Gå til innhold

Plukker du bær?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Synes det er så kos å plukke bær, jeg! Det blir ikke så ofte som jeg skulle ønske, men jeg har da fått plukket litt bringebær, blåbær og molte i år.

Er jeg den eneste under søtti som driver med dette, eller er det flere der ute?

hjemmelagd syltetøy ruler!

Videoannonse
Annonse
Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Savner å plukke multer, faktisk. Selv om det er en aktivitet som innbefatter skvadroner med mygg og andre bevingete kryp.

Da vi bodde på Paradis, hadde mine foreldre hagen full av ripsbusker. Min stefars foreldre hadde plantet dem, pluss plommetrær, epletrær, bringebær og sånne ekle grønne jeg ikke husker navnet på, da de bygget huset på femtitallet. Så det var en HEL del å plukke da vi bodde der, mot slutten av 90-tallet.

Derfor er jeg egentlig litt lei bær generelt - men multer har jeg alltid rom for ;)

Skrevet

Plukker litt, men i år er det ikke blitt noe. Elsker hjemmelaget tyttebærsyltetøy, og denne bærsorten plukker jeg gjerne en del av. Blåbær og multer - jo, men bare noen få liter.

Gjest Adina Madeleine
Skrevet

Plukker masse bær hvis jeg tilfeldigvis er en tur i nord når sesongen er. Da går det i blåbær (nam), multebær (æsj), tyttebær (tja) og krekling/krøkebær. Elsker å labbe rundt i marka i timesvis. Jeg kan godt finne på å sitte ned rett i lyngen og spise og plukke, mutters alene. Er så kos, atte... :ler:

Adina M.

Skrevet

Tja, joda. Når jeg har gått i skogen med bikkja. Og han skal bære ... Løper ned på jordet og spiser dem selv. :lol:

Skrevet

Oppdratt til det jeg. Hver sommer og høst var det ut i skogen og opp i trærne - dette var reell matauk som ble den saften og det syltetøyet vi hadde i løpet av vinteren. Det var blåbær, bringebær, kirsebær, plommer, solbær, rips, jordbær etc...

Savner det på en måte, men får aldri ut fingeren lenger.

Skrevet

Nei, det blir det ikke så mye av. Synes ikke det er så stas å gå rundt i skogen med tvikroket rygg og stirre ned i mosen etter blåbæra som skulle vært der...

Skrevet

Har plukket blåbær med min kjære de siste årene. Blir så godt syltetøy. Jordbær kjøper vi, og i dag skal vi ut å plukke bringebær. Nam nam!

Det er koselig, og jeg vil prøve å videreføre det til mine barn (når de kommer).

Skrevet

Jeg har stikkelsbær, rips, jordbær, epler, plommer og kirsebær i hagen. Disse plukker jeg, men ingen andre steder....

Skrevet

Jeg har nettopp kommet hjem fra ferie. Noen som vet om det er bra med blåbær i Nordmarka nå?

Jeg har plukket blåbær et par sesonger. Jeg fryser dem hele i porsjonspakninger, og spiser dem utover høsten som dessert. Nam!

Skrevet

:oops:

Det hender jeg løper bort i ripsbuskene til naboen..

(spesielt hvis jeg har vaniljesaus i huset)

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes faktisk nordmenn som også jobber som bærplukkere. Før polakkene kom - for ca et par år siden - stod jeg i bringebæråkeren og plukket som bare det. Likte det godt jeg!

Jeg har også rips og kirsebær i hagen. Og det er heller ikke så fryktelig mange år siden jeg plukket blåbær og multer....

Skrevet

Masse blåbær i Oslo-marka nå. Sto i Aftenposten i dag. Tror jeg faktisk skal ta meg en tur i skogen i helgen.

Skrevet

Jeg syns det er kjempekos å plukke bær jeg og. Det rare er at da jeg var liten syns jeg det var helt pyton, men nå liker jeg det.

Må komme meg til skogs etter blåbær for det hadde jeg alt for lite av i fjor!

Har utrolige mengder bringebær og rips i fryseren fra tidligere år. Ellers er tyttebær det absolutt koseligste å plukke. Tusle rundt på tørre furumoer alene og plukke knallrøde, små bær som lyser i skarp høstsol. Mmmmm :D

Suz :wink:

Skrevet

Jeg plukker også bær. Blåbær og tyttebær. Det er jo så himla godt pålegg på nybakt brød. Uhm...finnes ikke noe bedre.

Prøver å få plukket minimum 10 liter av hver sort. Jeg synes det er koselig, og når blåbæra er så stor som i år, nesten som druer (en liiten overdrivelse...hehe), så fylles jo bøtta på null komma niks. Og ungene er med, de plukker litt, men får oppleve skog og mark og friskluft, og da er mor fornøyd...

Jeg trives med å ta vare på mine egne barnetradisjoner...

Skrevet

jeg plukker av og til, når jeg likevel er ute og spaserer i skogen.

men det blir aldri lange turer, for jeg er livredd for å støte på bjørner.. :roll::lol: :oops:

Skrevet

Har vært på bærtur - bokstavelig talt i år.

Fant et område med store, søte blåbær - som nå ligger pent renset i min fryser.

Plukket også kirsebær og saftet....

men dette er bare sånne kikk, ikke noe jeg gjør hvert år.

Skrevet

jeg elsker å plukke bær, men dessverre blir det altfor liten tid til det.

forrige uke bevilget jeg meg noen timer i blåbærlyngen i fred og ro.

fikk plukket ca 5 liter som jeg senere frøs ned og laget deilig blåbærmilkshake av til noen venner som kom på besøk. gjett om de ble fornøyde!!

men turen fikk en brå slutt da jeg plutselig fikk øye på en elg ca 10-15 meter fra meg. ble først helt paralysert, men når jeg fikk summet meg skal jeg si dere jeg sprang fort tilbake på hytta med blåbæra flyende bak meg... hihi

fatter ikke at den ikke merket meg jeg!! neste gang skal jeg sørge for å synge litt og gi litt mer lyd fra meg ja!!

Lemoni*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...