Gå til innhold

Hor lang tid BØR man ha å planlegge?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Til dere som har giftet dere, eller er rett rundt hjørnet...

Hva mener dere er minumum av tid man kan bruke på planlegging av et helt gjennomsnittlig bryllup på rundtomkring 100 gjester?

Håper på å ha 12 mnd på meg, men i verste fall blir det bare 10...Er det for lite, eller kan det gå bra?

Endret av Smaragd
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Til dere som har giftet dere, eller er rett rundt hjørnet...

Hva mener dere er minumum av tid man kan bruke på planlegging?

(Nå tenker jeg på de med mellom 80 og 130 gjester... trenger ikke svar fra dem som har hatt mindre bryllup, eller dem som har gjort ting enkelt :sjenert: )

Håper på å ha 12 mnd på meg, men i verste fall blir det bare 10...Er det for lite, eller kan det gå bra?

Vi skal ha 80 gjester, og har hatt ca 10 mnder på planlegging. Det har betydd at en del lokaler og lignende har vært bortbestilt, men vi har fått det perfekte lokale både for vielse og fest midt i høysesongen, så det går fint an. Må bare undersøke litt mer om hva som finnes, og hør også med dem du tror er fullbooka. Du kan være heldig og de kan få avbestillinger. Det som er viktig er å finne lokale så fort som mulig, kirke hvis dere skal ha det og fotograf. Resten haster ikke fullt så mye. Vi trodde vi hadde dårligere tid enn vi hadde. Lykke til:)

Skrevet

Vi har 80 på gjestelista og har såvidt begynt planleggingen. Gifter oss i slutten av juli neste år, og jeg har ikke begynt å stresse.

Vi sliter litt med å finne lokale som passer våre preferanser, men ellers har vi all verdens tid føler jeg (en kollega planla bryllup for 40 gjester på 2 mnd så det går fint å ha mindre tid enn et år). Venninna mi hadde også 80 og de bestemte dato under et år før dagen, og tok planleggingen med knusende ro frem til de siste mnd.

Skrevet

Vi hadde 105 gjester og begynte å planlegge 1 år og 8 mnd i forkant: Vi hadde strengt tatt ikke trengt så lang tid hadde det ikke vært for at lokalet og kirken vi ønsket måtte bookes så lang tid i forveien. Resten av planleggingen er det nok ikke noe problem å få til på 10 måneder heller. Når vi hadde så lang tid på planleggingen var det jo overhode ikke stress i det hele tatt. Det aller meste begynte vi ikke å gjøre uansett før de siste 8 månedene før bryllupet :) Men som sagt: vi bestemte lokale, kirke, samt fotograf og hvem som skulle lage maten umiddelbart. Masse lykke til med planleggingen!

Skrevet (endret)

Vi hadde 90 gjester i bryllupet vårt og vi begynte å planlegge seriøst 6 mnd før bryllupet. Altså vi bestemte oss for dato, valg av kirke og lokale ca 10 mnd før, men det var alt vi gjorde da.

Da jeg skulle velge brudekjole holdt dama i brudesalongen på å svime av, for jeg troppet opp der i mai og bryllupet skulle stå i august. Men jeg fikk meg en fin kjole selv om jeg visst nok var lovlig sent ute ;)

På lørdag skal søstera mi gifte seg, siden de bestemte seg i juni har de bare hatt 3 mnd på å planlegge. Men slik jeg har forstått har de alt under kontroll :)

Endret av Helen
Skrevet

Det høres bra ut jenter ;)

Satser å få mange gode tips her inne om planleggingen, når den tid kommer :)

Det jeg skjønner allerede nå, er at kirke, lokaler til festen, fotograf og evt matarrangører er det som må bookes tidlig så det er i boks :)

Kjolen håper jeg å få sydd etter egne tegninger, så den er vel også grei å begynne på tidlig vil jeg tro :jepp:

Venter bare på at mannen skal fri nå! :rødme:

Skrevet

Vi hadde god tid, men mest fordi vi måtte/valgte å utsette bryllupet godt over et halvt år. Så vi hadde faktisk omtrent 17 mnd på oss. Lokale og kjole var i boks halvannet år før bryllupet; kjolen ble kjøpt på et tidspunkt vi trodde vi skulle gifte oss om åtte måneder.

Utover dette, begynte vi nok ikke å planlegge skikkelig før fem-seks måneder i forveien, og man kan trygt si at 90 % av jobben ble gjort de siste to månedene. :fnise:

Skrevet

Vi planla vår bryllup på ca 7 mnd, men da hadde vi flaks med at lokalet og kirken var ledig.

Skrevet

Vi hadde rundt 90 gjester, og brukte ca 6 mnd på planlegging. Det var helt passe.

Skrevet (endret)
Vi planla vår bryllup på ca 7 mnd, men da hadde vi flaks med at lokalet og kirken var ledig.

ok

Endret av Smaragd
Skrevet

Tror strengt tatt ikke hvor mange gjester man har utgjør noe særlig forskjell iforhold til planleggingen. Det har noe å si i forhold til hvilket lokale man skal holde festen i, men utover det blir jo jobben med planlegging den samme. Hvis man snakker om samme "standard" på bryllupet blir det vel like mye å planlegge om man er 40 eller 90 til bords...

Men, helt greit. Vi var under 80, så jeg skal ikke svare deg om hvor lang tid vi brukte.

Skrevet

Det påvirker definitivt lokalene. Jeg har virkelig fått føle at gjestelisten vår er 10-20 personer for lang til at det er lett å finne lokale. De vi har funnet som er aktuelle er enten booket, stengt eller altfor dyre :forvirret:

Skrevet
Tror strengt tatt ikke hvor mange gjester man har utgjør noe særlig forskjell iforhold til planleggingen. Det har noe å si i forhold til hvilket lokale man skal holde festen i, men utover det blir jo jobben med planlegging den samme. Hvis man snakker om samme "standard" på bryllupet blir det vel like mye å planlegge om man er 40 eller 90 til bords...

Men, helt greit. Vi var under 80, så jeg skal ikke svare deg om hvor lang tid vi brukte.

Dette var helt snodig, for jeg satt å leste igjennom her i sted, og innså akkurat det samme.... :sjenert:

La det vere sagt at jeg jo aldri har planlagt et bryllup før, og tenkte ikke lengre... ;)

Klart jeg vil høre fra dere andre også!

Skrevet
Sambo har ikke fridd enda, men jeg vil at vi skal gifte oss i oktober om ett år, dermed basta! :ler:

Herregud, er det virkelig mulig.. Sorry, men nå ble jeg bare flau på dine vegne..

Skrevet (endret)
Herregud, er det virkelig mulig.. Sorry, men nå ble jeg bare flau på dine vegne..

kjære vene, du har jo ikke peiling på verken hvorfor eller hvordan, så jeg blir mer flau på dine vegner jeg nå! :D

Endret av Smaragd
Gjest snill gjest
Skrevet

Tror du har plenty av tid på deg. Skal bryllupet stå i oktober så er det ikke høysesong for bryllup heller og lokaler og kirke er mye lettere å få bestilt.

Min kjære fridde på fredag og vi gifter oss 28 nov ...så vi har ikke like god tid

;-) Men nå skal ikke vi ha så avansert bryllup da , er 2 gang for oss begge så blir tinghuset med nærfamilie og en flott vennefest på kvelden. Men er jo litt som skal på plass fordet :-)

Lykke til ...håper din kjære frir snart ...det er jo veldig koselig :-)

Skrevet (endret)
Tror du har plenty av tid på deg. Skal bryllupet stå i oktober så er det ikke høysesong for bryllup heller og lokaler og kirke er mye lettere å få bestilt.

Min kjære fridde på fredag og vi gifter oss 28 nov ...så vi har ikke like god tid

;-) Men nå skal ikke vi ha så avansert bryllup da , er 2 gang for oss begge så blir tinghuset med nærfamilie og en flott vennefest på kvelden. Men er jo litt som skal på plass fordet :-)

Lykke til ...håper din kjære frir snart ...det er jo veldig koselig :-)

Mange av mine venninner seier at jeg må jo bare fri selv, når han ikke får ut fingeren! :sjenert:

Endret av Smaragd
Gjest Gjest_søta_*
Skrevet

Så lenge lokale og evt kirke er på plass bør man klare å planlegge et bryllup på under en uke effektivt! Vi hadde 60 gjester og to mnd - null problem. Men så gadd jeg ikke å scrappe invitasjoner eller bordkort heller da. Og glad er jeg for det, for bryllupet ville ikke blitt mer moro av den grunn:)

Gjest Likestilt gjest
Skrevet

For min del er jeg nok veldig utradisjonell i forhold til dere andre her, men jeg fatter ikke hva som er problemet med at jentene frir!

• 3 uker senere...
Gjest Smaragd
Skrevet (endret)
For min del er jeg nok veldig utradisjonell i forhold til dere andre her, men jeg fatter ikke hva som er problemet med at jentene frir!

..

Endret av Smaragd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...