? For slik som dette kan det jo ikke fortsette...? Endret 16. september 2009 av yoga
Gjest MooCow Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Veldig bra skrevet, og jeg er helt enig med deg. Det er veldig trist aa lese om unge jenter som sulter seg til doede i den tro at lykken er aa vaere tynn.
Lilandry Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Jeg er veldig enig i det du skriver Yoga. Kunne ikke skrevet det bedre selv...
Gjest GUTT. Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Hei. Jeg er veldig enig i det du skriver, så all ros til deg. Men det er en ting jeg reagerte veldig på, og det er at du bare sier jenter. Det finnes også gutter med spiseforstyrrelser, og jeg er en av dem, så derfor ble jeg litt små lei meg. Takk for oppmerksomheten.
Cullen Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Hei. Jeg er veldig enig i det du skriver, så all ros til deg. Men det er en ting jeg reagerte veldig på, og det er at du bare sier jenter. Det finnes også gutter med spiseforstyrrelser, og jeg er en av dem, så derfor ble jeg litt små lei meg. Takk for oppmerksomheten. Såklart kan også gutter ha spiseforstyrrelser, men siden dette er et forum for kvinner så blir det mest naturlig og snakke om jentene og ikke guttene. Hadde det vært like mange gutter og jenter her er jeg helt sikker på at ts ikke ville satt et bestemt kjønn på de som har problemer.
yoga Skrevet 16. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2009 Hei. Jeg er veldig enig i det du skriver, så all ros til deg. Men det er en ting jeg reagerte veldig på, og det er at du bare sier jenter. Det finnes også gutter med spiseforstyrrelser, og jeg er en av dem, så derfor ble jeg litt små lei meg. Takk for oppmerksomheten. Det var virkelig ikke meningen å såre deg! Det er dessverre store mørketall når det gjelder gutter som sliter med spiseforstyrrelser, så det var ikke meningen å utelate dere på grunnlag av manglende kunnskap. Grunnen er så enkel at dette er et kvinneguiden (for jenter), og derfor var det det jeg skrev.. Men skal gå inn å endre innlegget mitt litt, jeg
Gjest utlogget nå Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Takk for fint innlegg ! Jeg skal ta det frem og lese det med jevne mellomrom ! Det er så sant det du skriver. Jeg er på vei tilbake til en normal hverdag (kalorimessig) og merker hvordan energien og livsgleden sakte kommer tilbake :-) Fra å ha dag etter dag som går uten ekte glede, bare grå dager hvor alt som betyr noe er å ha kontroll på maten - TIL å ha overskudd til å nyte varmen fra sola, duften av høstklar luft og en hyggelig dag med venner er helt fantastisk.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Hvem trenger pro ana sider når man har kvinneguiden? Jeg har latt meg inspirere av disse trådene. ''jeg spiser 0 kcal om dagen og kaster opp alt annet ellers'' Så nå, tja, er jeg en av dem jeg også! Jeg veier 35kg mindre enn minstevekten min. jeg er sikkert ikke den eneste, og flere blir det nok! Flotters!
moki Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 jeg liker i alle fall ikke alle postene for å sammenligne vekt og mål. jeg liker generelt ikke at det er slankereklamer og slanking slanking overalt i ukeblader og på tv og uansett hvor man ser, og ser man et annet sted er det en syltynn modell der som står klar for å hakke ned alt av selvtilliten min bare ved å eksistere. alle blir sikkert ikke like påvirket av sånt, men jeg kan ikke lese moteblader selv om jeg vil, fordi det er så stappfullt av tynne pene jenter. av og til leser jeg likevel da. men, samtidig, man kan ikke ta hensyn til absolutt alle sine svakheter på et sånt forum. da måtte man i så fall ha kuttet ut alle postene om barn og graviditet, fordi noen som ikke kan få barn ville blitt såret. osv. litt dumt eksempel, men dere skjønner kanskje. det er ikke kvinneguiden sitt ansvar å kurere spiseforstyrrelser, eller andre problemer. om man kan få støtte og råd her er det fint, men man må nesten ta ansvar selv for hva man velger å lese.
Gjest MooCow Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Hvem trenger pro ana sider når man har kvinneguiden? Jeg har latt meg inspirere av disse trådene. ''jeg spiser 0 kcal om dagen og kaster opp alt annet ellers'' Så nå, tja, er jeg en av dem jeg også! Jeg veier 35kg mindre enn minstevekten min. jeg er sikkert ikke den eneste, og flere blir det nok! Flotters! Det nytter ikke aa legge skylden for dine problemer paa andre, det er bare du som kan gjoere noe med det. Vi er alle ansvarlig for egen lykke og hva vi lar oss paavirke av.
Chanel.No5 Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Kanskje tråden skal stenges før det blir for mye snakk/krangling om spiseforstyrrelse her..
sabrina111 Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Hei Som dere ser er jeg en fast bruker her inne, og noen av dere har sikkert sett nicket mitt før.. Her inne på "kosthold og trening" er det (dessverre) mange innlegg fra jenter og gutter med et særdeles problematisk forhold til næring. (Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget mitt enda, men det er ikke ett av de som omhandler den gyldne middelvei om sunne eller usunne innellg på et forum.) Nå vet jeg ikke om antallet på disse innleggene gjenspeiler antall personer som strever med dette ellers i befolkningen, men jeg frykter nesten så. Jeg ønsker nok bare formidle hvor ufattelig trist jeg synes det er. Jeg synes det er så trist at det er så mange der ute som har, av ulike årsåker, et så kronglete forhold til egen kropp, og til noe så grunnleggende som mat. Det ser ut til at det blir fler og fler, og det er så vanskelig for oss som står utenfor å hjelpe! For det er jo et faktum at dess mindre man tilfører kropp og hjerne næring, jo mer vil etterhvert anorexien sette seg og bli en fast gjest i hverdagen. Det hjelper ingenting å sulte seg. Ønsker man en mindre kropp, vil man etterhvert erfare at selv om den blir mindre, blir den større i speilet. Den lykken som man kanskje ser for seg komme, forsvinner inn i en mørk avgrunn både dag og natt. Energi som man tror man kan bruke på trening, venner, skole og jobb forsvinner inn i et vakuum bestående av mattanker, matdrømmer, kaloritelling, og raske skritt på vaklende ben. Det vakre håret, blir byttet ut mot hår som sakte, men sikkert detter av. De energifylte øynene blir tomme. Vennene forsvinner. Gleden forsvinner. Ingenting blir som planlagt eller ønsket! Men er man først fanget i spisefortyrrelsens fangarmer, så lar det seg gjøre å komme ut av den. Og da vil det etterhvert erfares at mat ikke er farlig. Mat kan faktisk være godt det.. Det gjør ingenting om man spiser litt mer i dag, enn i går. Verden går ikke under, og man er faktisk ikke verdens største taper. Lurer du på om det er en verden som er verdt å erfare utenfor den spiseforstyrrede verden, så er svaret; ja. Og den verdenen er vakker og god å leve i. Så hvis du, som har lest dette litt for lange innlegget, er en av de altfor mange som sliter med nettopp mat, så er kampen ut av det slitet verdt å ta! Du vil til slutt vinne, og du vil ikke angre et sekund. Ta kampen og vinn! Og til dere andre som har tatt dere tid til å lese innlegget: er det noen måte vi kan bidra til å bekjempe denne "trenden", denne grusomme forstyrrelsen? For slik som dette kan det jo ikke fortsette...? jeg er enig med det du sier, men du må også huske på at samfunnet spiller en stor rolle i dette også.. er ikke jentene som har valgt dette, men det er hvordan samfunnet og verden har portrert den "perfekte kroppen". er veldig vanskelig i disse dager å bare være fornøyd med kroppen sin....
yoga Skrevet 18. september 2009 Forfatter #15 Skrevet 18. september 2009 jeg er enig med det du sier, men du må også huske på at samfunnet spiller en stor rolle i dette også.. er ikke jentene som har valgt dette, men det er hvordan samfunnet og verden har portrert den "perfekte kroppen". er veldig vanskelig i disse dager å bare være fornøyd med kroppen sin.... Helt enig med deg! Det er nok enormt individuelle grunner til at én utvikler en slik problematikk: samfunnet, moten, traumer, filmstjerner, sykdommer, mobbing etc etc. Er så mye som kan være en utløsende faktor. Ingen hadde nok valgt denne problematikk med slike vonde konsekvenser som hører til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå