fru hønemor Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Vi giftet oss i sommer, etter et år intens planlegging. På bryllupsdagen var jeg helt utkjørt, utbrent, drit lei, skrubbsulten etter å ikke ha spist på 14-dager pga stress,(jeg spiser ALLTID hver 4. time, og blir svimmel hvis det går lenger tid), jeg svimte av i bilen til kirka, jeg holdt på å kaste opp under hele seremonien og husker følgelig ingen ting av den, og jeg var generelt slapp, dårlig og svimmel hele dagen. Vanskelig å beskrive nøyaktig hvordan jeg følte det, men det var kort fortalt en av de verste dagene i mitt liv, og jeg klarer per i dag ikke å kaste et blikk på bildene fra bryllupet, uten å føle vemmelse og kvalme. Det verste er imidlertid at jeg ikke husker løfteinngåelsen, jeg husker ingen ting av det sentimentale, jeg bare våknet opp dagen etter og var gift. Slik vil jeg ikke tenke tilbake på bryllupet vårt, så nå vurderer vi rett og slett å fornye løftene for å gi meg bedre vibber i forhold til bryllupet. For mannen sin del er dette unødvendig, han hadde en fortreffelig dag, men han er mer enn villig til å gjøre dette for min del. Vi har tenkt oss på en bryllupsreise neste mai/juni, og har lyst til å gjøre det på en ambassade i utlandet. Helt enkelt denne gangen, en pen sommerkjole, blomster fra den lokale blomsterbutikken, en tilfeldig valgt restuarant etterpå, bare oss to. Men hvordan går en egentlig for å gjøre noe sånt, både å fornye løftene og å gifte seg i utlandet? Hvilke papirer må ordnes osv? Bør vi bestille vielse eller reisen først? Og noen forslag til hvor vi kan reise? Budsjettet er ikke til å skryte av, hadde egentlig bare tenkt oss en billig sydenreise like før sommerferien, men nå er vi vel avhengig av å reise til en by med en norsk ambassade, eller fins det andre som har samme myndighet?
maradonna Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Saa trist at du hadde en saann opplevelse... Jeg vet ikke helt hvordan dere kan gjoere dette siden dere allerede ER gift... Det aa fornye loftene er vel saann sett ikke en juridisk ting, mer personlig bare for dere. Saa tror kanskje ikke det er noe de egentlig gjoer paa en ambassade eller at det er spesialle papirer for dette? Men mulig jeg tar feil altsaa... Du kan jo kanskje sjekke med en ambassade og hoere hva de sier? Lykke til hvertfall : )
kaprifolen Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Vi giftet oss i sommer, etter et år intens planlegging. På bryllupsdagen var jeg helt utkjørt, utbrent, drit lei, skrubbsulten etter å ikke ha spist på 14-dager pga stress,(jeg spiser ALLTID hver 4. time, og blir svimmel hvis det går lenger tid), 14 dager var litt drøyt, ja! Passet kjolen enda? Veldig trist at det er slike minner du har etter dagen deres... Personlig vil jeg tro at det bør lønne seg å sjekke opp mulighetene før dere bestiller reise. Slik at dere ikke reiser et sted hvor dette ikke er mulig. Men, jeg vil tro at det kanskje kan være lettere å få til dette på en sjømannskirke eller lignende, fremfor en ambassade? Men er ikke sikker. Uansett: Håper du får en ny sjanse til å skape fantastiske minner!
Grønt blad Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Juridisk sett er dere allerede gift, så jeg tviler sterkt på at dere må ordne med papirer o.l., med mindre dere skiller dere og innngår ekteskapet på nytt. Jeg ville kontaktet en sjømannskirke og forklart at dere ønsker å fornye løftene. De kan sikkert hjelpe dere videre.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Trist at dagen ikke ble som du ønsket. Dere er allerede gift og en fornyelse av ekteskapsløftet har ikke noe formkrav. En ambassade vil neppe delta i en slik helt privat sermoni. Prøv heller en sjømannskirke (som også andre her anbefaler). Lykke til!
Sunshine Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Det finnes feriesteder i karibien som ordner vielser, mulig de ordner vigsler også? Dere trenger bare tenke på selve vielsen, og ikke papirarbeidet siden dere allerede er gift.
Pastor Knut Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 (endret) Men hvordan går en egentlig for å gjøre noe sånt, både å fornye løftene og å gifte seg i utlandet? Hvilke papirer må ordnes osv? Bør vi bestille vielse eller reisen først? Og noen forslag til hvor vi kan reise? Budsjettet er ikke til å skryte av, hadde egentlig bare tenkt oss en billig sydenreise like før sommerferien, men nå er vi vel avhengig av å reise til en by med en norsk ambassade, eller fins det andre som har samme myndighet? En vielse består av to deler når det inngås for prest i kirken. Det er en kirkelig del og det er en juridisk del. Den juridiske delen er der presten spør om dere og dere svarer ja og som slutter med at presten erklærer dere for gift. I dette tilfellet er presten offentlig tjenestemann. Alt annet som skjer i vielsen er kun ting som hører med til den kirkelige del. I ditt tilfellet vil det ikke være nødvendig å ordne med noen papirer, for etter som jeg forstår, er dere allerede gift. Den juridiske delen av vielsen er altså allerede oppfylt - og den kan ikke gjentas i lys av loven uten videre. Bare hvis ekteskapet opphører, kan du/dere gjenta den juridiske vigselsdelen. Derimot kan dere gjenta denne delen symbolsk i en kirkelig del av vielsen. Når det gjelder den kirkelige delen, så kan den forsåvidt gjentas så ofte man kan avtale med presten. I denne delen kan dere godt også inkludere løftesavleggelsen som inngår i den juridiske del, men da på en symbolsk måte. Dette gjøres ofte ved bryllupsjubileer. Da gjentar man hele vigselshandlingen akkurat slik den var da man giftet seg, men selvsagt uten å fylle ut nye papirer - for man er jo allerede gift. I Unitarkirken utfører vi rett som det er symbolske vigselshandlinger for par som ønsker å fornye eller stadfeste på nytt sine løfter. Jeg regner med at også andre kirkesamfunn kan få til slike ting. Kan dere ikke snakke med presten som viet dere og forklare saken? Endret 16. september 2009 av Pastor Knut
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Du kan helt sikkert IKKE reise til en ambassade og "fornye løftene". Ambassader foretar vigsler, de driver ikke med "velsignelser" el. Antar at sjømanskirken KAN gjøre dette, men da anbefaler jeg at du tar kontakt med den lokale sjømanskirke der dere ønsker å reise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå