Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså hvor gammel var gutten din da han begynte å gå, og når tok han sine første skritt?

Har en liten diskusjon med familien nemlig. De mener at lillegutt med stor sannsynlighet kommer til å gå eller ta sine første skritt på sommerferie neste år (da er han 11 mnd). Jeg mener at det er for tidlig, særlig siden det er gutt (de er litt senere i utviklingen enn jenter).

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_wenche_*
Skrevet

Eldstemann var 12 måneder og 12 dager gammel da han slapp han seg og gikk. Hadde nok gått et par skritt før den tid. Minstemann var godt 9 mnd gammel da han slapp seg.

Skrevet

Det riktige svaret er at ingen kan vite, for ingen kan se inn i framtida. Jeg kjenner en gutt som gikk stødig da han var ti måneder, min egen sønn var vel rundt fjorten måneder, og jeg kjenner til en som var nesten atten. Så det er stor variasjon!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Min eldste sønn var 1 år da han begynte å gå, minsten var 14 mnd. Kjenner barn som ikke har begynt å gå før de var 16-18 mnd, og vet om et barn som begynte å gå da hun var 7 mnd!

Skrevet

Min sønn går omtrent selv nå og han er 10 mnd i morgen, er nok ikke altfor lenge til han går helt selv.. :) hehe

Skrevet

At gutter er "tregere" går i hovedsak på språklige/emosjonell utvikling. De fleste gutter er motorisk raskere og sterkere enn jenter. Har tre sønner og en jente og ser det tydelig. Alle gutta var høyt og lavt innen de var året, men snakket ikke nevneverdig før de var over tre år.

Jenta snakket rent som toåring men tok seg tid med å gå og er ikke så motorisk flink eller utfordende som gutta var.

Forøvrig er forskjellene større på individplan enn på kjønnsmessig plan. Første gutt gikk seks dager etter 1årsdagen. Andre gutt var nærmere 16 mnd.

Skrevet

sønnen min var 20 mnd da han begynte å gå, men han er et prematur barn, så hele utviklingen ble en del forskjøvet... Kunne ikke sitte før han var over 1 år...

Datteren min gikk forøvrig da hun var 13 mnd

Skrevet

Sønnen min tok sine første skritt da han var 7 mnd, og snart var det det eneste han ville. Men slippe seg og gå selv gjorde han ikke før han var 14 mnd. Slikt er veldig individuelt.

Skrevet

13 måneder gammel gikk han selv.

Skrevet

Han sto stødig og gikk noen skritt da han var ett år, men det var først en måned senere han brukte to bein som "hovedframkomstmiddel", dvs at han gikk mer enn han krabbet. Det er vel som regel en glidende overgang der.

Skrevet

Eldste sønnen min var 11,5 mnd og dattera mi var 14 mnd.

Skrevet

Min sønn var mellom ti og elleve mnd da han gikk helt alene.

Gjest 2barnsmor
Skrevet

Eldstemann her gikk da han var 13 mnd. Han hadde gått med støtte lenge før, og da han endelig slapp seg, så gikk han bare bortover gulvet som om han aldri hadde gjort noe annet:)

Skrevet
Min sønn var mellom ti og elleve mnd da han gikk helt alene.

Samme her :)

Skrevet

Pussig diskusjon. Mine gutter har gått seint, de har vært 15 og 18 måneder. Jentene mine har gått tidlig, og bekrefter sånn sett statistikken, men husk at statistikk og enkeltindivider er to forskjellige ting. Ingen kan vite når gutten din begynner å gå!

Skrevet

Nabogutten gikk da han var 9 mndr - min gutt var 14 mndr.

han som gikk tidlig gikk ikke i trapper selv og var ustø med løping etc til han var to, da min gutt fortsatt slapp seg og gikk, var han stø og både løp og gikk i trapper selv med en gang.

Sånne diskusjoner blir egentlig like usikre og kanskje litt teite som "hvor mye veier en 4-åring" eller hvilken skostørrelse bruker en 8-åring.

Vi er alle mennesker helt fra begynnelsen, i alle størrelser og fasonger, med ulike evner og styrker og svakheter. De fleste er kjedelig normale og alle fremtidsrettete spekulasjoner, blir nettopp det, spekulasjoner.

Skrevet

Nabogutten gikk da han var 9 mndr - min gutt var 14 mndr.

han som gikk tidlig gikk ikke i trapper selv og var ustø med løping etc til han var to, da min gutt fortsatt slapp seg og gikk, var han stø og både løp og gikk i trapper selv med en gang.

Sånne diskusjoner blir egentlig like usikre og kanskje litt teite som "hvor mye veier en 4-åring" eller hvilken skostørrelse bruker en 8-åring.

Vi er alle mennesker helt fra begynnelsen, i alle størrelser og fasonger, med ulike evner og styrker og svakheter. De fleste er kjedelig normale og alle fremtidsrettete spekulasjoner, blir nettopp det, spekulasjoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...