Purple Basil Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Hei, jeg har en pusekatt på 6 år. Og jeg tror at det kanskje er noe i veien med ham, men veldig usikker, så fint om noen kanskje kan hjelpe meg. I går og i dag har han ligget under sofaen (han var ute litt i går kveld men gikk og la seg under sofaen når jeg la meg). Vanligvis gjemmer han seg på den måten hvis han har gjort noe galt (tisset eller bæsjet inne), men det ser ikke ut til at han har gjort noe sånt denne gangen (hadde vel luktet det også). Jeg har heller ikke sett ham spise på disse to dagene, han har drukket litt vann og vært på do, men ikke fått i seg noe føde. Jeg har ei venninne som også har hatt katt en stund, og hennes katt har også oppført seg rart noen ganger. Men, da har det vært at hun var lei av maten (venninnen min ga katten tørrfor og sjeldent våtfor). Katten min får både tørr og våtfor og litt skinke og tunfisk, så tror ikke at det har noe med det å gjøre:S Det jeg reagerer på er det med maten, han ELSKER mat og mjauer vanligvis etter mat hele tiden (selv om det er rett foran nesen på han, hehe) og hver morgen er han våken tidlig og mjauer for å gå på do og spise. Men disse to dagene har han holdt helt kjeft. Grunnen til at jeg spør her først er at han er innekatt, og det virker ikke som han har smerter (jeg har prøvd å klemme han litt på potene, magen, ryggen for å sjekke om han reagerte, men han tok det som kos og ble glad. Derfor lurer jeg på om noen av dere har opplevd dette hos kattene deres, og om det virkelig var noe galt eller at de bare hadde en liten periode hvor de ønsket fred, var sultne osv. Hva kan dette være? Er han deprimert kanskje? Som jeg har skrevet litt lenger opp så virker det ikke som han har smerter, og han er i kosehumør når han er ute fra "hulen" sin. Hvis han er slik i morgen også tar jeg ham med til legesjekk, men har han smerter så må jeg til legen med en gang. Hva tror dere? =(
Purple Basil Skrevet 16. september 2009 Forfatter #2 Skrevet 16. september 2009 Nå har jeg lagt litt mat og en skål med vann under sofaen, og han spiser og drikker. Men han kommer ikke ut..
Troyamin Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Jeg fikk et råd av en veterinær jeg var på kurs hos en gang, om å sjekke munnen på katten dersom den ikke ville spise særlig. Katter over fem år får ofte problemer med tennene. Og selv om den virker fin ellers, så kan den likevel ha vondt i munnen. Ser du skriver at den spiser og drikker, men gjør den det saktere enn normalt? Hadde en gang en pus som hadde fått betennelse i tannkjøttet helt innerst i munnen. Da gjemte den seg under og inni ting for at jeg ikke skulle få sjekket den. Pus ble frisk igjen etter å ha fått tømt betennelsen og satt på antibiotika. Sjekk likevel med en veterinær dersom pusen din fortsetter med oppførselen. KG er ikke et alternativ
Purple Basil Skrevet 16. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2009 Takk for svar!:D Jeg vet at KG ikke er en dyreklinikk=p Men ettersom katten kun har rar oppførsel, så ville jeg forhøre meg om det var vanlig eller ikke Uansett, ringer legen i morgen. Så håper han/hun finner ut av det:)
Arkana Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Det er viktig at katten din får i seg mat. Katter som ikke spiser står i fare for å utvikle fettlever, som kan komme etter bare få dager med mat. Katter forbrenner nemlig fett svært dårlig og det lagres i leveren og kan gjøre dem svært svært syke hvis de ikke får i seg nok næring. Uansett er det jo viktig å få sjekket ham siden oppførselen er unaturlig. Jeg kan dessverre ikke spekulere i hva det kan være da jeg ikke kjenner igjen oppførselen fra våre katter, men håper han blir seg selv igjen snart. Det er ikke godt når kjæledyrene ikke har det bra.
Purple Basil Skrevet 16. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. september 2009 Det er viktig at katten din får i seg mat. Katter som ikke spiser står i fare for å utvikle fettlever, som kan komme etter bare få dager med mat. Katter forbrenner nemlig fett svært dårlig og det lagres i leveren og kan gjøre dem svært svært syke hvis de ikke får i seg nok næring. Uansett er det jo viktig å få sjekket ham siden oppførselen er unaturlig. Jeg kan dessverre ikke spekulere i hva det kan være da jeg ikke kjenner igjen oppførselen fra våre katter, men håper han blir seg selv igjen snart. Det er ikke godt når kjæledyrene ikke har det bra. Oi, det visste jeg ikke! Da skal jeg fotfølge han i morgen og sørge for at han får nok i seg. Han er jo babyen min og det er kjipt å se ham sånn:( Selv om jeg må innrømme at det er litt digg at han ikke har vekket meg på to dager, hehe. Jeg tar ham med til dyrelegen i morgen om dette ikke bedrer seg til da. Takk for svar! :happy:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå