Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #1 Skrevet 15. september 2009 Jeg fikk 150 000,- av faren min som en del av arv etter mors bortgang i mars i år. Må jeg skatte for dette, eller skal jeg skrive det opp i selvangivelsen som gave? Hvordan fungerer dette? Viss de 150 000,- blir regnet som min inntekt i tillegg til min vanlige inntekt sånn skattemessig, får jeg vel en stor reskatt til neste år...
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 dette må meldes inn, ring skattekontoret for veiledning. Iom at det er et fribeløp må du ikke betale arveavgift (inntektsskatt er uansett ikke aktuelt), men myndighetene må få vite beløpet for å holde orden på hvor mye du har igjen av fribeløpet. Forøvrig er det et ikke innberetningspliktig beløp på en halv G (ca 35 000) fra hver forelder pr år, så det kan lønne seg å fordele slike overføringer over flere år.
Gjest Gjest_Pusemamma_* Skrevet 16. september 2009 #3 Skrevet 16. september 2009 Du skal ikke skatte for de 150 000. Det må meldes inn til skatteetaten og blir da regnet som forskudd på arv. du kan få 250 000 kr i arv uten at du må skatte for det (muligens det har blitt mer i år) Da min far døde ga min mor meg og min søster en god del penger. Hun kontakta skattekontoret og vi fikk et skjema som skulle fylles ut. Vi betalte ikke skatt for pengene vi fikk. Kontakt ditt skattekontor og hør hvordan dere skal gå fram. Dette blir ikke regnet med i inntekten din neste år.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #4 Skrevet 16. september 2009 du kan få 250 000 kr i arv uten at du må skatte for det (muligens det har blitt mer i år) Man kan arve 470.000 kroner uten at staten skal ha en krone i arveavgift.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #5 Skrevet 16. september 2009 Takk for svar dere!! Pusta litt netta ut nå ja. Men -er det ikke nok å føre opp de 150000 i selvangivelsen neste år? Der er jo en post for "pengegaver". Eller MÅ jeg kontakte skattekontoret i år?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #6 Skrevet 16. september 2009 Takk for svar dere!! Pusta litt netta ut nå ja. Men -er det ikke nok å føre opp de 150000 i selvangivelsen neste år? Der er jo en post for "pengegaver". Eller MÅ jeg kontakte skattekontoret i år? Du tar det når du skal levere selvangivelsen for det aktuelle gaveåret, dvs neste år.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #7 Skrevet 16. september 2009 Du tar det når du skal levere selvangivelsen for det aktuelle gaveåret, dvs neste år. Det skal gis opplysninger om gaven i selvangivelsen, men det skal også sendes egen gavemelding til skatteetaten. Gavemeldingen skal sendes innen en måned etter at gaven er gitt. Det er ikke riktig at TS kan vente til neste års selvangivelse.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. september 2009 #8 Skrevet 16. september 2009 Det skal gis opplysninger om gaven i selvangivelsen, men det skal også sendes egen gavemelding til skatteetaten. Gavemeldingen skal sendes innen en måned etter at gaven er gitt. Det er ikke riktig at TS kan vente til neste års selvangivelse. Hva viss det nå er gått et halvt år siden jeg mottok gaven?? Bedre sent enn aldri kanskje?!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Hva viss det nå er gått et halvt år siden jeg mottok gaven?? Bedre sent enn aldri kanskje?! Du kan risikere at det blir renter på den arveavgiften som beregnes dersom du sender inn gavemeldingen for sent. Dersom gaven er innenfor fribeløpet slik at ikke skal betales arveavgift nå, vil du uansett ikke få noen "straff" for å levere for sent.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 Du kan risikere at det blir renter på den arveavgiften som beregnes dersom du sender inn gavemeldingen for sent. Dersom gaven er innenfor fribeløpet slik at ikke skal betales arveavgift nå, vil du uansett ikke få noen "straff" for å levere for sent. OK! Tusen takk for svar dere! *springe til skattekontoret i morgen*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå