Gjest Lesehest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Nå vet jeg ikke om det blir riktig å legge innlegget her, eller under "Litteratur", det handler om filmene bak bak trilogien (bøkene) av Stieg Larsson, så svarene forutsetter at man både har lest og sett film?! Uansett, bare plasser den over i andre boksen om den passer bedre der! Jeg ser lite film, men leser mye bøker, og da jeg hadde lest S.Larsson-bøkene bestemte jeg meg for å se filmene, og så da "Menn som hater kvinner" som er ute på dvd. Lurer på om andre har gjort det samme, og hva de synes evt? Man hører jo alltid at "boka er bedre enn filmen", og på noen måter er det ikke sammenlignbart. I bøker kan man lese et par sider som omhandler en persons tanker, som er vanskelig å gjengi på samme måte på skjermen. (Utenom i "Glamour" o.l, der personene tenker høyt/snakker med seg selv, hehe). Og omvendt, i boka kan man lese et par sider som beskriver et rom/en stemning, mens dette kan gjengis på film på et par-tre sekunder med stemningsfull bakgrunnsmusikk og ved at vi ser det fysiske rommet. De fleste som leser ei bok ser vel for seg personene de leser om, og da er det oftest at skuespilerne ikke ligner når det blir laget film. Dere som både har lest og sett, hva manglet/var annerledes/likte/mislikte dere ved filmen i forhold til boka f.eks? Det er ei stund siden jeg leste bøkene, men for min del: * Det var vel relativt lite om selve avisen/millenium i filmen i forhold til i boka? * Erika, redaktøren i avisen/elskerinnen til Mikael Blomkvist, kom aldri utover til Hedestad på besøk til ham i filmen? * I boka likte jeg veldig godt personen Henrik Vanger, og fikk et godt inntrykk i filmen også, men han var vel egentlig lite med i filmen? * I boka virker Lisbeth Salander mer asosial/avvikende enn på filmen * En teit detalj: broa over til øya der Henrik Vanger bor var så lang i filmen, jeg hadde sett for meg en koselig, liten bro, hehe!! Det jeg har nevnt ødela ikke filmen på noen måte, det er ikke vesentlige detaljer for å forstå historien, det var bare noen ting jeg la merke til Nå venter jeg bare på at film nr. 2 skal komme på dvd, det er vel ennå ei stund til??
Gjest Gjest Skrevet 9. november 2009 #2 Skrevet 9. november 2009 Jeg vil bare si at som du sier som regel "boka bedre..." men i dette tillfelle synes jeg menn som hater kvinner var mye bedre enn boken.. selv om boken er utrolig bra synes jeg man ikke kommer like nærme karakterene som i filmen..jeg elsker Noomis tolkning av Lisbeth og selvom lisbeth i mitt hode er lien og tynnere så er hun klarer å kanalisere holdningen henens så sykt bra. jeg har sett jenta som lekte med ilden og den var ikke like bra men boken er heller ikke like bra som menn som hater kvinner heller i min mening så det er det.. Det jeg likte best er hvordan bøkene leker med kjønnsrollene og prøver noe nytt på det sett at helten/antihelten er en kvinne
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2009 #3 Skrevet 11. november 2009 Du mener vel "bøkene bak filmene"? Bøkene kom først.
solkrem Skrevet 12. november 2009 #4 Skrevet 12. november 2009 Bøkene er mye bedre enn de to første filmene i alle fall. Men skjønner at de ikke kunne gjøre alt i filmen som det sto i første boka. Hadde vært aaalt for vanskelig å få plass til all historien
FrkHøne Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Jeg syns "Menn som hater Kvinner" filmen ikke klarte å måle seg med boka, men den var bra. "Jenta som lekte med Ilden" derimot syns jeg var knallbra både i bokform og i filmform! Gleder meg veldig til den siste filmen kommer, syns bøkene var fantastiske! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå