Gå til innhold

Noen som jobber for barnevernet her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt usikker ang barn med spesielle behov, dvs asperger, tourettes, adhd og add- hvordan er kompetansen på området? hvordan arbeider dere med dem? Når man må ut med MST tiltak er det kommet for langt. Hva med forebyggende arbeid? opplysning til ppt, bup, barnehager etc

Det virker som det er for mye fordommer, folk skylder på foreldrene og mange av dem utvikler tilleggsproblematikk fordi de ikke blir forstått.

Mange av dem har sanseforstyrrelser som skaper indre uro, for å arbeide med dem må hvert eneste barn kartlegges. Trene på å forstå egne føleser, sinnemestring og hvordan takle sosiale situasjoner er viktig. Det er også viktig at vi får en felles forståelse for at de lærer på en annen måte- så, er det noen fra bv. tjeneste som kan komme med synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nysgjerrig på hvorfor du lurer? Er du student selv, og trenger hjelp til oppgave eller noe?

Skrevet
Nysgjerrig på hvorfor du lurer? Er du student selv, og trenger hjelp til oppgave eller noe?

oops, kanskje jeg formulerte meg litt feil, hehe.

Spørsmålet blir vel: " Hvordan arbeider dere med barn som har spesielle behov"?

" Hvorfor blir foreldre dømt og stigmatisert fordi barn har medfødte nevrobiologiske issues?

Er vel ingen foreldre som får barn med fysiske handicap som blir dømt slik?

Selv mennesker i bv, førskolelærere ol har ikke en anelse på hva det dreier seg om alltid. Hvorfor knekker dere hele familier ved å dømme dem som dårlige foreldre? hva med de tusenvis av barna som er rammet på en eller annen måte?

Jeg er kjempeusaklig, men vil høre fra folk som vet hva de snakker om

Skrevet

Mange av dem er ikke velkommen på norske skoler, de vil rett og slett ikke ha dem der. Enkelte lærere tror det er deres feil/ føler seg udugelig i arbeidet sitt hvis de feiler- og det gjør de, det gjør vi alle til tider- men vi er voksne, vi skal takle det. Hva med en elleve år gammel "umulig" gutt, hvordan fortelle han at han ikke er ønsket?....og så kommer det store spørsmålet: " hvorfor er han så umulig " ?

Slik er dagens Norge for mange barn, mye fordommer, for lite tiltak og opplysning. Det skal helst ikke snakkes om.

Skrevet

Så der ute, hvis der er noen som arbeider for ppt, bup, førskolelærere eller barnevernet: Hvorfor skal dette ikke snakkes høyt om?

Jeg er lei av å oppleve barn og ungdom falle ut fordi folk stigmatisrere dem som umulige, de er ikke ønsket på skolene eller det er manglende opplysninger til foreldre, nytter ikke bare med kursing med " de urolige årene" det er mer komplekts enn det.

Skrevet
Jeg er litt usikker ang barn med spesielle behov, dvs asperger, tourettes, adhd og add- hvordan er kompetansen på området? hvordan arbeider dere med dem? Når man må ut med MST tiltak er det kommet for langt. Hva med forebyggende arbeid? opplysning til ppt, bup, barnehager etc

Det virker som det er for mye fordommer, folk skylder på foreldrene og mange av dem utvikler tilleggsproblematikk fordi de ikke blir forstått.

Mange av dem har sanseforstyrrelser som skaper indre uro, for å arbeide med dem må hvert eneste barn kartlegges. Trene på å forstå egne føleser, sinnemestring og hvordan takle sosiale situasjoner er viktig. Det er også viktig at vi får en felles forståelse for at de lærer på en annen måte- så, er det noen fra bv. tjeneste som kan komme med synspunkter?

ADHD (eller hyperkinetisk forstyrrelse, som det heter i vårt diagnosesystem kontra DSM IV som amerikaerne bruker), Asperger syndrom og Tourette syndrom er alle barnepsykiatriske tilstander - og ikke noe som barnevernet har spesiell kompentanse på.

MST er et tiltak som det i Norge hovedsakelig er barnevernet som driver. Det er tiltak rettet mot ungdom med atferdsforstyrrelser - noe som ikke i seg selv har noe med de tidligere nevnte tilstandene å gjøre.

Diagnosekriteriene for ADHD er konsentrasjonsvansker, impulsivitet og motorisk uro. Atferdsvansker er ikke en del av diagnosekriteriene.

Barn med Asperger syndrom strever med å forstå ulike sosiale situasjoner og kommunikasjon, i tillegg har de ofte særegne interesser. Atferdsvansker har heller ikke noe med denne diagnosen å gjøre.

Tourette syndrom er en diagnose på barn med motoriske og vokale tics - og igjen, her ingenting med atferdsvansker å gjøre.

Det er alikevel en økt risiko for at barn med en nevropsykiatrisk diagnose også utvikler atferdsvansker - og da kan MST være et tiltak (hos ungdom). Det finnes gode tiltak for mindre barn, drevet både av kommuner og spesialisthelsetjenesten; som de "utrolige årene" og PMTO. Dette kan ses på som mer forebyggende arbeid.

Skrevet

http://www.deutroligearene.no/

Det er gjort en del forskning på effekten av disse kursene, både i Norge og internasjonalt. Resultatene er veldig gode.

Dette er ikke "enkle" tiltak, som det er nevnt tidligere. Man jobber både med barna, først og fremst slik at de lærer å tolke sosiale situasjoner på en mer hensiktsmessig måte, lærerer sinnemestering (og alternative reaksjonsmåter) og bedre sosial mestring.

Foreldrekursene retter seg mot at foreldre skal komme inn i et bedre samspill med barna, der lek er et viktig fokus. I tillegg lærer man hvordan man lettere gir mer oppmerksomhet mot positiv atferd - for å forsterke denne hos barna sine.

I tillegg er det tiltak rettet mot lærere og skolen.

Disse tiltakene retter seg først og fremst mot barn med atferdsvansker - og mange av disse barna har ingen diagnoser.

Skrevet
ADHD (eller hyperkinetisk forstyrrelse, som det heter i vårt diagnosesystem kontra DSM IV som amerikaerne bruker), Asperger syndrom og Tourette syndrom er alle barnepsykiatriske tilstander - og ikke noe som barnevernet har spesiell kompentanse på.

MST er et tiltak som det i Norge hovedsakelig er barnevernet som driver. Det er tiltak rettet mot ungdom med atferdsforstyrrelser - noe som ikke i seg selv har noe med de tidligere nevnte tilstandene å gjøre.

Diagnosekriteriene for ADHD er konsentrasjonsvansker, impulsivitet og motorisk uro. Atferdsvansker er ikke en del av diagnosekriteriene.

Barn med Asperger syndrom strever med å forstå ulike sosiale situasjoner og kommunikasjon, i tillegg har de ofte særegne interesser. Atferdsvansker har heller ikke noe med denne diagnosen å gjøre.

Tourette syndrom er en diagnose på barn med motoriske og vokale tics - og igjen, her ingenting med atferdsvansker å gjøre.

Det er alikevel en økt risiko for at barn med en nevropsykiatrisk diagnose også utvikler atferdsvansker - og da kan MST være et tiltak (hos ungdom). Det finnes gode tiltak for mindre barn, drevet både av kommuner og spesialisthelsetjenesten; som de "utrolige årene" og PMTO. Dette kan ses på som mer forebyggende arbeid.

Nei, dette er IKKE "barnepsykriatiske tilstander"- det er NEVROBIOLOGISKE- Det er ikke rart at barn utvikler psykiske lidelser i tillegg- de blir jo misforstått av alle- adferd speiles av tilbakemeldinger fra omgivelsene.

Hadde du blitt misforstått, ikke ønsket og kalt umulig stort sett hele tiden er jeg sikker på at også du hadde utviklet adferdsproblematikk og psykiske lidelser.

Skrevet
http://www.deutroligearene.no/

Det er gjort en del forskning på effekten av disse kursene, både i Norge og internasjonalt. Resultatene er veldig gode.

Dette er ikke "enkle" tiltak, som det er nevnt tidligere. Man jobber både med barna, først og fremst slik at de lærer å tolke sosiale situasjoner på en mer hensiktsmessig måte, lærerer sinnemestering (og alternative reaksjonsmåter) og bedre sosial mestring.

Foreldrekursene retter seg mot at foreldre skal komme inn i et bedre samspill med barna, der lek er et viktig fokus. I tillegg lærer man hvordan man lettere gir mer oppmerksomhet mot positiv atferd - for å forsterke denne hos barna sine.

I tillegg er det tiltak rettet mot lærere og skolen.

Disse tiltakene retter seg først og fremst mot barn med atferdsvansker - og mange av disse barna har ingen diagnoser.

Ja, dette er veldig bra tiltak men det mangler mye.

Hvem kan egentlig lærer ett barn om det å forstå egne føleser og årsaker til sinne? Har vi noen gang opplevd å bli misforstått, utsatt for ubehagelige sanseinntrykk og feiloppfatning? Hva har foreldrene å stille opp med når barnet ikke leker? ..

Skrevet

Desverre har barnevernet ofte for lite kunnskap om barn og diagnoser. Men som nevnt i tråden jobber ikke bv spesielt med disse tilfellene.

Hvis det kommer inn en bekymringsmelding på et barn, er bv pliktet til å undersøke saken.

Hvis det viser seg at barnet/ungdommen sliter med noe som kan være en diagnose, ser bv likevel på hele situasjonen, både til familien og det enkelte barnet.

Bv samarbeider med bup, ppt, skole, politi, uteseksjonen, barnehager osv...Det er for å få en helhet rundt barnet som trenger hjelp, uavhengig om det trenger hjelp pga en diagnose eller vanskelige familieforhold.

Likevel, bv skal ha en viss kunnskap om diagnoser, og vi skal selvfølgelig sende barnet til psykolog e.l. for at det skal få tilstrekkelig med hjelp.

MST er et tiltak som i hovedsak går på å veilede foreldre, men terapeutene kan gjøre mye forskjellig de mener kan være bra for barnet/ungdommen.

Webster-Stratton er et annet tiltak/metode.

Skrevet
Desverre har barnevernet ofte for lite kunnskap om barn og diagnoser. Men som nevnt i tråden jobber ikke bv spesielt med disse tilfellene.

Hvis det kommer inn en bekymringsmelding på et barn, er bv pliktet til å undersøke saken.

Hvis det viser seg at barnet/ungdommen sliter med noe som kan være en diagnose, ser bv likevel på hele situasjonen, både til familien og det enkelte barnet.

Bv samarbeider med bup, ppt, skole, politi, uteseksjonen, barnehager osv...Det er for å få en helhet rundt barnet som trenger hjelp, uavhengig om det trenger hjelp pga en diagnose eller vanskelige familieforhold.

Likevel, bv skal ha en viss kunnskap om diagnoser, og vi skal selvfølgelig sende barnet til psykolog e.l. for at det skal få tilstrekkelig med hjelp.

MST er et tiltak som i hovedsak går på å veilede foreldre, men terapeutene kan gjøre mye forskjellig de mener kan være bra for barnet/ungdommen.

Webster-Stratton er et annet tiltak/metode.

Jo, i mange institusjoner for barn arbeider det bv ansatte med dem. Pga av manglende kompetanse om bokstavdiagnoser kan det faktisk få alvorlige følger.

Feil behandling fører til utfordrende adferd, mange foreldre som får skylden.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jo, i mange institusjoner for barn arbeider det bv ansatte med dem. Pga av manglende kompetanse om bokstavdiagnoser kan det faktisk få alvorlige følger.

Feil behandling fører til utfordrende adferd, mange foreldre som får skylden.

Les gjerne her om hvor mye feil barnevernet gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...