Gjest pus20 Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Hei! Jeg er en jente på 20 år som har slitt med et anstrengt forhold til mat i snart 3 år nå. Har vært innom både anoreksi og bulimi, og perioder med oversspising pga at jeg har gitt kroppen min for lite mat over tid. Er slank, men ikke undervektig. Har veldig lyst til å klare å få et mer avslappet forhold til mat og kroppen min. Problemene mine startet med en slankekur (veide ca 10kg mer enn min normale BMI) i starten, og begynte å telle kalorier. Dette funket bra, og jeg nådde trivselsvekten min. Nå er jeg blitt sånn at jeg teller kalorier over absolutt ALT jeg putter i munnen hver eneste dag, og er redd for å få i meg for mye kalorier. Har funnet ut at jeg trenger virkelig å slutte å telle kalorier for å kunne få et mer normalt forhold til mat, da dette skaper unødvendig mye stress. Noen som har noen tips på hvordan jeg skal greie dette? Skjønner at det kan høres enkelt ut for noen, men for oss som er litt spiseforstyrrede er det ikke bare bare... Hadde blitt utrolig glad for litt tips og oppmuntring.
Wiggins Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Hei! Jeg er en jente på 20 år som har slitt med et anstrengt forhold til mat i snart 3 år nå. Har vært innom både anoreksi og bulimi, og perioder med oversspising pga at jeg har gitt kroppen min for lite mat over tid. Er slank, men ikke undervektig. Har veldig lyst til å klare å få et mer avslappet forhold til mat og kroppen min. Problemene mine startet med en slankekur (veide ca 10kg mer enn min normale BMI) i starten, og begynte å telle kalorier. Dette funket bra, og jeg nådde trivselsvekten min. Nå er jeg blitt sånn at jeg teller kalorier over absolutt ALT jeg putter i munnen hver eneste dag, og er redd for å få i meg for mye kalorier. Har funnet ut at jeg trenger virkelig å slutte å telle kalorier for å kunne få et mer normalt forhold til mat, da dette skaper unødvendig mye stress. Noen som har noen tips på hvordan jeg skal greie dette? Skjønner at det kan høres enkelt ut for noen, men for oss som er litt spiseforstyrrede er det ikke bare bare... Hadde blitt utrolig glad for litt tips og oppmuntring. Når jeg er ute på reise, særlig når jeg er utenlands, er jo ikke den maten jeg pleier å spise i Norge tilgjengelig, så da spiser jeg jo annen mat. Jeg vet ikke hvor energirik den utenlandske maten er, men jeg spiser til jeg er passe mett. Når jeg kommer hjem viser det seg som regel at jeg veier ganske nøyaktig det samme som før jeg dro. Nå kan du vel ikke være på utenlandsreise permanent, men du kan kanskje gjøre noen endringer i kostholdet ditt. Jeg antar at du har pugget kaloriinnholdet i den maten du pleier å spise. Hvis du kan bytte ut noen matvarer og la være å sjekke kaloriinnholdet i de nye kan det kanskje være et forsøk verdt?
Chanel.No5 Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Anbefaler deg virkelig å slutte å lese på mat du kjøper. Ikke lær deg innholdsfortegnelsene, skift ut maten du pleide å spise med noe nytt, noe du ikke vet hva inneholder, prøv å starte litt fra start av liksom.. Lære å glemme..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå