Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2003 #1 Skrevet 11. august 2003 Jeg vet ikke helt hva jeg er.. eller hva jeg kan kalle meg. Jeg tror ikke på Gud, Jesus... har ikke forhold til kirken i det hele tatt. Ble døpt ja, men har ikke vært i kirken siden. Ingen i familien min er noe særlig kristne heller.. vi går aldri i kirken. Feirer ikke paske annet enn at det er en ferie og fridagene blir brukt til å dra sydover. Julen er fridager igjen, og god mat og gaver til hverandre... Pinse? Flere fridager! Dette er vanskelig! Hva er jeg da? Jeg faller litt inn i buddhismen... er jeg buddhist da, hvis jeg liker den religionen best?
smil Skrevet 12. august 2003 #2 Skrevet 12. august 2003 Du trenger ikke å gå i kirken for å være kristen. Å være kristen handler om et forhold til en person, Jesus. Det handler ikke om at en må gjøre forskjellige ting eller gå bestemte steder. 1
aline Skrevet 12. august 2003 #3 Skrevet 12. august 2003 Men man bør vel kanskje tro på Gud/Jesus for å tilhøre kristendommen? Må man være troende da gjest som startet tråden? Selv står jeg i statskirken, kun av den grunn at jeg ikke har rotet meg tïl å melde meg ut. Men jeg er ikke kristen av den grunn. Jeg liker også det jeg vet om Buddismen, men er ikke buddist av den grunn. Jeg heller vel mer mot Humanist, men er ikke medlem der heller, så jeg "tilhører" vel ikke. Jeg er meg da.. holder for meg det. :blunke:
smil Skrevet 12. august 2003 #4 Skrevet 12. august 2003 Ja, en må jo tro på Gud for å kunne kjenne ham. Men en trenger ikke tilhører en bestemt organisasjon eller gå på møter. Er medlem av statskirka jeg også, men har lenge tenkt å melde meg ut. Har bare ikke kommet så langt
tuji Skrevet 12. august 2003 #5 Skrevet 12. august 2003 Vil ikke kalle deg buddhist, men det kan jo hende du blir det en gang, når du har lært mer om buddhismen. Det er lov å være søkende!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #7 Skrevet 15. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til. Anonymkode: 770a6...fd5 Er det en grunn til at du henter frem en tråd fra 2003??? Anonymkode: 92586...bfd 1
Rogadame Skrevet 15. april 2020 #8 Skrevet 15. april 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en grunn til at du henter frem en tråd fra 2003??? Anonymkode: 92586...bfd Kanskje fordi det er så lite respons fra de tøyse-trådene som har oppstått de siste 2-3 ukene , derfor såg noen behovet til puste liv i noen gamle istedenfor, ikke vet jeg Endret 15. april 2020 av Rogadame 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #9 Skrevet 15. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det en grunn til at du henter frem en tråd fra 2003??? Anonymkode: 92586...bfd Nei. Anonymkode: 770a6...fd5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #10 Skrevet 15. april 2020 Jeg tror på Jesus 🙂 Anonymkode: 9e5c3...d08
Conal Skrevet 15. april 2020 #11 Skrevet 15. april 2020 På 11.8.2003 den 22.59, Gjest Anonymous skrev: Jeg vet ikke helt hva jeg er.. eller hva jeg kan kalle meg. Jeg tror ikke på Gud, Jesus... har ikke forhold til kirken i det hele tatt. Ble døpt ja, men har ikke vært i kirken siden. Ingen i familien min er noe særlig kristne heller.. vi går aldri i kirken. Feirer ikke paske annet enn at det er en ferie og fridagene blir brukt til å dra sydover. Julen er fridager igjen, og god mat og gaver til hverandre... Pinse? Flere fridager! Dette er vanskelig! Hva er jeg da? Jeg faller litt inn i buddhismen... er jeg buddhist da, hvis jeg liker den religionen best? Lol. Det som trenger å forsvare oss er alle de fabrikerte identitetene. Kristne, jøder, muslimer, ateister, buddhist, hindu osv. En ateist er en fabrikert identitet. En vitenskapsmann er en fabrikert identitet. En buddhist er en fabrikert identitet. Dette problemet er langt dypere enn du ennå skjønner. Din identitet som menneske er falsk, men du trenger den for å overleve i det sosiale domenet. Så du spiller forskjellige manipulasjonsspill, og prøver å passe identiteten din til det som har sosial overlevelsesverdi. Alle disse sosiale identitetene er ren fiksjon. Den endelige løsningen er å våkne ut av den falske identiteten til din sanne identitet - Intethet/Gud. For dette er opplysning nødvendig. Du vil aldri bli helt fornøyd med deg selv før du endelig våkner til det faktum at din sanne identitet er tomhet og formløshet. Du er bokstavelig talt ikke noe. Eller ren bevissthet uten egenskaper eller former. En total desidentifisering er vanskelig å oppnå i praksis. De fleste som har en slags oppvåkning, vil ikke helt innse omfanget av intethet. En erkjennelse av ikke-selv (som Buddha snakket om) er ikke slutten på spillet. Det er ennå dypere. Det er den materielle verden, den energiske verden og så til slutt det som kalles ikke-dualitet. All identifisering av noe slag utslettes.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2020 #12 Skrevet 16. april 2020 Kan tro på noe mer mellom himmel og jord, uten å tilhøre religion. Jeg gjør det. Jeg er ikke religiøs, men tror på det åndelige.. Anonymkode: 284fc...20f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå