Gå til innhold

Kronisk soppinfeksjon i underlivet mente gynekologen det var.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lisa_*
Skrevet

For ett år siden bestemte jeg meg for å gå til gynekolog fordi jeg klør og svir og brenner i underlivet mitt bestandig. Jeg har klødd siden jeg gikk på ungdomskolen og fikk mensen men turte ikke å gå til gynekolog før for ett år siden. Og jeg er 27 år.

Jeg har vært hos to gynekologer fordi de fant ikke ut hva som var galt. Jeg har tatt gu fem ganger det siste året. Første gangen sa de det var sopp, fikk tabletter og krem men hjalp ikke. Bestilte ny gu. Og tok ny undersøkelse og de sa det var eksem. Fikk eksem salve men hjalp ikke. Fikk enda en ny time og tok ny gu og de sa jeg hadde bakteriell vaginose. Og fikk medisin, men hjalp ikke noe på kløinga. Og enda ny undersøkelse for å se i livmora ol. Hun putta inn en slags dildo inn i skjeden og pressa skjeden utover og tok prøver. Men fant ingenting galt. Og sist gu så henviste hun meg videre til gynekologavdelinga på sykehuset. Gynekologen mente jeg har kronisk soppinfeksjon og at det bare var galt på kjønnsleppene siden de klør. Ingenting galt med livmora, eller livmorhalsen eller det som er inni kroppen. Bare på utsiden. Og nå venter jeg på timen på sykehuset.

Gynekologen sa også at kronisk soppinfeksjon måtte ha en annen behandling enn vanlig soppinfeksjon. Er det noen som aner hva slags behandling? Jeg turte ikke å spørre gynekologen sist og nå gruer jeg meg fryktelig til enda en ny gu på sykehuset og jeg har angst for det. Jeg synes det er helt grusomt at jeg måtte ta fem gu på ett år av to gynekologer tilsammen. Begge de to gynekologene tilhører samme gynekologpraksis og de ville høre med hverandre for å finne ut hvorfor jeg har sånn intens kløe.

Jeg klør meg på kjønnsleppene hver dag. Klør i femten minutter ca. syv ganger hver dag fordi det klør sånn og jeg blir sprø av den intense kløinga. Blir helt sår der nede, men jeg synes det er bedre å være sår enn å klø. Jeg har lange negler på hendene fordi da klør jeg bedre enn korte negler. Og jeg er lei av å ha så intens kløe der nede konstant.

Hvordan behandler man kronisk soppinfeksjon i underlivet? Er det noen andre som har hatt det? Hvordan var det for dere?

Det er grusomt med intens kløe der nede fordi det hemmer meg helt. Når jeg er utenfor huset må jeg på do å klø der og det er fryktelig plagsomt. Derfor er jeg mesteparten i huset mitt for å slippe å klø på offentlig toalett ol.

Jeg har søkt på internett på kronisk soppinfeksjon i underlivet men det står lite og jeg skjønner ikke hva som står.

På den avdelinga på sykehuset sa gynekologen at de var spesialister på de ytre kjønnsorganer på kvinner. Jeg gruer meg sånn. Synes det er skummelt og fælt og illa å skreve sånn og å vise meg fram sånn. Og det er tortur å ta fem gu på ett år. Håper bare neste gang blir den siste gangen og at jeg slipper intens kløe på kjønnsleppene og i nedre del av skjeden. Vil ikke ha mere kløe der nede. Det er pyton.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For ett år siden bestemte jeg meg for å gå til gynekolog fordi jeg klør og svir og brenner i underlivet mitt bestandig. Jeg har klødd siden jeg gikk på ungdomskolen og fikk mensen men turte ikke å gå til gynekolog før for ett år siden. Og jeg er 27 år.

Jeg har vært hos to gynekologer fordi de fant ikke ut hva som var galt. Jeg har tatt gu fem ganger det siste året. Første gangen sa de det var sopp, fikk tabletter og krem men hjalp ikke. Bestilte ny gu. Og tok ny undersøkelse og de sa det var eksem. Fikk eksem salve men hjalp ikke. Fikk enda en ny time og tok ny gu og de sa jeg hadde bakteriell vaginose. Og fikk medisin, men hjalp ikke noe på kløinga. Og enda ny undersøkelse for å se i livmora ol. Hun putta inn en slags dildo inn i skjeden og pressa skjeden utover og tok prøver. Men fant ingenting galt. Og sist gu så henviste hun meg videre til gynekologavdelinga på sykehuset. Gynekologen mente jeg har kronisk soppinfeksjon og at det bare var galt på kjønnsleppene siden de klør. Ingenting galt med livmora, eller livmorhalsen eller det som er inni kroppen. Bare på utsiden. Og nå venter jeg på timen på sykehuset.

Gynekologen sa også at kronisk soppinfeksjon måtte ha en annen behandling enn vanlig soppinfeksjon. Er det noen som aner hva slags behandling? Jeg turte ikke å spørre gynekologen sist og nå gruer jeg meg fryktelig til enda en ny gu på sykehuset og jeg har angst for det. Jeg synes det er helt grusomt at jeg måtte ta fem gu på ett år av to gynekologer tilsammen. Begge de to gynekologene tilhører samme gynekologpraksis og de ville høre med hverandre for å finne ut hvorfor jeg har sånn intens kløe.

Jeg klør meg på kjønnsleppene hver dag. Klør i femten minutter ca. syv ganger hver dag fordi det klør sånn og jeg blir sprø av den intense kløinga. Blir helt sår der nede, men jeg synes det er bedre å være sår enn å klø. Jeg har lange negler på hendene fordi da klør jeg bedre enn korte negler. Og jeg er lei av å ha så intens kløe der nede konstant.

Hvordan behandler man kronisk soppinfeksjon i underlivet? Er det noen andre som har hatt det? Hvordan var det for dere?

Det er grusomt med intens kløe der nede fordi det hemmer meg helt. Når jeg er utenfor huset må jeg på do å klø der og det er fryktelig plagsomt. Derfor er jeg mesteparten i huset mitt for å slippe å klø på offentlig toalett ol.

Jeg har søkt på internett på kronisk soppinfeksjon i underlivet men det står lite og jeg skjønner ikke hva som står.

På den avdelinga på sykehuset sa gynekologen at de var spesialister på de ytre kjønnsorganer på kvinner. Jeg gruer meg sånn. Synes det er skummelt og fælt og illa å skreve sånn og å vise meg fram sånn. Og det er tortur å ta fem gu på ett år. Håper bare neste gang blir den siste gangen og at jeg slipper intens kløe på kjønnsleppene og i nedre del av skjeden. Vil ikke ha mere kløe der nede. Det er pyton.

Skrevet

heisann

Vet helt hvordan du har det!! Jeg sliter med akkurat det samme som deg, men jeg har ikke vert hos Gu enda. Har fått Diflucan tabl av fastlegen min som jeg skulle ta 1 tabl. hver uke i 2 uker. Ingen bedring i det hele tatt. Plagene er så vanvittig grusomt. Klør meg til blods hver dag. Sexlivet er ikke det samme lengre. Mannen min forstår jo ikke hvorfor jeg ikke blir kvitt dette. Fastlegen min tar meg ikke på alvor, hun mener det er sopp infeksjon, men jeg har hatt dette nå i mange år. Er 25 år og har hatt dette siden jeg var 17. Har fått to barn og har fått satt inn spiral hos gynekolog. Hun sa ingenting om plagene mine. Livmorhals prøvene mine var fine.

kanskje jeg skal ta kontakt med gyn. avd. ???

Hilsen

Usikker og dritt lei kløing.

Skrevet

Uff og uff! stakkars dere.. jeg har det ikke hele tida jeg da, men nærmest en gang hver syklus. Og diflucan hjelper, takk og lov!

Merker jeg får det mye lettere når jeg har spist sukker, og har også hørt at det er ganske vanlig.

Det er noen som mener det finnes en sykdom/tilstand som de kaller candida (eller candida overfølsomhet) som gjør at man får sopp lett.. google det og les litt om det. Det er en ganske streng kur som skal følges for å få bukt med dette, så har du lyst, penger og viljestyrke så kan det vel kanskje være verdt å prøve. Jeg er litt skeptisk siden det jo er diverse behandler som tjener godt på dette, men samtidig så synest jeg mye av det som sies høres veldig "riktigt" ut.

En light versjon kan vel være at du holder deg unna sukker, produkter med fint mel, (men også litt mindre av grov pasta, brød osv) prøver å holde deg unna gjær (litt vanskelig ja) spiser masse grønnsaker og mindre av ferdigretter. Lag maten fra bunnen av. Og spis tilskudd med melkesyrebakterier. (det finnes også et kosttilskudd som heter dida som skal være bra)

Og prøv å ikke klø (jeg klarer ikke å la være selv!) da blir det bare værre..klipp neglene dine korte, og om du kan tåle det, smør med et klødempende middel (kanskje du bør spørre legen din om dette er lurt, for kanskje ikke så smart å smøre sånt på så tynn hud.. jeg tar ihvertfall sjansen)

Og for all del, ikke bruk g-string og syntetiske truser! Skikkelig bakteriebærere. Bruk heller bomullstruser, og vask de på 60 grader.

Sørg for å bruke glidemiddel under samleie, for om det bare er litt friksjon og slimhinnene blir irritert, blir det bare mye værre.

Yes, det var det jeg kom på!

Håper det ordner seg... og husk at gynekologer tar seg av sånne problemer hver dag, så ingen ting å være flau over! Men jo, irriterende at du skulle gjennom så mye frem og tilbake..

Skrevet

Hvis du ikke kommer noen vei med gynekologene, ville jeg også forsøkt hudspesialist. Du kan også ha kommet inn i en vond sirkel hvor kløe og kløing avler mer kløe.

Skrevet (endret)

Hei..

Ikke for å høres kjip ut, men takk GUD jeg ikke er alene i verden med å ha d slik. Jeg har klødd siden 2004..Gidder ikke remse opp alt jeg har gått på av kremer, allergitester, biopsi osv osv..

Jeg fikk herpes for et år siden og det har forverret seg kraftig siden da.. I ett år har jeg klødd hver eneste dag. Selvfølgelig ikke like ille hver dag, men kløen er der.

Har ofte sopp, og jeg er så lei

Er så ufattelig lei, sliten og nedbrutt av denne kløen og sårheten. Jeg orker det ikke lengre. Nå er d nok.

Er det noen der ute som kan hjelpe meg? Vær så snill...

Innlegg endret i hht KG sine regler, Kosemose, mod

Endret av Kosemose
Skrevet

Er dere sjekket for Lichen Sclerosus et Atrophicus? Det er en autoimmun hudsykdom som kan ramme andre deler av kroppen, men som oftest er det underlivet og eventuelt også området rundt endetarmen som rammes.

Jeg gikk med såkalt kronisk soppinfeksjon i flere år, for så å få diagnosen eksem istedenfor, for så å få henvisning til psykiater fordi de mente jeg overdrev kløen, svien og smertene. Men så kom jeg plutselig til en oppegående hudlege som brukte ti sekunder på å stille diagnosen Lichen Sclerosus, og etter det var plutselig alle andre leger enige også. De hadde bare ikke tenkt på det selv... Neivel, nei... :kjefte:

Uansett, de vanligste symptomene er intens kløe og svie, hud som blir flekkvis blekere og liksom veldig blass rosa, eventuelt med hvite flekker som ser ut som et belegg, men som sitter fast. Huden blir tynn og "tander" og føles omtrent som sigarettpapir. Huden kan ofte sprekke opp, og da kan det dannes harde, vonde og klumpete arr. I tillegg vil vevet i underlivet endre seg på sikt dersom man ikke behandles slik at de indre kjønnsleppene blir borte, og andre karakteristika kan også endre seg.

Det behandles med diverse kremer/salver og kan holdes i sjakk, men hudforandringer kan i liten grad reverseres dersom de allerede er oppstått. Jeg ble diagnostisert for sent, så hos meg er det mye varige forandringer, dessverre.

Det er slett ikke sikkert dere har LS, men dersom dere skulle ha det, er det viktig å få diagnostisert det så fort som mulig! Lykke til!

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_lingling_*
Skrevet

olivenbladekstrakt tabletter, et kosttilskudd en får kjøpt på life butikkene, dyrt men verd d, og vivag melkesyretabletter.

• 10 måneder senere...
Skrevet

TIL ALLE MED KRONISK SOPPINFEKSJON!!!!!

Jeg har prøvd alle forebyggene råd legene har fortalt meg i 10 år, hestekurer med diflucan og alle de andre rådene de har gitt meg. Men først NÅ, etter 10 år med gjentatte soppinfeksjoner får jeg rådet om å kutte ut sukker og gjær. Og det var det ikke en eneste lege som hadde fortalt meg før. Jeg er så sykt forbanna på leger som egentlig ikke aner råd og har gitt deg opp, og likevel ikke bryr seg om råd som angår dietten vår. Å kutte ut sukker, og alt som omdannes til sukker i kroppen vår er regel nummer èn!!!!!

Dette fikk jeg vite gjennom alternativ medisin (kvantemedisin). Hun var helt oppgitt over at leger ikke tror det spiller noe rolle for soppen hva du spiser eller drikker. Jeg hadde sopp i hele tarmsystemet mitt, og det var grunnen til at de stadig kom tilbake til skjeden og over tid ga plager som ekstremt mye utflod, lite sexlyst, tretthet, depresjon og utmattelse. Diflucan-kur på diflucan-kur fikk jeg fra legene. Men uten å si noe om at bakteriefloraen måtte bygges opp igjen etter kurene. Diflucan tar jo ALT, og tarmsystemet vårt MÅ ha hjelp til å bygge seg opp igjen etterpå.

Mitt råd:

Les boka Candida-kuren av Erica White, og du får alle svarene om hvordan du skal legge opp en diett (mange oppskrifter), stresse ned, og tilføre de riktige bakteriene/tilskuddene for å bygge opp bakteriefloraen igjen. Hun kaller det firepunkt-planen, og alle fire delene må følges for at du skal bli frisk.

Jeg lover den funker. Etter 10 år med frusttrasjon er jeg på god bedring!!

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper også å spise masse hvitløk, som er soppdrepende, og det kan hjelpe å ha et fedd hvitløk i skjeden (faktisk).

Ikke nedprioriter legehjelp, men støtt opp om behandlingen med kosthold som er relatert til lidelsen.

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
Gjest kronisk
Skrevet

vet det er gammel tråd, men som umiddelbar virkning så smører jeg inn hele skjedeområdet med naturilig honning. utrolig bra virkning og det det demper hevelsen fra kløe. erstatter ikke medesiner, men for å overleve på det verste så er det gull verdt med honning. klissete men bruk et innlegg ;)

• 4 måneder senere...
Skrevet

heisann

Vet helt hvordan du har det!! Jeg sliter med akkurat det samme som deg, men jeg har ikke vert hos Gu enda. Har fått Diflucan tabl av fastlegen min som jeg skulle ta 1 tabl. hver uke i 2 uker. Ingen bedring i det hele tatt. Plagene er så vanvittig grusomt. Klør meg til blods hver dag. Sexlivet er ikke det samme lengre. Mannen min forstår jo ikke hvorfor jeg ikke blir kvitt dette. Fastlegen min tar meg ikke på alvor, hun mener det er sopp infeksjon, men jeg har hatt dette nå i mange år. Er 25 år og har hatt dette siden jeg var 17. Har fått to barn og har fått satt inn spiral hos gynekolog. Hun sa ingenting om plagene mine. Livmorhals prøvene mine var fine.

kanskje jeg skal ta kontakt med gyn. avd. ???

Hilsen

Usikker og dritt lei kløing.

Klassisk for lichen sclerosus. Bare en ting som hjelper: dermovat !

• 1 måned senere...
Gjest Marianne
Skrevet

Har et lignende problem, men jeg klør bare på ene ytre kjønnsleppe... Sjelden ned mot skjedeåpningen, og som oftest verst om kvelden/natten... Er dette noe som høres kjent ut for noen??

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei! Jeg klør bare på venstre side mellom leppene og ut mot låret. Klør noe helt sinnsykt til tider og er drittlei. Hjelper litt med Xylokain gele og salve men ingen varig løsning. Har hatt sopp som har kommet og gått av seg selv da Diflucan, Pevaryl og Canesten har hatt null effekt. Kløen utenpå har vært der uavhengig om jeg har hatt en pågående soppinfeksjon eller ei. Synes jeg har klødd der nede siden etter videregående (er 28) men ikke så mye som i detsiste året da det har blitt en større plage. Før så klødde jeg mye bak og inni endetarmen, plages bare av og til av det nå. Bruker Xyloproct mot de plagene av og til.

Jeg har vært til gynekolog som trodde jeg hadde bakteriell vaginose og gav meg en kur på 7 stikkpiller. Hun sjekket ikke med prøver eller noe, bare antok det. Jeg har aldri hatt problemer med fiskelukt og tror ikke jeg kan ha hatt/har den diagnosen. Stikkpillene gjorde hvertfall ingen forskjell på kløen. En annen lege mente kløen utenpå kunne skyldes sopp og gav meg Dactakort som er en soppkrem. Den hjalp en liten stund, trodde jeg var kvitt den hersens kløen men dengang ei. Hydrokortison salve og eksemkrem har vært prøvd uten hell.

I vår gikk jeg til en gynekologisk spesialist som mente jeg hadde vestibulitt pga jeg reagerte med litt smerte på en test der man presser rundt skjedåpningen med en q-tips. Jeg dro til fysioterapeut og hun undersøkte meg innvendig og mente at muskulaturen min var helt fin. Hun trodde heller jeg hadde et problem med irriterte slimhinner både inni og utenpå. Sex har alltid svidd endel for meg og det siste halvåret er det så ille at jeg ikke føler for å ha det mer. Glad sånn sett at jeg ikke er i et forhold. Etter tips fra henne prøvde jeg Vivag melkesyrekapsler noe slimhinnene mine reagerte negativt på.

Jeg lurer på om jeg har tre ting: Et snev av vestibulitt/ ev irriterte slimhinner innvendig- sopp igjen -og en uforklarilig intens kløe på venstre del "utenpå"

Skal få time hos hudlege snart så får jeg se om vedkommende kan hjelpe meg på noen måte. lei av dette, men er da en trøst å se at jeg ikke er den eneste som sliter

Hilsen lei 83-modell

Skrevet

Har et lignende problem, men jeg klør bare på ene ytre kjønnsleppe... Sjelden ned mot skjedeåpningen, og som oftest verst om kvelden/natten... Er dette noe som høres kjent ut for noen??

Det høres veldig kjent ut for meg. Jeg er den som en gang i tida skrev det lange innlegget om Lichen Schlerosus et Atrophicus over her.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat som å lese om meg selv. Har hatt problemer med kløe på ytre kjønnslepper i mange år. Av og til har jeg også sopp i tillegg, men jeg kjenner forskjell fordi soppen klør lengre "inn", på en annen måte, og kommer etter jeg har drukket alkohol, spist sukker osv.

Men de ytre leppene klør altså forferdelig. Jeg har mistenkt eksem e.l. - har også hatt noe hudproblemer på føttene i mange år, og vet at slikt kan smitte oppover fra føtter til underliv. Har vært hos mange ulike leger + gynekologer, får bare sopptabletter hver gang, tror ikke de forstår meg når jeg sier at det er YTRE KJØNNSLEPPER!!

Var hos en seriøs gynekolog i fjor som sa det var stafylokokker. Fikk noe til å smøre på, men ble ikke noe bedre av det. Kan dette høres ut som den sykdommen dere snakker om?? LS??

Skrevet

Akkurat som å lese om meg selv. Har hatt problemer med kløe på ytre kjønnslepper i mange år. Av og til har jeg også sopp i tillegg, men jeg kjenner forskjell fordi soppen klør lengre "inn", på en annen måte, og kommer etter jeg har drukket alkohol, spist sukker osv.

Men de ytre leppene klør altså forferdelig. Jeg har mistenkt eksem e.l. - har også hatt noe hudproblemer på føttene i mange år, og vet at slikt kan smitte oppover fra føtter til underliv. Har vært hos mange ulike leger + gynekologer, får bare sopptabletter hver gang, tror ikke de forstår meg når jeg sier at det er YTRE KJØNNSLEPPER!!

Var hos en seriøs gynekolog i fjor som sa det var stafylokokker. Fikk noe til å smøre på, men ble ikke noe bedre av det. Kan dette høres ut som den sykdommen dere snakker om?? LS??

Ja, men det trenger jo ikke å være det. Har du fargeforandringer?

• Liker 1
Skrevet

Nei, det tror jeg da ikke. Bare veldig tynn hud enkelte steder, noe jeg ikke syns er rart siden jeg har klødd meg halvt forderva i noen år nå...

Skrevet

Jeg hadde skrittsopp en gang. Klødde i de ytre kjønnsleppene og innsiden av låret. Fikk en krem for det. Den skulle oppbevares i kjøleskap.

Vet ikke om det er skrittsopp dere har, men dere kan jo undersøke det.

Skrevet

Nei, det tror jeg da ikke. Bare veldig tynn hud enkelte steder, noe jeg ikke syns er rart siden jeg har klødd meg halvt forderva i noen år nå...

Er den tynn og litt "stiv" på en måte? Som sigarettpapir (sånn til rullings)? Er de kløende områdene blekere enn ellers? Hvitt belegg? Sprekker du lett opp? Er kjønnsleppene dine blitt mindre eller endret form? Alt dette kan være tegn på Lichen Sclerosus, men jeg tror ikke man trenger å ha alt.

Uansett, jeg ville nevnt diagnosen neste gang jeg var hos gynekolog/hudlege. Diagnosen er ikke vanskelig å stille, men det virker ikke som om legene så lett tenker på muligheten hos yngre kvinner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...