Gå til innhold

Satser for uføretrygd, dagpenger etc..

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Timia_*

Spørsmålet er håpløst å svare på, da det varierer fra person til person hva en får. Jeg er varig ufør, og får minstesatsen som er 11 964,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Spørsmålet er håpløst å svare på, da det varierer fra person til person hva en får. Jeg er varig ufør, og får minstesatsen som er 11 964,-

Ok, så minste uføre satsen er på 11964?? Trodde den var på 8000, og det er rimelig forskrekkende.. Greit at strudenter får det, men de KAN faktisk jobbe i tillegg, samt at studier er mer frivillig enn en uføresituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Timia_*
Ok, så minste uføre satsen er på 11964?? Trodde den var på 8000, og det er rimelig forskrekkende..

11 964,- er brutto for en enslig person. Skatt og sivilstand påvirker hvor mye en får utbetalt, men 8000,- høres usannsynlig lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 964,- er brutto for en enslig person. Skatt og sivilstand påvirker hvor mye en får utbetalt, men 8000,- høres usannsynlig lite ut.

Ok, hvor mye sitter du igjen med etter skatt? Og hvordan var situasjonen før du ble uføretrygdet mht jobb og lønn? Takk for at du besvarer, det er jeg takknemlig for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen gjest
Ok, hvor mye sitter du igjen med etter skatt? Og hvordan var situasjonen før du ble uføretrygdet mht jobb og lønn? Takk for at du besvarer, det er jeg takknemlig for :)

Jeg er "mistepensjonist", og får utbetalt mellom 9000-9800 kr pr mnd. (ca 550 kr dagen-skatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så minste uføre satsen er på 11964?? Trodde den var på 8000, og det er rimelig forskrekkende.. Greit at strudenter får det, men de KAN faktisk jobbe i tillegg, samt at studier er mer frivillig enn en uføresituasjon.

Hvorfor får studenter det hvis de kan jobbe? Eller studere for den saks skyld?

Gjør de det i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Timia_*
Ok, hvor mye sitter du igjen med etter skatt?

Jeg får hele bruttobeløpet utbetalt pga skattebegrensning. Minstepensjonister slipper skatt hvis de ikke har annen inntekt enn minstepensjon. Jeg vet ikke om dette bare gjelder enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hele bruttobeløpet utbetalt pga skattebegrensning. Minstepensjonister slipper skatt hvis de ikke har annen inntekt enn minstepensjon. Jeg vet ikke om dette bare gjelder enslige.

Det gjelder ikke for alle minstepensjonister nei...

Jeg betaler skatt av trygden min, og jeg har minstesats. (Jeg er gift for øvrig, så det kan selvsagt gjelde for enslige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er og om du bare spør eller om du er i en situasjon hvor dette skjer.

Men, om man blir ufør FØR fylte 26 år så går man under ung ufør.

Om man har TU (tidsbegrenset uføreytelse) har man en årsinntekt på 2,44 * grunnbeløpet= som er ca 177000 kr

og om man får innvilget varig uførepensjon har man 3,50*grunnbeløpet= ca 255000 kr

Jeg har selv TU og jeg har skatt på 22%, jeg søker om varig, vet ikke hva skatten på det er enda.

grunnbeløpet er forresten på ca 72800 kr og det blir satt opp hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, beklager...

jeg tenkte ikke på det da jeg selv var heldig å få ung ufør da jeg har en alvorlig psykisk lidelse.

men det er sant ja, det kommer an på lidelsen/skaden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Timia_*
...og om man får innvilget varig uførepensjon har man 3,50*grunnbeløpet= ca 255000 kr

Nei, tilleggspensjonen blir beregnet etter et poengtall på 3,50. Dette er ikke det samme som 3,5 ganger grunnbeløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...