Gå til innhold

Trene styrke uten oppvarming

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_j19_*
Skrevet

Er det dumt å trene styrke uten å ha varmet opp først?

For jeg gjør ikke det. Men lurer på om jeg burde gjøre det?

Jeg trener ikke så hard styrke da, men sit-ups, push-ups på knærne, løfter veldig lette manualer, knebøy og rygghev.

Gjør dette annenhver dag og jogger eller 'løper' på elipse-maskin de andre dagene. ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trener så lett styrke at det knapt kan kalles styrke. Da går det fint uten noe særlig oppvarming. Faktisk er det å løfte manualer omtrent uten vekter på regnet som oppvarming...

Om du trener tung styrke, bør du absolutt varme opp først, for å unngå skader.

Skrevet

Jeg pleier alltid å varme opp ved å løpe, sykle eller ro før jeg trener styrke. Men som de andre sier, hvis det er snakk om helt lett styrke, er det ikke sikkert det er nødvendig. Jeg tar også i blant lette vekter som en oppvarming til en øvelse. Og så husker jeg sist jeg gjennomførte utfall (med vekter som for meg er ordentlig tunge) uten å ha varmet opp ordentlig først - det var ikke behagelig, siden jeg fikk en strekk eller noe i låret.

Og så lurer jeg også på hva du vil oppnå med å trene så lett som det høres ut som du gjør?

Gjest Gjest_j19_*
Skrevet

eh, jeg har ikke muskler? kan ikke trene så hardt da, for det går ikke rett og slett.

Skrevet

Når du beskriver styrketreningen som hard eller lett må det jo være utfra egen styrke. Om du virkelig tar i, slik at du blir støl etterpå, er jo det tung styrketrening uavhengig av antall kilo du løfter. Da kan det være ganske lurt å varme opp litt, det tar jo ikke mer enn 10 minutter.

Skrevet
eh, jeg har ikke muskler? kan ikke trene så hardt da, for det går ikke rett og slett.

Hva som er å trene hardt kommer jo helt an på ditt eget ståsted. For noen er det å jogge et par kilometer hardt, mens det for andre knapt føles som trening. Noen varmer opp med tikilosvekter, mens andre ikke klarer å løfte dette i det hele tatt.

Om du løfter så tunge vekter som du klarer, så er det hard trening for deg, og du bør varme opp først, uansett om vektene for andre ville være lette.

Gjest Gjest_j19_*
Skrevet

ja, det er jo hardt nok for meg....

men det er ikke hva som sees på som hard styrketrening.

Skrevet
ja, det er jo hardt nok for meg....

men det er ikke hva som sees på som hard styrketrening.

Igjen: "hard" er et relativt ord. Om du løfter så tunge vekter som du kan, så er det hard styrketrening. "Hard" trening er når du tar i alt du kan. Selv om det er kjempelett i forhold til en fitnessutøver. Ti kilo er kjempehardt for noen og kjempelett for anre.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Hææ? Er situps, pushups og slike lignende øvelser + trening med manualer ikke styrketrening?

Hva er styrketrening da??

Jeg også gjør slike øvelser noen ganger i uka og trodde da at jeg bedrev litt styrketrening (jeg er veldig utrent og har begynt å gå hver dag og gjøre slike øvelser tre ganger i uka). Får gode resultater på vekta og litt på klærne i allefall.

Nå ble jeg litt overraska og motløs.

Skrevet

Oppvarming

Oppvarming har sin hovesaklige hensikt i å forebygge skader og øke prestasjonsevnen.

Ved å varme opp øker en kroppens temperatur, noe som gjør at muskulaturen blir mer tøyelig; dette forebygger strekkskader. Oppvarming forebygger ikke overtrening og senebetennelser. Oppvarmingen fører også til skjerpet bevissthet og konsentrasjon, som er med på å øke den mentale ytelsen som igjen er med på å øke prestasjonsevnen.

Oppvarmingen bør være aktiv, at man varmer opp ved å bruke musklene, og bør innledes forsiktig og gradvis, så etterhvert økes tempo, etterfulgt av lette tøyinger; hvor mye og hvor lang oppvarmingen er, er avhengig av hvilken form en er i, og hva den etterfølgende aktiviteten er. I konkurransesammenheng er oppvarmingen også en del av den mentale forberedelsen.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Hææ? Er situps, pushups og slike lignende øvelser + trening med manualer ikke styrketrening?

Jeg også gjør slike øvelser noen ganger i uka og trodde da at jeg bedrev litt styrketrening (jeg er veldig utrent og har begynt å gå hver dag og gjøre slike øvelser tre ganger i uka). Får gode resultater på vekta og litt på klærne i allefall.

Kan ikke noen svare p hva styretrening er da?

Skrevet

Jeg er enig!

Dette er øvelser som de aller fleste ser på som vanlige styrkeøvelser, og som vi (vanlige mosjonister) blir anbefalt å gjøre av alle som kan litt om trening.

Det handler om å styrke mage og rygg, noe som er veldig viktig for alle daglige gjøremål, og det er viktige styrkeøvelser!

Dette er øvelser jeg gjør flere dager i uken, og har gjort flere dager i uken siden jeg var tenåring, for å lindre og forebygge ryggsmerter!

Dette er øvelser min tenåringsdatter gjør flere dager i uken(etter anbefaling fra fysioterapeut) for å lindre og forebygge ryggsmerter!

Dette er øvelser min tenåringssønn, samt min mann, gjør, og har nytte av...

Og dette er øvelser som flere burde gjøre som forebyggende trening for å unngå ryggplager senere i livet!

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Jeg er enig!

Dette er øvelser som de aller fleste ser på som vanlige styrkeøvelser, og som vi (vanlige mosjonister) blir anbefalt å gjøre av alle som kan litt om trening.

Det handler om å styrke mage og rygg, noe som er veldig viktig for alle daglige gjøremål, og det er viktige styrkeøvelser!

Dette er øvelser jeg gjør flere dager i uken, og har gjort flere dager i uken siden jeg var tenåring, for å lindre og forebygge ryggsmerter!

Dette er øvelser min tenåringsdatter gjør flere dager i uken(etter anbefaling fra fysioterapeut) for å lindre og forebygge ryggsmerter!

Dette er øvelser min tenåringssønn, samt min mann, gjør, og har nytte av...

Og dette er øvelser som flere burde gjøre som forebyggende trening for å unngå ryggplager senere i livet!

ja nettopp. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om voldsom muskelbygging heller, men at man kan bruke sånne øvelser for å stramme opp litt og sånn?? De burde jo funke som det?

Skrevet
ja nettopp. Det er jo ikke nødvendigvis snakk om voldsom muskelbygging heller, men at man kan bruke sånne øvelser for å stramme opp litt og sånn?? De burde jo funke som det?

Veldig mye bedre enn ingenting, men samtidig veldig mye dårligere enn mer målrettet tung styrketrening.

Uansett, for å komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Når jeg trener styrke, bruker jeg ikke annen oppvarming enn oppvarmingssettene til hver øvelse (og evt. rusleturen hjemmefra til treningssenteret, det tar 15-20 minutter avhengig av føre osv.) Hvis jeg f.eks. skal kjøre noen sett med knebøy rundt 140 kg, tar jeg først et sett eller to (kanskje flere, det kommer an på dagsformen) med bare stanga, og så 2-3 sett til med gradvis økende vekt (f.eks. 60, 80 og 100 kg). Slik får jeg varmet opp akkurat de musklene som skal brukes, med akkurat de samme bevegelsene som skal utføres med tung vekt.

Gjest Gjesten over deg
Skrevet

Hvis øvelsene tas flere ganger i uken, over flere år, så har de så klart en oppstrammende effekt til en viss grad...

Men jeg må være ærlig å si at slike øvelser har større betydning helsemessig enn kosmetisk.

Slike øvelser er viktige, men de er viktige for å styrke kjernemuskulaturen, for å lindre/forebygge ryggsmerter, bedre holdningen og på den måten avlaste ryggsøylen... det er i all hovedsak det hverdagslige som får hjelp av disse øvelsene, ikke nødvendigvis utseendet.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet
Hvis øvelsene tas flere ganger i uken, over flere år, så har de så klart en oppstrammende effekt til en viss grad...

Men jeg må være ærlig å si at slike øvelser har større betydning helsemessig enn kosmetisk.

Slike øvelser er viktige, men de er viktige for å styrke kjernemuskulaturen, for å lindre/forebygge ryggsmerter, bedre holdningen og på den måten avlaste ryggsøylen... det er i all hovedsak det hverdagslige som får hjelp av disse øvelsene, ikke nødvendigvis utseendet.

Da må du nesten forklare hva som er tung styrketrening og som funker til å stramme opp kroppen?

Jeg syns det er litt rart da folk får en fin og velformet kropp av f.eks pilates eller mage-rumpe-lår treninger på helsestudioene.

Og dette innebærer slike øvelser som trådstarter nevner.

Jeg synes også at når jeg aktivt trener mage/rygg trening for å etablere et litt sterkere grunnlag og i tillegg trener litt for å forbrenne fett (kombinert med et sunt kosthold med mindre kcal inn enn ut) så MÅ magen min bli mindre og mer velformet. Noe annet er jo rart. er ikke interssert i sixpack liksom.

Skrevet
Da må du nesten forklare hva som er tung styrketrening og som funker til å stramme opp kroppen?

Jeg syns det er litt rart da folk får en fin og velformet kropp av f.eks pilates eller mage-rumpe-lår treninger på helsestudioene.

Og dette innebærer slike øvelser som trådstarter nevner.

Jeg synes også at når jeg aktivt trener mage/rygg trening for å etablere et litt sterkere grunnlag og i tillegg trener litt for å forbrenne fett (kombinert med et sunt kosthold med mindre kcal inn enn ut) så MÅ magen min bli mindre og mer velformet. Noe annet er jo rart. er ikke interssert i sixpack liksom.

Som jeg sa, har jeg drevet med denne typen øvelser siden jeg var tenåring (og jeg er 40 år nå), og selvsagt er muskulaturen min sterk og "tonet". Og jeg har ALDRI satt mine bein i et helsestudio.

Denne typen øvelser er mer enn nok for meg. :)

Men det er som er med slike øvelser, er at vi bruker bare kroppen som motstand, i motsetning med "tyngre styrkeøvelser" der de bruker vekter i tillegg, og dermed tar det lenger tid for å bygge opp muskulaturen. Det er veldig mye lettere å få et synlig resultat når man trener "tyngre styrkeøvelser" med vekter.

Det gjør at mange mister tålmodigheten lenge før de får noen synlige resultater.

Derfor sier jeg at man bør fokusere på den helsemessige fordelen man får av disse øvelsene, framfor den kosmetiske fordelen...

Den kosmetiske endringen kommer etter hvert som et tillegg til den helsemessige fordelen disse øvelsene gir, men er man ute etter raske resultater er ikke de rette øvelsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...