Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #1 Skrevet 16. september 2009 Jeg vil gjerne ned rundt 10 kj og jeg ser det kan anbefales å ikke spise noe spesiellt av brød, poteter og ris. Men hva kan jeg spise i stede? Når det gjelder lunsjen, kan jeg jo bytte denne ut med salat men det blir jo kjedelig å ha hver dag. Jeg spiser enten poteter eller ris til middag hver dag, hva kan jeg bytte dette med? Hvordan er det med knekkebrød (det groveste husman wasa, er det ok) Takker så mye for alle tips og innspill, for dette er ikke lett å finne ut alene.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Jeg har funnet ut at det er mindre stivelse og sånt i couscous, så det gikk fint an å spise. Ellers vil jeg anbefale at du bruker mer grønnsaker til å erstatte med. Dersom du tenker stivelse/GI-mal er ris faktisk det verste, og særlig om du da bruke litt sånn klissete ris. Snakket med ernæringsspesialist i forgårds og fikk da beskjed om at den burde byttes ut med naturris/villris.
Leifr Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Jeg spiser enten poteter eller ris til middag hver dag, hva kan jeg bytte dette med? Grønnsaker med mye fiber: Blomkål, broccoli, aubergine, squash, osv. Hvordan er det med knekkebrød (det groveste husman wasa, er det ok) Spørs på akkurat hvor lavkarbo du har tenkt å legge nivået. Det er i hvert fall veldig mye bedre enn vanlig brød. Ellers er det veldig lurt med egg. Enten man prøver å gå ned i vekt, eller opp.
Chanel.No5 Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Hei, tror du vil finne mange gode tips her: www.lavkarbo.no http://www.fedon.no/no/Dr_Fedon_A_Lindberg/
Eve Luna Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 FYI: Potet har bare en tredjedel av kalorier per 100 gram sammenlignet med ris og pasta. Så jeg tror du kan sikkert nyte poteter med god samvittighet.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Jeg må bare si at du MÅ ikke kutte ned på ris eller pasta når du går ned i vekt, dette er en mye. Jeg har gått ned 50 kg, men har ikke kuttet ut hverken ris eller pasta. Jeg er mann, men det har ikke noe med saken å gjøre, det viktige er å trene, men det må du gjøre uansett, men ris og pasta er ikke noe hinder når man skal ned i vekt.
Chanel.No5 Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Jeg må bare si at du MÅ ikke kutte ned på ris eller pasta når du går ned i vekt, dette er en mye. Jeg har gått ned 50 kg, men har ikke kuttet ut hverken ris eller pasta. Jeg er mann, men det har ikke noe med saken å gjøre, det viktige er å trene, men det må du gjøre uansett, men ris og pasta er ikke noe hinder når man skal ned i vekt. Enig. Alt kan spises, i moderate mengder. Det skal være ett kosthold en skal leve med og ikke bare en diett for en periode om en ønsker en varig nedgang mener jeg..
juliane Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Som andre i tråden har nevnt fins det mange ulike lavkarbo-filosofier, og alle har sine egne regler. Jeg følger ikke noen spesiell lavkarbo-diett, men har komponert min egen i forhold til hva jeg er komfortabel med å skulle spise resten av livet. Når det gjelder brød har jeg kuttet ut mykt brød ganske totalt. Til frokost spiser jeg ofte yoghurt (0.0%) med valnøtter, eller egg, Go og mager bacon og tomatbønner hvis jeg har god tid. Når det gjelder lunsj spiser jeg gjerne salat eller litt middagsrester fra i går. Ellers spiser jeg Rugsprø (tynne knekkebrød) med masse pålegg, f.eks to Rugsprø med et helt egg per knekkebrød (og f.eks litt kaviar eller skinke og tomat) eller en boks makrell i tomat til to Rugsprø. Jeg hadde ikke klart meg (økonomisk og tidsmessig) uten å spise disse knekkebrødene, så det er karbohydrater jeg unner meg med god samvittighet. Når det gjelder middag har jeg rett og slett fjernet ris/pasta/poteter og økt mengden grønnsaker og kjøtt. Bort med det som ikke smaker noe særlig og mer av det gode, det syns jeg ikke er noe stress i det hele tatt. Samtidig har jeg et veldig avslappet forhold til det, så hvis jeg har lyst på kjøttkaker en dag koser jeg meg med poteter! Hvis du er av dem som ikke skjønner hvordan man kan kutte karbohydrater kan du jo prøve å spise bittelitt mindre av disse matvarene til hvert måltid, og bytte til sunneste sort? Mye er gjort hvis du bytter til skikkelig grovbrød, fullkornspasta og naturris. Du nevner forresten ikke noe om det som er den aller viktigste karbokilden å fjerne - nemlig sukker. Hvis du kutter drastisk ned på sukkerforbruket ditt er svært mye gjort, og det er helt uavhengig av om du teller kalorier eller går på Atkins.
momo Skrevet 17. september 2009 #10 Skrevet 17. september 2009 Nå spiser jeg litt lavkarbo, men langt i fra strengt, jeg trener ca 10 timer i uka og, så jeg trenger jo litt mer karbohydrater. Men synes det er viktig hvor jeg får karbohydratene mine fra, jeg spiser fullkornsknekkebrød, det er bra, masse fiber i de. Jeg spiser havregryn med solsikkefrø og linfrø, spiser veldig mye grønnsaker i løpet av dagen, spiser fisk som pålegg, spiser mye kylling og fisk, noen dager spiser jeg bulgur, quinoa eller orange bønner til middag, dette inneholder mye proteiner og er sunnere karbohydrater. Til kveldsmat blir det ofte middagsrester. Spiser også smoothie noen dager i uka, denne inneholder 1/2 banan, appelsinjuice, blåbær og olje.
Eve Luna Skrevet 17. september 2009 #11 Skrevet 17. september 2009 Nå spiser jeg litt lavkarbo, men langt i fra strengt, jeg trener ca 10 timer i uka og, så jeg trenger jo litt mer karbohydrater. Men synes det er viktig hvor jeg får karbohydratene mine fra, jeg spiser fullkornsknekkebrød, det er bra, masse fiber i de. Jeg spiser havregryn med solsikkefrø og linfrø, spiser veldig mye grønnsaker i løpet av dagen, spiser fisk som pålegg, spiser mye kylling og fisk, noen dager spiser jeg bulgur, quinoa eller orange bønner til middag, dette inneholder mye proteiner og er sunnere karbohydrater. Til kveldsmat blir det ofte middagsrester. Spiser også smoothie noen dager i uka, denne inneholder 1/2 banan, appelsinjuice, blåbær og olje. Litt avsporing, men hvordan får du tid til å trene 10 timer i uken. Og hva hvordan trener du da?
Chanel.No5 Skrevet 17. september 2009 #12 Skrevet 17. september 2009 Du trener veldig mye og det å kutte drastisk på karbohydrater kan gi deg en negativ effekt med at du kanskje ikke får den energien du trenge til treningen.
Gjest LenaBeatrice Skrevet 18. september 2009 #13 Skrevet 18. september 2009 Hei:-) Litt forskjellige svar her.... Samboeren min er halvmaratonløper, han spiser nå lavkarbo, og trener bedre enn noensinne. Han spiser mye fett, lite karbo og noramle mengder protein. Jeg selv har levd lavkarbo i 4 år snart (til vinteren) og har det helt utmerket. lavkarbo er en livsstil, ikke en kur som man skal slutte med etter en kort stund. Jeg og mange andre har veldig god erfaring med lavkarbo, både når det gjelder vekt og helse. For meg er det lavkarbo for livet som gjelder. Du spør etter hva du kan erstatte brød, ris osv. med. Jeg lager masse god lavkarbomat som jeg tar bilder av og skriver om i bloggen min. Du kan jo se om du finner noe som passer deg? www.lenabeatrice.net
Inx Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Jeg vil gjerne ned rundt 10 kj og jeg ser det kan anbefales å ikke spise noe spesiellt av brød, poteter og ris. Men hva kan jeg spise i stede? Når det gjelder lunsjen, kan jeg jo bytte denne ut med salat men det blir jo kjedelig å ha hver dag. Jeg spiser enten poteter eller ris til middag hver dag, hva kan jeg bytte dette med? Hvordan er det med knekkebrød (det groveste husman wasa, er det ok) Takker så mye for alle tips og innspill, for dette er ikke lett å finne ut alene. Istedet for disse tingene så bør du spise mer proteinkilder (kjøtt, fisk, egg, magre melkeprodukter) og mer grønne grønnsaker
Inx Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 Prøv byggris og hveteris Høres ut som "snake-oil", er dette godt da? Villris/naturris som visstnok er så sunt har jeg en mistanke om at er fordi det smaker så kjipt at man aldri spiser mer enn en halv porsjon....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå