Gå til innhold

Hva kan man starte en samtale med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ser på meg selv som en ganske sosial person, men når jeg treffer nye mennesker kan det fort skje at jeg ikke har noe å prate med dem om. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si når jeg skal ta initiativet til en samtale med noen jeg ikke kjenner. Hvis den jeg prater med tar initiativet klarer jeg alltid å følge på samtalen, og da går det jo greit.

Men hva kan man si for å unngå pinlige stillheter? Kom med tips.

Ikke været, og la oss si jeg vet hva de driver med (jobb, studier).

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Still et spørsmål.

F.eks om du vet hva de jobber med, driver med elelr har som hobbe - spør hvordan det går om det er travelt, hva som skjer for tiden. Har vedkommende på seg eller med seg noe du finner interessant - gi et kompliment eller kommenter det og spør om det (Flott bluse, den var spesiell: Hvor har du fått tak i den?).

De fleste responderer veldig bra på interesse :)

Skrevet

Dagens avisoverskrifter. Det å følge med på nyhetene er gull verdt om man havner i litt klamme sosiale situasjoner. Unngå de mest kontroversielle politiske/religiøse sakene, dog, det kan fort bli ubehagelig for minst en av dere. Nå i disse dager kan du f.eks. slå an med "Hva tror du, kommer gutta i Kongo seg tilbake til Norge noengang?".

Ellers kan du snakke om filmer og/eller litteratur. "Hva slags bøker/filmer liker du", "har du sett/lest den nyeste til", osv.

Skrevet

Om noen hadde innledet en samtale med spørsmål om hva slags bøker jeg liker ville jeg snarest prøvd å komme meg vekk. Jeg avskyr bøker av hele mitt hjerte, :spy:

og å skulle tilbringe den neste halvtimen med å analysere Ibsen er ikke noe som står øverst på ønskelista.

En kommentar eller et spørsmål om gutta i Kongo er vel derimot noe som er mer egnet til å innlede en samtale.

Skrevet

Nyhetene, som nevnt, er en slager.

Et annet tips er å bruke omgivelsene og omstendighetene. Prøv å finne en felles platform. Er du på fest hos Bente, så spør "Hvor kjenner du Bente fra da?". Er det en du treffer i forbindelse med en fritidsinteresse, f.eks. filatelistenes årsforening, spør "Hva var det som fikk deg til å begynne å samle på frimerker?". Er dere et sted med noe spesielt du ser, snakk om det. F.eks. er det et spesielt bilde på veggen ("Hva synes du om impresjonismen?", "Har du en favorittkunstner?" osv).

Og still oppfølgingsspørsmål. Hør hva vedkommende svarer, og spill ball. "Jasså, hvorfor mener du det?", "Har du vært i Australia, sier du, så spennende, hvor var det du var da/så du noen krokodiller/hvordan var klimaet der på denne tiden av året?".

Skrevet
Om noen hadde innledet en samtale med spørsmål om hva slags bøker jeg liker ville jeg snarest prøvd å komme meg vekk. Jeg avskyr bøker av hele mitt hjerte, :spy:

og å skulle tilbringe den neste halvtimen med å analysere Ibsen er ikke noe som står øverst på ønskelista.

En kommentar eller et spørsmål om gutta i Kongo er vel derimot noe som er mer egnet til å innlede en samtale.

Øh, om du ikke liker bøker, så kan du svare "Jeg er ikke så interessert i bøker.", og så SLIPPER du å diskutere Ibsen... Du kan til og med ta initiativ til å snakke om noe helt selv. En samtale er ikke en enveiskjørt gate, dere er begge med på å bestemme hva som skal snakkes om. Du kan til og med følge opp med "Jeg foretrekker filmer, jeg, har du sett x?".

Skrevet
"Har du vært i Australia, sier du, så spennende, hvor var det du var da/så du noen krokodiller/hvordan var klimaet der på denne tiden av året?".

Krokodille, kenguru, samme greia. :gjeiper:

Skrevet

Hvis du vil være på skikkelig nøytral grunn, prater du om været. Du er jo aldri sikker på om det er en som nettopp har fått sparken du snakker med, eller en som ikke følger med på nyheter, eller en som ikke vet at Grønland ikke bare er en bydel i Oslo, men også finnes et annet sted...

Det beste er å være helt avslappet og kommentere noe som fins i nærheten, foreksempel den fine båten, den fine hunden, den flotte usikten,den gode maten, den dumme stolen som vakler, den dumme sjefen, den dumme dagen din, men skal du si noe med negativt fortegn, så si det med litt humor. Det er heller ingen fare om det blir litt stille. Du har ikke ansvar for at en samtale skal holdes, forøvrig er det mange samtaler som ikke er så interessante men som likevel blir holdt.

Skrevet

Se for dere dette scenarioet:

- du skal bo til en venninne som bor i et kollektiv sammen med flere kvinnelige studenter.

- det er i en helt annen by og det eneste samme bekjentskapet dere har er denne venninnen

- jentene begynner å snakke sammen, om noe som foregår i deres omgangskrets

Hva skal du si for å ikke bli sittende der helt stum? Jeg er mersom redd for å bryte inn i samtalen deres med å komme med som f.eks.: "Ja, det er en jeg kjenner som har gjort det samme?". Jeg føler kanskje at de ikke bryr seg så veldig hardt om han jeg kjenner? Det er jo bare jeg som kjenner denne fyren..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...