Gå til innhold

"Pustebesvær"

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva kan være årsak til at det er vondt å puste?

Jeg har i hele dag vært tungpustet og det føles ut som om det brenner i brystet og i nedre del av halsen. Jeg har vært litt svimmel og kvalm - litt slapp - men ellers har jeg ikke noe feber eller noe. Det føles bare som om lungene mine er bundet sammen, som om jeg ikke får inn nok luft.

Lurte på om noen har noen tips til å føle seg bedre. Drikker te og prøver å strekke litt på meg, men ja..

Endret av ninuska_
Skrevet
Hva kan være årsak til at det er vondt å puste?

Jeg har i hele dag vært tungpustet og det føles ut som om det brenner i brystet og i nedre del av halsen. Jeg har vært litt svimmel og kvalm - litt slapp - men ellers har jeg ikke noe feber eller noe. Det føles bare som om lungene mine er bundet sammen, som om jeg ikke får inn nok luft.

Lurte på om noen har noen tips til å føle seg bedre. Drikker te og prøver å strekke litt på meg, men ja..

Det at du er svimmel og kvalm kan komme av at du har oksygenmangel som følge av tungpustetheten. Blodpropp i lungene kan være en grunn til at du får problemer med å puste, det kan være du brygger på en halsbetennelse etc.

Det blir bare synsing å spørre oss, foreslår at du oppsøker legen din, evt. legevakt dersom du blir verre utover kvelden.

Skrevet (endret)

Jeg tviler på at det er noe "skummelt", og jeg liker ikke løpe til legen med en eneste gang. Vet KG ikke er et sted for diagnose, og det er ikke det jeg er ute etter :)

Tenkte mer å høre om noen hadde følt det sånn før, og hva de gjorde da. Kanskje tips som f.eks hvordan man kan ligge for å puste bedre, om man kan gjøre noen pusteøvelser osv.

Endret av ninuska_
Skrevet

Ligg på siden og minst mulig på rygg. Prøv å pust med magen, men hvis fokus på pust gjør det verre så bare ligg og slapp av. I stabilt sideleie frigjør man luftveiene, men du trenger ikke ligge akkurat i den stilingen. Prøv å ta det rolig og minst mulig stress.

Skrevet (endret)

Puster man dårligere på ryggen? Ja, jeg har hvertfall ligget og slappet av, og det hjelper veldig. Jeg blir veldig fort andpusten hvis jeg prøver å gjøre noe som krever litt ekstra krefter. Og jeg er fortsatt kvalm og svimmel.

Har følt meg litt bedre i dag, men jeg har bestemt meg for at hvis jeg ikke er bedre i morgen, så skal jeg ta en tur til legen for sikkerhets skyld. Og om det skulle bli enda verre i kveld, så får jeg vel dra meg ned på legevakta. Det er bare greit å kunne pleie seg selv litt i den tiden man venter på å dra til legen. :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Ta deg en tur til legen, jeg synes ikke du bør gå og kjenne på dette så lenge.

Ligg høyt med hodet, og på siden. Som en annen skrev, prøv å slappe av mest mulig. Det gir panikkfølelse å ha vansker med å puste, og det er ikke bra for kroppen å mangle oksygen...

Legen vil avgjøre om du bør ta en CT av lungene, samt ta blodprøver.

Skrevet

Du kan google belly breathing, full yogic breath og mindfulness of breath og freeing the breath og opening your breathing spaces. Du kan gå på amazon og lete etter bøker om pust. Du vil finne mange. Å virkelig få en god pust gir utrolig mye ekstra livskvalitet.

Skrevet

Ja, nå fikk jeg høy feber også, så jeg tror ikke det er noe annet enn influensa. Hva slags influensa det er, tør jeg ikke tenke på. Holder senga og ser om jeg blir bedre :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg anbefaler å prøve å ligge så høyt med overkroppen som mulig når du sover. Da sirkulerer luften bedre, og du slipper unna en del pusteproblemer.

Får du akutt pustebesvær når du står oppreist så sett deg ned på en stol med hodet mellom beina eller bøy deg fremover slik at hodet kommer lavt ned. Da slapper du av i bukmuskulaturen, og det er mye enklere å puste. :)

Skrevet (endret)
Jeg anbefaler å prøve å ligge så høyt med overkroppen som mulig når du sover. Da sirkulerer luften bedre, og du slipper unna en del pusteproblemer.

Får du akutt pustebesvær når du står oppreist så sett deg ned på en stol med hodet mellom beina eller bøy deg fremover slik at hodet kommer lavt ned. Da slapper du av i bukmuskulaturen, og det er mye enklere å puste. :)

Takk for svar. Det var veldig nyttig - det er mye lettere å ligge høyere enn helt flatt hvertfall.

Prøver å se om feberen går ned, men om den ikke går ned, skal jeg kun ta paracett eller burde jeg ringe legevakta? Og bør jeg kontakte lege i morgen når jeg står opp? Føler at man ikke kan dukke opp noen steder med symptomer som ligner svineinfluensa. Jeg prøver å ikke tenke så mye på det, men det er jo en sannsynlighet med tanke på at jeg hadde vanlig influensa for 2 uker siden.. og det føltes ikke i nærheten av dette her.. Jeg pleier ikke å få feber, og nå er den på 39..

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...