Gjest Gjest_Embla_* Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Jeg har trent nokså mye hittil i mitt liv, både dans, yoga og litt pilates. Opplever nå pilates'en som vanskelig på grunn av én ting; jeg føler at "pustetempoet" som det legges opp til på kurset er for raskt! Jeg kan godt følge det, men føler at jeg ikke får pustet riktig, og at det blir en grunn, og nærmest hyperventilerende pusting. Kan det være riktig og bra for kroppen? Det kjipe med dette er dessuten at dersom jeg skal puste like dypt og langvarig som føles naturlig for meg, ender jeg med å komme ut av rytmen som alle andre på kurset holder. Føler meg som en irriterende særing. Har tatt opp dette med en yogalærer en gang, som spurte meg om jeg hadde drevet med sang; ja- og da at det nok var grunnen og at jeg bare må følge mitt tempo. Men, dette er kanskje annerledes i pilates? Noen som har kunnskap om dette?
Cayenne Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Akkurat sånn har jeg det også! Var faktisk på Pilates i dag, med en annen instruktør enn jeg har hatt tidligere, men likevel gikk pustingen hakket for kjapt for meg. For min del ødelegger det en del av treningen, når jeg ikke får pustet skikkelig får jeg heller ikke til å bruke magen ordentlig, og jeg fokuser så mye på pusten at det går ut over konsentrasjonen på resten av utførelsen av øvelsene.. Litt 'godt' å høre at det ikke bare er meg. Jeg har forresten aldri drevet med sang.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Jeg har ikke så veldig greie på det, men jeg leste en gang et innlegg av en som hadde drevet mye med yoga, som opplevde liknende problemer - fordi han eller hun lett gikk inn i en langsommere (og mer fokusert?) pusterytme enn kurslederen hadde han/hun vanskelig med å følge tempoet. Nå hadde vedkommende begynt på et nytt kurs hvor det tvert i mot ble framhevet at det var pusterytmen en skulle følge, ikke at man skulle pushe pustetempoet... Jeg tror egentlig det samme gjelder for pilates - "egentlig".
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 Så fint å lese dette innlegget. Jeg har trent litt pilates, men også litt annen trening som krever samme pusteteknikk. Jeg har ikke noe problem med å puste riktig, men jeg har også dermed bitt meg merke i at jeg ikke klarer det i samme tempo som instruktøren. Det kommer instrukser som; pust inn når du hever, pust ut når du vrir f.eks, og vedkommende gjør bevegelsene kjempekjapt, før jeg har rukket å puste ferdig inn:P Jeg har ikke tenkt på at det er et vanlig problem, men trodde bare det var meg som gjorde et eller annet feil. Har dermed ingen råd til deg, men ville bare si vi er fler! Ved å puste så fort inn rekker ikke luften ned i lungene, men stopper i halsen.
Gjest Gjest_Embla_* Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Det er fint å høre at jeg er den eneste som opplever dette
Gjest Gjest_Embla_* Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Øh.. mente selvsagt "at jeg IKKE er den eneste..." :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Si fra til instruktøren. Etterhvert som du lærer bevegelsene utenat trenger du ikke følge instruktøren slavisk og kan legge opp ditt eget tempo. Bruk også "høy" pust, altså at du lager lyd mellom tennene når du puster ut. Da er det lettere å unngå å komme ut av rytme og unngå hyperventilering.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Si fra til instruktøren. Etterhvert som du lærer bevegelsene utenat trenger du ikke følge instruktøren slavisk og kan legge opp ditt eget tempo. Bruk også "høy" pust, altså at du lager lyd mellom tennene når du puster ut. Da er det lettere å unngå å komme ut av rytme og unngå hyperventilering. Jaja, det er jo ikke noe problem å lage sin egen rytme forsåvidt, men gjør man noe galt når man ikke klarer å puste så fort?
Gjest KateW Skrevet 17. september 2009 #9 Skrevet 17. september 2009 Si fra til instruktøren. Etterhvert som du lærer bevegelsene utenat trenger du ikke følge instruktøren slavisk og kan legge opp ditt eget tempo. Bruk også "høy" pust, altså at du lager lyd mellom tennene når du puster ut. Da er det lettere å unngå å komme ut av rytme og unngå hyperventilering. Høy pust hører til i yoga, og ikke i pilates. Det er to helt ulike pusteteknikker. Mitt tips er, når du trener pilates, å la pusten følge bevegelsen, slik man skal, og heller gjøre færre repetisjoner enn de andre. Jeg gjør det, tidvis, og da får jeg utrolig mer effektiv trening. (har også sunget, og drevet med AlexanderTeknikk og yoga) Lykke til!
Gjest Gjest_Embla_* Skrevet 22. september 2009 #10 Skrevet 22. september 2009 Hm. Jeg får prøve ut det, og se om det funker. Takk for råd alle sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå