Fr. Linn Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Noen som har gode tips til hvordan jeg kan beplante leiligheten min? Link til bloggen min i signaturen - bilder av leilighet finnes der... Fr.Linn - som blir veldig glad for å høre fra noen som er litt glad i blomster og har noen andre tips enn orkideer
Belima Skrevet 16. september 2009 #2 Skrevet 16. september 2009 Det alle bør tenke på når de skal kjøpe planter er følgende: Øst-vest-nord eller sørvendte vinduer. Det har med lys/sol å gjøre. Skal plantene stå i vindu eller rundt inne på gulv eller bord. De fleste planter trenger mye lys for å trives, men det er en del planter som er skyggeplanter eller vokser greit, men som kanskje ikke vil blomstre av den grunn. Noen planter er med på å bedre innelufta i større grad enn andre. Noen krever mye stell, andre mindre. Lån eller kjøp en god blomsterbok. Jo større jo bedre. Ved kjøp, sjekk om det står en innholdsfortegnelse over hvilke planter som liker det feks lyst eller mørkt. Dette gjør det enklere for deg når du skal handle inn plantene. Personlig tror jeg kaktuser kunne vært fint i et vindu med mye sol. De vokser sakte og kan være dyre i innkjøp, men til gjengjeld trenger de nesten ikke noe stell. Bare litt vann en gang i mnd. Sukkulenter er en mellomting mellom "vanlige" planter og kaktuser. Er også lite krevende, da de har tykke saftfulle blader og stengler. Så da er spørsmålet: Hvor mye tid du er villig til å bruke hver dag "vennene" dine hjemme. De fleste planter dør en drukningsdød. Vi vanner for mye. Tidligere hadde jeg mye planter som "grodde ut av huset". De ble store pga ekstemt god lysforhold. Kanskje dette kunne hjelpe litt?
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Du har en lys, varm og åpen stue. Der ville jeg ha satt inn noen store, grønne planter på gulvet. Ellers er jeg selv veldig glad i orkidéer... ;-) Det er ikke anbefalt å ha planter på soverommet. De stjeler visst oksygen om natta, når det ikke er lyst og de gjennomgår fotosyntesen.
Fr. Linn Skrevet 16. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. september 2009 Tusen takk for gode tips begge to! Jeg er nok ikke veldig glad i mye stell, og er ganske mye på reise - blomster som klarer seg 10 dager alene ville nok vært det optimale. Jeg forstår vel at det kanskje er å være litt optimistisk. En stor (høy i alle fall) grønn og vakker plante kunne jeg nok tenke meg, og du skal ikke se bort fra at jeg ender opp med noen hvite orkideer i vinduene. Å kjøpe en god bok (en moderne en) om planter var jo egentlig en veldig god ide! Det ideelle ville være en plante- og interiørbok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå