Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Del Skrevet 16. september 2009 Vi har fått det rådet å skrive en urådighetserklæring i forbindelse med at samboer kjøper seg inn i huset mitt. Dette for å unngå å betale dokumentavgift. En slik urådighetserklæring koster bare 1 - 2000 kr. Men hva innebærer en slik erklæring i prakis? Er det like gyldig som en tinglysning? Jeg har særkullsbarn. Vil det stå i veien for at vi skriver en urådighetserklæring? Nå er det sikkert noen som vil svare at vi bare kan gifte oss, så blir det gratis å kjøpe seg inn? Men hvordan fungerer det i praksis? Han tar opp lån i banken, jeg får pengene mine, og vi tinglyser det gratis? Samboer har ikke råd til mer enn 30% eierandel, men på sikt håper han jo å kjøpe seg inn slik at han blir stående som eier av 50%. Det er nok en god del år til han klarer det, men hvis vi gifter oss, blir han automatisk eier av halve huset da? Vi har barn sammen/er registrerte samboere. Vi har funnet en god løsning på fordeling av øvrige utgifter, ved at vi lar innbetaling til felles husholdningskonto (brukes til alle utgifter minus private hobbyer, frisør, klær...) følge eierandel i huset. Jeg har det romslig økonomisk og har jo også særkullsbarn, så synes det er rettferdig. Hvis samboer la oss si om 10 år får råd til å kjøpe seg ytterligere inn i huset, da vil han også måtte betale mer av fellesutgiftene, men om 10 år er mine særkullsbarn forhåpentligvis ute av redet, så det er vel egentlig ikke urettferdig? Samtidig tenker jeg, hvorfor ikke bare la han få betale det han kan nå, og stå som eier av 50% fra nå, så slipper vi å styre med bank og tinglysning i flere omganger? Og så betaler vi heller relativt likt inn til felleskonto. Er ikke det like enkelt egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lukk Skrevet 16. september 2009 #2 Del Skrevet 16. september 2009 En urådelighetserklæring med din samboer som rettighetshaver? Det blir jo ikke det samme som en eierandel da. Selv om du ikke kan disponere over eiendommen uten hans samtykke, så må det likevel ligge andre dokumenter under for å gi eierandel. Eierandelen får dere jo da likevel ikke tinglyst. Hvem i alle verdens dager har gitt dere et slikt råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 16. september 2009 #3 Del Skrevet 16. september 2009 Vi har fått det rådet å skrive en urådighetserklæring i forbindelse med at samboer kjøper seg inn i huset mitt. Dette for å unngå å betale dokumentavgift. En slik urådighetserklæring koster bare 1 - 2000 kr. Men hva innebærer en slik erklæring i prakis? Er det like gyldig som en tinglysning? Jeg har særkullsbarn. Vil det stå i veien for at vi skriver en urådighetserklæring? Urådighetserklæringen i seg selv koster ingenting, det er tinglysingen av den som koster. Den må altså tinglyses for å være gyldig ovenfor tredjemenn. "Tinglysing" er altså noe som kunngjøres i grunnboken, og kan brukes om mye annet enn hjemmelsoverføring. Barn spiller ingen rolle. En urådelighetserklæring med din samboer som rettighetshaver? Det blir jo ikke det samme som en eierandel da. Selv om du ikke kan disponere over eiendommen uten hans samtykke, så må det likevel ligge andre dokumenter under for å gi eierandel. Eierandelen får dere jo da likevel ikke tinglyst. Hvem i alle verdens dager har gitt dere et slikt råd? Ellers enig i denne. Har aldri hørt om noen som har gjort det slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #4 Del Skrevet 16. september 2009 En urådelighetserklæring med din samboer som rettighetshaver? Det blir jo ikke det samme som en eierandel da. Selv om du ikke kan disponere over eiendommen uten hans samtykke, så må det likevel ligge andre dokumenter under for å gi eierandel. Eierandelen får dere jo da likevel ikke tinglyst. Hvem i alle verdens dager har gitt dere et slikt råd? Fikk rådet fra en advokat, det skal visst være en vanlig måte for samboere å unngå dok.avgift ved innkjøp i samboers bolig. I samboerkontrakten vil det fremgå hvilken eierandel partene har, det skulle vel være juridisk holdbart? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #5 Del Skrevet 18. september 2009 Det du tenker på er en urådighetsklausul, tror mange advokater ikke vil anbefale en slik løsning, selv om det kan være mange penger å spare. Hvis du vil unngå dokumentavgift, bør du heller gifte deg. Dette er ihvertfall et eksempel på situasjoner hvor det lønner seg å være gift, spesielt hvis innkjøpet i samboers bolig er dyrt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå