Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en opphetet diskusjon pågående med min samboer... Han er veldig glad i sine fotballtrøyer, og bruker de så ofte han kan. Men ved et par anledninger har jeg foreslått at han kanskje skal ta på seg noe annet.

Jeg er virkelig ikke inne i disse fotballgreiene, men han påstår han pynter seg når han tar de på. Jeg mener derimot at det er noe som hører hjemme på kamper og evt som komfortplagg når han går her hjemme.

Vi skulle ut og spise med noen venner og da hadde han planer om å ta på seg en slik fotballtrøye, siden det er casual. Jeg syntes ikke dette passet seg, og sa fra. Men han blir veldig lei seg for at jeg blander meg opp i hva han har på seg, og mener jeg prøver å forandre han som person. Vi skal også på et slektstreff, første gang han skal treffe slekta, og da og har han planer om å ha på seg fotballtrøyen. Jeg har sagt han kanskje bør ha på seg noe annet, en fin t-skjorte eller noe.

Hva hadde dere gjort? Og ser dere på fotballtrøye som et vanlig klesplagg? jeg ser mer på det som et slags kostyme, eller uniform.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner godt at han blir sur/sint/lei seg når du holder på slik. Jeg liker heller ikke fotballtrøyer, men det er da vitterlig ikke jeg som sitter med fasiten og har rett til å fortelle andre hva de skal gå i. Det er mange som anser fotballtrøyer som helt normale hverdagsklær.

Om familiebesøket er en pyntet affære, ville jeg bare sagt det, at det er finklær, og latt det være opp til ham å kle seg selv - det skulle bare mangle, han er tross alt ikke et barn.

Hvordan ville du likt det om HAN skulle begynne å fortelle deg at han ikke syntes det og det plagget var noe du kunne gå med ute blant folk?

Skrevet
Jeg skjønner godt at han blir sur/sint/lei seg når du holder på slik. Jeg liker heller ikke fotballtrøyer, men det er da vitterlig ikke jeg som sitter med fasiten og har rett til å fortelle andre hva de skal gå i. Det er mange som anser fotballtrøyer som helt normale hverdagsklær.

Om familiebesøket er en pyntet affære, ville jeg bare sagt det, at det er finklær, og latt det være opp til ham å kle seg selv - det skulle bare mangle, han er tross alt ikke et barn.

Hvordan ville du likt det om HAN skulle begynne å fortelle deg at han ikke syntes det og det plagget var noe du kunne gå med ute blant folk?

jeg skjønner også at han blir lei seg, og at det er leit å få høre sånn. Og klart jeg har tenkt gjennom hvordan jeg hadde syntes det var om han sa det til meg. Det er ikke det at jeg ikke syns han kan gå med det ute blant folk, men til spesielle anledninger mener jeg man kanskje bør ha på seg noe annet.

Det er ikke finklær, det regner jeg ihvertfall ikke med. Men det er litt penere kledd enn hullete bukse eller treningstøy. Og en fotballtrøye er vel strengt tatt treningstøy?

Som sagt syns jeg ikke dette er så lett, og jeg liker heller ikke å måtte blande meg i hva han har på seg. Er jo derfor jeg tar det opp her, for om det er bare jeg som ser sånn på det så må jeg skjerpe meg.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Hvilken rett har du og fortelle han hva han skal gå med ?

Skrevet
jeg skjønner også at han blir lei seg, og at det er leit å få høre sånn. Og klart jeg har tenkt gjennom hvordan jeg hadde syntes det var om han sa det til meg. Det er ikke det at jeg ikke syns han kan gå med det ute blant folk, men til spesielle anledninger mener jeg man kanskje bør ha på seg noe annet.

Det er ikke finklær, det regner jeg ihvertfall ikke med. Men det er litt penere kledd enn hullete bukse eller treningstøy. Og en fotballtrøye er vel strengt tatt treningstøy?

Som sagt syns jeg ikke dette er så lett, og jeg liker heller ikke å måtte blande meg i hva han har på seg. Er jo derfor jeg tar det opp her, for om det er bare jeg som ser sånn på det så må jeg skjerpe meg.

En fotballtrøye er ikke treningstøy, med mindre det er en trøye man faktisk bruker på trening. En fotballtrøye stiller ikke i samme kategori som en joggebukse. For mange er en fotballtrøye det samme som en helt vanlig topp for deg, eller en vilken som helst hverdagsskjorte.

Skrevet
Vi skal også på et slektstreff, første gang han skal treffe slekta, og da og har han planer om å ha på seg fotballtrøyen. Jeg har sagt han kanskje bør ha på seg noe annet, en fin t-skjorte eller noe.

Han må selvfølgelig få kle seg som han vil. For meg, som selv er fotballinteressert, er det helt uforståelig at noen vil kle seg i disse glorete og reklameskjemmede plaggene ute blant folk. Fotballtrøyer stiller i samme klasse som grilldress og slike kosebukser jenter har begynt å gå med. Viss noen i min slekt hadde presentert sin kjæreste for første gang, og denne hadde stilt opp i fotballtrøye, ville jeg reagert svært negativt. Selv i vårt ekstreme casualsamfunn må man vel gidde å kle seg litt opp i slike anledninger.

Skrevet
En fotballtrøye er ikke treningstøy, med mindre det er en trøye man faktisk bruker på trening. En fotballtrøye stiller ikke i samme kategori som en joggebukse. For mange er en fotballtrøye det samme som en helt vanlig topp for deg, eller en vilken som helst hverdagsskjorte.

ok... ja det er jo det her jeg prøver finne ut av da. Jeg har aldri sett fotballtrøyer bli brukt annet enn på kamp av andre en han. Det er jo en grunn til at jeg er usikker. Jeg er ikke ond liksom, og jeg mener heller ikke at jeg har noen rett til å bestemme hva han skal ha på seg. Men om man syns plagget kjæresten tar på seg er helt bak mål så sier man i fra. Det gjelder venner og familie og. Men nei, jeg kan ikke bestemme over han.

Skrevet

Gi faan. Det er hans kropp og hans klær. Vil du forandre ham, så finn deg en annen mann som er perfekt i utgangspunktet.

Skrevet

Dersom du er redd for å bli flau på hans vegne - ikke tenk på det. Om han vil drite seg ut ved å ha på seg fotballtrøyer hele tiden, så la han gjøre det. Han vil gå med dem, du må akseptere det. Kanskje får han vite det på en annen måte at fotballtrøye kanskje ikke var helt det som passa inn på den fine middagen kameraten hadde invitert til.

Fotballtrøye på slektstreff kan dessuten være en smart idé, i og med at det er en "ice breaker" der man kan få noe å snakke om selv om man ikke husker hverandre så godt. Så det syntes jeg bare var kult.

Skrevet

hehe... jeg har fortalt han jeg har startet denne debatten, og leser svarene vi får høyt for han. Så han får jo også vite hva som blir skrevet her.

Han syns drakten hans er fin, og føler seg vel i den, og er veldig uenig i at den er glorete.

Skrevet
hehe... jeg har fortalt han jeg har startet denne debatten, og leser svarene vi får høyt for han. Så han får jo også vite hva som blir skrevet her.

Han syns drakten hans er fin, og føler seg vel i den, og er veldig uenig i at den er glorete.

Da synes jeg du bør lese dette med høy stemme: Neste gang dere er ute og spiser sammen med venner, ta en titt rundt i lokalet. Med mindre dere spiser i en fotballpub, vil du være den eneste der inne som har på seg fotballtrøye. Det er det en grunn til. Du kan også være temmelig sikker på at de fleste der inne vil se på deg og tenke "tulling".

Men viss han mener en fotballtrøye, i syntetiske materialer og full av reklamer, navn og draktnummer ikke er glorete, vil han neppe forstå hva jeg mener likevel.

Gjest Slem_Pike
Skrevet

Hadde latt typen få gå i fotballskjorter om han hadde villa både hjemme og om vi skulle ut med venner (heldigvis liker ikkje min sambo fotball i det heile tatt :nigo:), men eg hadde bedt han ta på seg noe finere om vi skulle i familieselskap eller lignende som "krevde" litt finere tøy.

Skrevet
Men viss han mener en fotballtrøye, i syntetiske materialer og full av reklamer, navn og draktnummer ikke er glorete, vil han neppe forstå hva jeg mener likevel.

hehe... han sa til ditt forrige innlegg at den er jo ikke full av reklame, er vel bare en stor reklame på eller noe? Og han var ikke enig i at den var glorete, nevnte et lag med rosa trøye, DET hadde vært glorete. Han har Man U's røde trøye... Men skal lese det siste du skrev og jeg :-)

Skrevet
ok... ja det er jo det her jeg prøver finne ut av da. Jeg har aldri sett fotballtrøyer bli brukt annet enn på kamp av andre en han. Det er jo en grunn til at jeg er usikker. Jeg er ikke ond liksom, og jeg mener heller ikke at jeg har noen rett til å bestemme hva han skal ha på seg. Men om man syns plagget kjæresten tar på seg er helt bak mål så sier man i fra. Det gjelder venner og familie og. Men nei, jeg kan ikke bestemme over han.

Jeg er helt enig med deg. At en voksen mann konstant går rundt i fotballtrøyer synes jeg virker veldig barnslig. Det er sånn som barna synes er veldig kult...

Jeg kjenner overhodet ingen voksne som går rundt i sånn bekledning til vanlig, de eneste gangene de i tilfelle brukes, er når det er fotballkamp, og en skal støtte laget sitt (eller på trening).

Hadde min mann gått rundt i dette til hverdags, hadde jeg også sagt i fra. Det er ikke alltid menn tenker over hva de har på seg i det hele tatt, så det kan vel være at det bare har blitt en vane. Mannen synes i allefall det bare er positivt at jeg "rettleder" ham litt av og til - det er aldri noen sure miner for det. Og dersom jeg har på noe han ikke liker, sier han fra. Det er jo ikke alltid man ser det selv. Synes det er helt greit.

Skrevet
Hadde latt typen få gå i fotballskjorter om han hadde villa både hjemme og om vi skulle ut med venner (heldigvis liker ikkje min sambo fotball i det heile tatt :nigo:), men eg hadde bedt han ta på seg noe finere om vi skulle i familieselskap eller lignende som "krevde" litt finere tøy.

ja, altså det er bare et par ganger jeg har sagt noe på dette med fotballtrøyen. Var en gang til jeg har tenkt det, men ikke sagt det høyt. Vi skulle feire vår halvtårsdag og på date, ut og spise og sånn. Så jeg pyntet meg opp og sminket meg og sånn, og han tok på fotballtrøya. Da ble jeg litt skuffet, men gadd ikke si noe, det er jo hans valg.

Skrevet
ja, altså det er bare et par ganger jeg har sagt noe på dette med fotballtrøyen. Var en gang til jeg har tenkt det, men ikke sagt det høyt. Vi skulle feire vår halvtårsdag og på date, ut og spise og sånn. Så jeg pyntet meg opp og sminket meg og sånn, og han tok på fotballtrøya. Da ble jeg litt skuffet, men gadd ikke si noe, det er jo hans valg.

Nei, nei, nei!! Da hadde jeg blitt skikkelig flau!

Ærlig talt, han er vel eldre enn ti år.

Skrevet

:ler: Nei nei nei det er jo nesten litt trist!! Han må vel kunne ta på seg en skjorte en og annen gang for å glede deg???

Gjest Slem_Pike
Skrevet

Om det var feiring av halvtårsdag (ikkje at meg og sambo feira det) eller årsdag og vi skulle ut for å feire på resturant eller lignende så hadde eg gitt grei beskjed om han fikk se til å ta på seg noe finere. I det tilfellet burde du nok nevnt det. :)

Skrevet

Et lite kompromiss: Han kan jo ha på disse fotballtrøyene når dere bare er hjemme hos dere selv (og på fotballkamper/treninger o.l.), og så skifter han til noe annet når dere skal ut blant folk...

Skrevet
Om det var feiring av halvtårsdag (ikkje at meg og sambo feira det) eller årsdag og vi skulle ut for å feire på resturant eller lignende så hadde eg gitt grei beskjed om han fikk se til å ta på seg noe finere. I det tilfellet burde du nok nevnt det. :)

jeg gadd ikke ødelegge kvelden med å ta opp det da... det var bare han og meg uansett, og han selv syntes han var veldig fin.

Nå skal det nevnes at han har gått med på å ikke ha på seg drakta i helgen, men jeg syns dette ble en vond og vanskelig diskusjon oss i mellom og trengte å få luftet det blant flere for å se om jeg er så slem som jeg føler meg i forbindelse med det her. Er veldig godt å få se andres syn på saken, og det syns han og tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...