Gå til innhold

Arve gjeld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfar har pådratt seg masse gjeld opp i gjennom årene. Det meste er gått til inkasso. Nå har han blitt alvorlig syk, og nå lurer vi altså på om denne gjelden vil bli vår dersom han skulle dø???

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest regine ii
Skrevet

Hvis jeg husker min smulie juridikum rett, så kan dere la det gå til offentlig skifte, og da arver dere ikke gjelda. Da vil skifteretten sørge for at kreditorer får sitt, og dersom det evt blir noe igjen (etter at også skifteretten har fått betalt) så kan arvingene få det.

men hvorfor ikke kontakte en jurist å spørre om det - mye greiere enn å sitte her inne og få en hel masse tror og synsinger om et viktig tema.

Skrevet

Jeg vet ikke så mye om det, men du må ikke skrive under på noen papirer eller overta f.eks. bil eller hus eller innbo fra evt. avdøde. Da skriver du også under på at du overtar gjelden uten at det står der helt i klartekst. Hvis etterlatte har noen verdier vil kreditorene sørge for at offentlig skifte blir tatt for å sikre sine krav, og blir det noen verdier igjen, vil det tilfalle arvtager.

Skrevet

når man sitter hos begravelsesbyrået får man et ark alle barna til den etterlatte skal skrive under på. når vi fikk den og skulle skrive under som arvetagere så sa han "husk at dere nå også arver gjeld, hvis dere skriver under!"

vi viste at han hadde mer formue enn gjeld, så vi skrev under.

hadde jeg vært dere, hadde jeg i det minste tatt en telefon til en advokat.

det gjorde jeg, angående spørsmål rundt det med arv og skifte. og jeg fikk de svarene jeg trengte gratis over en telefon til en advokat.

veldig enkelt å forhøre seg om.

bedre å være føre snar, enn etter var.

Skrevet
Går ikke ann å arve gjeld skulle jeg tro...

Og her var nettopp et godt eksempel på synsing.... det går nok fint an, dessverre. Men det har vært snakk om å endre de reglene, uten at det har skjedd så langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...