Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2003 #1 Skrevet 12. august 2003 Kan dere være så snille å tenke dere litt om når dere er ute og går i mørket? Ser dere en jente som også er ute og går - alene eller sammen noen - vær så snill å prøv å ufarliggjør deg selv. Ikke gå rett bak i samme tempo. Prøv heller å gå fort forbi, gå på andre siden av gaten, eller hold deg på laaaaang avstand. Gjør det så tydelig som mulig at du ikke er ute i "skummelt" ærend. Vi kan nemlig bli ganske så skremt! Til alle dere andre jævler: Se for pokker til å hold dere innendørs, og søk hjelp!!! Rører du en eneste jente til, skal vi jammen klare å finne deg! Og kjemisk og kirurgisk kastrering er helt greit!!! Takk for oppmerksomheten!
Gabriel Skrevet 12. august 2003 #2 Skrevet 12. august 2003 Ja takk for påminnelsen! Det er veldig lett å glemme at ikke alle andre beveger seg rundt med den samme selvfølgelighet og trygghet som en selv gjør. Jeg er selv en stor og kraftig mann og er ikke redd for å gå i noen del av byen på noe som helst tidspunkt på døgnet. Og jeg tenker nærmest aldri på hvilke farer det eventuelt skulle innebære. Og når jeg går der i mine egne tanker og er i ferd med å ta igjen en person har jeg mer enn en gang plutselig lagt merke til at vedkommende foran meg har litt stive og stakato bevegelser. Og når jeg så går over på den andre siden av veien så slapper vedkommende av (oftest en kvinne) og får et mer naturlig bevegelsesmønster. Egentlig litt urettferdig at noe skal kunne være så naturlig og selvfølgelig for noen og som er en stor redsel for andre som kanskje til og med fører til at de ikke tør å gå ut. Og når det gjelder "Alle andre jævler" så har du den gruppen som overfaller kvinner (og menn). Men en annen pervers gruppe er de som "aldri gjør noe galt" men som det ser ut som om har en glede av å legge seg tett opptil andre ennå de merker at de nesten skremmer vettet av de. Gabriel
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 12. august 2003 #3 Skrevet 12. august 2003 Til dere psykotiske: Jeg går hvor svarte jeg vil og hvor fort jeg vil. Jeg bryr meg pent lite hva du skal eller hvor du går - og dermed lite hvem du måtte være. Og kronjuvelene - de skal være i fred, de. makan til tåpeligheter...
Gjest Tex Skrevet 12. august 2003 #4 Skrevet 12. august 2003 Til dere psykotiske: Jeg går hvor svarte jeg vil og hvor fort jeg vil. Jeg bryr meg pent lite hva du skal eller hvor du går - og dermed lite hvem du måtte være. Og dermed berøver du kvinners sikkerhetsfølelse, og innskrenker deres frihet. Så snilt.....
Gjest lurven Skrevet 12. august 2003 #5 Skrevet 12. august 2003 man må jo få lov til til å gå hvor man vil i den farten man vil hvis jeg går på den andre siden av gata får jeg jo ikke sett på den flotte rompa til dama foran
LilleBille Skrevet 12. august 2003 #6 Skrevet 12. august 2003 man må jo få lov til til å gå hvor man vil i den farten man vil hvis jeg går på den andre siden av gata får jeg jo ikke sett på den flotte rompa til dama foran .. og det er klart at dine lyster er viktigere enn om "dama" blir redd... :o
Gjest lurven Skrevet 12. august 2003 #7 Skrevet 12. august 2003 er vel ikke min skyld at hun blir reddså lenge jeg bare går der uten å gjøre noe verden består faktisk stort sett av ordentlige normale folk uten onde hensikter
Gjest Tex Skrevet 12. august 2003 #8 Skrevet 12. august 2003 verden består faktisk stort sett av ordentlige normale folk uten onde hensikter Og hvilken verden snakker vi om da om jeg tør spørre....??
Gjest lurven Skrevet 12. august 2003 #9 Skrevet 12. august 2003 kanskje ikke i den verden du lever i.. de fleste jeg kjenner er hvertfall ikke voldtektsmenn
Gjest Anonymous Skrevet 12. august 2003 #10 Skrevet 12. august 2003 Jeg synes ikke akkurat at man kan forvente at alle mannfolk går rundt og er redde for å bli oppfattet som voldtektsmenn. Flott med menn som Gabriel så klart, men ingen grunn til å bli fornærmet på dem som ikke har tenkt å ha antenne på stilk for paranoide kvinns.
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 12. august 2003 #11 Skrevet 12. august 2003 Jeg har tusen ting å tenke på om dagen enn voldtekt, drap, veskeantasting og kvinnenapping (eller noe i den dur..), og dermed liten tid til å bekymre meg om noen finner meg truende. HVIS noen finner meg truende, da må de ha svært store problemer med å vandre rundt i full offentlighet siden de fleste offentlige plasser er åpne for menn også.
Kristian (71) Skrevet 12. august 2003 #12 Skrevet 12. august 2003 Det er egentlig sjelden jeg tenker på meg selv som "mistenkt potensiell overgriper" når jeg går på gata bak en jente. Tanken har vel kanskje streifet meg når jeg har gått igjennom en park eller liknende, men jeg ser helt klart at noen kan føle ubehag med å ha en gående bak seg slik. Skal ta det til etterretning og forsøke å tenke på det neste gang så jeg ikke virker så skremmende.
Melian Skrevet 13. august 2003 #13 Skrevet 13. august 2003 Unnskyld meg, men det her provoserte meg. Dette henger ikke på greip. Mener du virkelig at alle menn skal gå rundt å tenke på og ta hensyn til at det kan være noen kvinner som kanskje kan være redde de, fordi de kan være potensielle overgripere? Dette er da noe så totalt frihetsberøvende og krenkende. Dette må vel folk forså at en ikke kan kreve eller gjennomføre. Har en problem med å omgå folk som ikke oppfører seg provoserende og truende, så er frykten og angsten tatt overhånd og kontrollerer livet. Da bør en bearbeide dette og klarer man det ikke selv, så må en ta kontakt med profesjonelle (psykolog/psykiater). Skal alle mørke i huden gå rundt og ikke nærme seg femti meter alle som er lyse i huden, fordi de hvite er redde? Jeg tror når man setter andre i slike klasseskiller, så forstår man at det er urimelig. Folk som ønsker slikt har tanker og holdninger som drives av fremmedfrykt og rasisme. Har du forresten tenkt over at det faktisk er menn som har blitt overgrepet av kvinner og som er redde for de? Ville du gå å tenke konstant på at alt du gjør kan gjøre noen redde?
Leo Skrevet 13. august 2003 #14 Skrevet 13. august 2003 Jeg har ferdes overalt, ofte alene, til alle døgnets tider de siste femten - tyve årene og jeg har aldri følt at jeg har vært i nærheten av å bli overfalt. Det har hendt jeg har lurt på noens hensikter, men da har jeg rett og slett snudd meg og spurt på en pen måte. ("Unnskyld, men dette er et belastet strøk. Jeg blir nervøs når noen følger meg på to meters avstand i 400 meter. Kan du være så snill å bare gå forbi meg?") Bare at du spør vil nok sette støkk i en eventuell voldsmann. Det viser at du er observant og selvsikker og dermed ikke noe opplagt offer. Menn har rett til å gå på de samme fortauene/veiene som oss kvinner uten å bli mistenkeliggjort! Jeg, som kvinne, har også et ansvar for min egen sikkerhet!
Montezuma Skrevet 14. august 2003 #15 Skrevet 14. august 2003 Mener du virkelig at alle menn skal gå rundt å tenke på og ta hensyn til at det kan være noen kvinner som kanskje kan være redde de, fordi de kan være potensielle overgripere? Har en problem med å omgå folk som ikke oppfører seg provoserende og truende, så er frykten og angsten tatt overhånd og kontrollerer livet. Da bør en bearbeide dette og klarer man det ikke selv, så må en ta kontakt med profesjonelle (psykolog/psykiater). Skal alle mørke i huden gå rundt og ikke nærme seg femti meter alle som er lyse i huden, fordi de hvite er redde? Jeg tror når man setter andre i slike klasseskiller, så forstår man at det er urimelig. Folk som ønsker slikt har tanker og holdninger som drives av fremmedfrykt og rasisme. Har du forresten tenkt over at det faktisk er menn som har blitt overgrepet av kvinner og som er redde for de? Ville du gå å tenke konstant på at alt du gjør kan gjøre noen redde? Det er vel ikke de som IKKE oppfører seg truende det er snakk om her, men de som faktisk gjør det. Altså ved at man går rett bak noen over en lengre strekning i mørket, noe som nok er ubehagelig hvis man går alene , og spesielt på mørke steder. Det skjer så mye drit for tiden, jenter (spesielt) er nødt til å ta forholdsregler, og dette må vi også lære barna våre. Ser heller ikke hvor rasismen kommer inn her.......? Det er vel ingen som har nevnt hudfarge med et ord? Ganske usakelig argument....... Ganske usaklig innlegg.......... Dere menn som snakker om frihetsberøvelse; prøv å være kvinne i tider hvor enkelt voldtektsmenn herjer! Tider hvor politiet går ut i media og ber oss holde oss inne etter at det er mørkt, ber oss ikke gå i skjørt, ikke gå der og ikke gå der! Det eneste det bes om her , er littegrann omtanke og hensyn til andre. Er det så mye å forlange? Bør vi ikke være litt flinke til å ta vare på hverandre?
Melian Skrevet 14. august 2003 #16 Skrevet 14. august 2003 Kan dere være så snille å tenke dere litt om når dere er ute og går i mørket? Ser dere en jente som også er ute og går - alene eller sammen noen- vær så snill å prøv å ufarliggjør deg selv. Ikke gå rett bak i samme tempo. Prøv heller å gå fort forbi, gå på andre siden av gaten, eller hold deg på laaaaang avstand. Utenom rett bak, hvis det er snakk om å gå inn i hælene (ikke 10 meter bak), så synes jeg dette er paranoid ja. At noen går bak meg i samme tempo kan jeg ikke se er truende oppførsel. Har du hørt om analogi? Av og til kan det være greit å sammenligne med andre lignende saker, som kanskje kan være litt relevant, for å få ting i perspektiv. Altså, jeg spurte om hun ikke kunne skjønne urimeligheten ved å sammenligne med en annen lignende sak. Selv om jeg ikke liker det, så vil det finnes voldektsmenn i alle samfunn til alle tider. Samfunn som er svært farlig for kvinner å gå alene, og spesielt om kvelden, finnes dessverre. Men Norge er ikke en av dem.
Barbie Skrevet 14. august 2003 #17 Skrevet 14. august 2003 Jeg har aldri vært redd for å bli overfalt.. SÅ mørkt blir det nemlig aldri! :-?
Gjest Candyfloss Skrevet 14. august 2003 #18 Skrevet 14. august 2003 Tror ikke det er såå mye å være redd for hvis man er ute. De fleste voldtekter begås av folk som kjenner personen :evil:
Milly:) Skrevet 14. august 2003 #19 Skrevet 14. august 2003 Vi kan ikke kreve noe fra disse "snille, hyggelige" mennene. De har da samme retter som alle andre, og får gå der de vil. Å gå inn i hælene på andre er teit uansett, og gjør noen det, så får en heller gjøre som Leo Hudfarge er det vel bare du som har nevnt Melian...(?) Selv om vi ikke kan KREVE noe, så forstår jeg godt deg som skrev hovedinnlegget. Og det er en grei påminnelse til de som gidder å høre...
Gjest Tex Skrevet 14. august 2003 #20 Skrevet 14. august 2003 Synes bare det er en liten tjeneste å gjøre for de som har stort utbytte av det.... Det koster en mann veldig lite å tenke seg om på en vei nattestid, men det koster en kvinne jævla mye å gå der alene foran....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå