Gå til innhold

Når skjønner barn greia med blomster og bier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting jeg kom til å lure på:

Når lærer barn om blomster og bier?

I hvilken alder er det vanlig at de vet hvordan et barn blir til eller hva sex er?

Jeg har ikke barn selv, ble plutselig bare forferdelig nysgjerrig på dette.

Jeg husker ikke når jeg selv lærte det, men jeg vet med sikkerhet at det ikke var mine foreldre som gav meg en leksjon i blomster og bier.

Blir veldig takknemlig for svar her, enten hvis dere har barn selv og vet når de begynte å finne ut ting,. eller husker selv, eller annet. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fire år gammel avkrevde hun hele den tekniske forklaringen. I detalj.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Jeg fikk aldri servert blomster- og bier-historier, og ikke spurte jeg heller.

Forsto det selv da jeg så på TV: Trond-Viggo- show!

Barn forstår det nok når de er i barneskolen.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Husker ikke selv når det gikk opp for meg hvordan det funka, men husker at jeg spurte mamma en gang når jeg kanskje var sånn rundt 4. Da tenkte jeg på hvordan man egentlig lagde barn. Fikk et svar om at mannen og dama tok tissen inntil hverandre:D hihi.

Men skjønte nok ikke omfanget av det da, når det skjedde vet jeg ikke..hmhmm.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Fire år gammel avkrevde hun hele den tekniske forklaringen. I detalj.

Det samme gjorde min sønn. Naturlig nok, etter som jeg var gravid med nr 2 da. Jeg forklarte så godt jeg kunne, uten å bli for grafisk. Da så poden på meg, og sa: "Nå skrøner du, mamma" :ler:

Skrevet

:fnise:

Så bra.. Sønnen min spurte og ble nysgjerrig da han nærmet seg 5 år. Da kjøpte jeg Da Emma ble Emma til han,kjempefin bok! Tror ikke det er noen "regel" for når en skal fortelle det,tror det er greit å snakke med dem når de er modne nok til å spørre. Jeg ville i alle fall at han skulle få en fin vinkling av det foran den litt mindre koselige versjonen han kommer til å få høre på skolen :)

Skrevet

Som med så mye annet forstår barna dette gradvis. For eksempel spør kanskje fireåringen en dag om hvor han var før han kom inn i magen til mamma (det der med babyer i magen har jeg inntrykk av at alle barn får med seg ganske tidlig), og så svarer man at før det var du et slags puslespill, som pappa og mamma hadde hver sin del av. Ja vel, så er han fornøyd. Noen uker eller måneder senere spør han om hvordan han kom inn i magen til mamma, og så forklarer man noe om det.

Noen nevnte Trond-Viggo, og han hadde en fin fortelling på tv-programmet sitt, om en pappa som ble flau og detaljert da sønnen spurte hvordan han ble til - men så var det jo en mer eksistensfilosofisk forklaring gutten var ute etter. Tror det ofte er sånn, at vi svarer på litt andre ting enn ungene egentlig lurer på.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Mitt elste barn, som det yngste, har fått ting i små porsjoner i takt med deres spørsmål. Husker ikke hvor gammel den elste var da alle brikkene falt på plass. (Dette med hvilken legemsdels som måtte være ine i en anen osv). Men barnet så først med vantro på sin mor og sier "Jamen... Det betyr jo att..." Vender blikket over på meg og sier "Øøøøøøøø! Dere er ekle!!!"

Skrevet

Jeg har nå blitt 28 år, og har mange ganger spurt/snakket med mamma om hvordan jeg var som lita jente. Hun mener jeg var et barn som spurte og spurte og spurte i det uendelige, intet svar var godt nok, eller iallfall ledet svarene til atter nye spørsmål, (sikkert jævlig irriterende.. :fnise: .)

En gang vi snakket om hvordan "jeg ble til", husket min mor at hun svettet og stammet og forklarte i vei på en nokså vag måte noe om ..mumle..mumle.. og at jeg etterhvert havnet i magen hennes.. Jeg ble stille en stund, sikkert til hennes store lettelse og håp om at diskusjonen skulle være over for denne gang, hvorpå jeg spør: "Men mamma, hvordan kom jeg meg egentlig inn dit da?" :lur:

Gjest Blondie65
Skrevet
En gang vi snakket om hvordan "jeg ble til", husket min mor at hun svettet og stammet og forklarte i vei på en nokså vag måte noe om ..mumle..mumle.. og at jeg etterhvert havnet i magen hennes.. Jeg ble stille en stund, sikkert til hennes store lettelse og håp om at diskusjonen skulle være over for denne gang, hvorpå jeg spør: "Men mamma, hvordan kom jeg meg egentlig inn dit da?" :lur:

Ha ha. Ja min mor hadde også stillet nysgjerrigheten ved å snakke om et frø som vokste til en baby i hennes mage og var lettet over at 4 åringen var fornøyd med svaret. Det varte noen dager så kom 4 åringen med spørsmålet: Det frøet mamma ... spiste du det?

Kjenner også til noen som ble veldig strengt kristent oppdratt og der var ingen seksual opplysning overhodet før dette emnet ble tatt opp på skolen da de var helt i begynnelsen av tenårene. Helt sjokkert snakker kameratene seg i mellom (begge fra samme menighet) at det måtte være en annen måte for deres foreldre kunne umulig ha gjort "det der".

Skrevet

Barn er forskjellige. Jeg husker at jeg var rystet over å oppdage at jeg hadde et HULL der nede. Og da var jeg forlate meg 11-12 år... Jeg var livredd det stedet til langt oppi tenårene. :sjenert:

Jeg har barn selv og den ene er nå 11, han har vel begynt å koble sammen ting, men jeg tror ikke han har det hele for seg enda faktisk! Min eldste skjønte tegninga omtrent på samme alder, 11-12 år og detaljene fikk han av kompiser i gata.

Forøvrig har de vært informert og fått svar når de har spurt. Jeg har bare ikke utdypet svarene ettersom de ikke ba om det... *host*

Andre unger finner opplegget med tissen i tissen helt adekvat fra de er 3 liksom. Men her i huset er vi litt treige...

Skrevet

Var vikar i 2. klasse en gang, og overhørte en samtale mellom tre gutter: Når jeg blir stor skal jeg gifte meg med en dame som har barn, for da slipper jeg å pule. :fnise: Kanskje jeg skal oppsøke gutten, som nå sikkert er 17-18 med sin påstand?!?! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...