Gå til innhold

Stønader for hjemmeværende Mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Jeg og mannen min har et nytt prosjekt på gang! Nå vil vi bli foreldre! :kgbaby:

Vi ønsker oss så veldig en liten tulle eller pode, men det har ikke klaffet enda.

Jeg tenkte at det kan være smart å undersøke litt ang dette med stønader før det virkelig braker løs!

Jeg har begynt å titte litt på ordninger fra NAV, men synes det er litt vondt å navigere meg frem til opplysningene jeg lurer så fælt på!

Saken er nemlig den at vi håper på at jeg kan fungere som hjemmeværende mamma når tiden kommer.

Eksisterer det noen stønader som lar oss gjennomføre dette over en lengre tid? Fram til barnets 6-7 års alder f.eks.

Noen her på KG som gjør dette/har gjort dette?

Kanskje noen vet om en oversiktelig og grei nettside eller noen brosjyrer jeg kunne gått igjennom?

Min mamma og pappa har mottat såkalt "barnebidrag" for meg helt til jeg ble 18 år.

Hvor mye pleier dette å ligge på i måneden?

Prøvde å finne opplysninger om det ved hjelp av noen google-søk, men tydligvis bruker jeg feil navn på dette. Selve termen "barnebidrag" ser ut til å dreie seg om den summen en av foreldrepartene må yte til den som har hovedforsørgelsen av et barn i separerte saker. Så hvilken term leter jeg etter?

Min mann tjener alene ca 20.000 i måneden netto. Han har utsikter til å tjene mer så fort foreldrerollen trer i kraft.

Vil hans lønninger gå ut over hva vi ville kunne motta i stønadsordninger?

Klem fra Anjah! :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er barnetrygd du tenker på.

Du får også engangsstønad eller foreldrepenger, engangsstønaden er en engangsum (35 263 kr.), foreldrepenger krever at du har hatt inntekt de siste seks av ti måneder, og gjelder bare ut permisjonen.

Fra barnet er ett til det blir tre kan du få kontantstøtte hvis barnet ikke er i barnehage på fulltid (3 303 kr., mindre ettersom hvor mange timer per uke barnet eventuelt er i barnehage).

Det er vel det, etter det jeg husker.

De jeg kjenner som har vært hjemme har satt av penger før de fikk barn, og levd på lønna til den parten som har jobbet.

Skrevet

Det du får av økonomiske ytelser når du er i et forhold (samboere) med barnefaren er følgende:

- Penger i permisjonstiden (10 eller 12 mnd) dersom du har jobbet i tiden før fødsel, beregnes ut fra mors inntekt. (tror det heter fødselspenger)

- Dersom du ikke har rett på fødselspenger så får man engangsstønad på ca 34000,- i forbindelse med fødsel

- Barnetrygd på 970,- månedlig til barnet er 16/18 (husker ikke)

- Kontantstøtte på inntil 3300,- hver måned når barnet er 1-3år dersom barnet bruker liten/ingen barnehageplass

Skrevet

Hei!

Tusen takk for mange raske tilbakemeldinger!

Det var kjempekjekt å få det så kort og lettfattelig skrevet! Da har jeg i allefall en viss aning om hva vi går til. lAlle monner drar, er det ikke sånn?

Helt riktig; barnetrygd var ordet jeg lette etter! Var ikke mange kronene å skryte av akkurat, hehe.

Ellers kom jeg også til å tenke på dette med skatteklasser.

Jeg forstår det slik at når mannen er den eneste som jobber, eller om kvinnen har veldig lav inntekt, har han krav på skatteklasse 2.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forstår så mye av disse skjemaene og all den akademiske skrivingen på skatteetaten.no. Hvor mye vil han egentlig spare på skatteklasse2 om jeg overhodet ikke jobber?

Skrevet
Ellers kom jeg også til å tenke på dette med skatteklasser.

Jeg forstår det slik at når mannen er den eneste som jobber, eller om kvinnen har veldig lav inntekt, har han krav på skatteklasse 2.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forstår så mye av disse skjemaene og all den akademiske skrivingen på skatteetaten.no. Hvor mye vil han egentlig spare på skatteklasse2 om jeg overhodet ikke jobber?

Hvis dere er gift kan din mann få skatteklasse 2 hvis han forsørger deg. Det utgjør ca en tusenlapp i måneden. Er dere samboere får dere ikke skatteklasse to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...