Gjest Gjest_Lene_* Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Vi har en 15-åring som går i tiende. Hun sliter en del faglig, og har fått innvilget en god del tilrettelagt undervisning på skolen. Hun får litt mindre leksemengder enn de andre elevene. Likevel sliter hun med leksene, og vi hjelper henne mye. Det er selvsagt helt greit for oss. Men vi er litt usikre på hvor grensa går mellom hjelp og putesying. Vi vil ikke gjøre henne bjørnetjenester, men uten vår hjelp faller hun helt utenfor. Som eksempel kan jeg nevne samfunnsfagleksene. Hun må ofte lete opp informasjon på nett, og det er en stor utfordring å finne informasjon der som er lettlest og samtidig seriøs. Jeg sliter selv når jeg skal prøve å hjelpe henne å finne noe som er lettfattelig nok. Hun liker wikipedia, men det er jo ikke den sikreste kilden man kan bruke. Dessuten bør hun utvide horisonten sin og ikke bare bruke en enkelt kilde. Ofte ender det med at jeg klipper ut en del avsnitt fra et lengre skriv, og så får hun lete fram nyttig info fra det jeg har funnet fram. I tillegg må jeg forklare vanskelige ord hele tiden. Hun sliter veldig med å få noe fornuftig ut av fagtekster hun leser. Hjelper jeg for mye? Hva bør jeg gjøre istedet? Jeg skal snakke med læreren om dette, men spør her først inntil jeg får et møte med læreren om noen dager.
Gjest Grafica Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Bare sånn kjapt: Wikipedia er blitt en mye sikrere kilde å bruke, jo større det blir jo tryggere blir det (flere mennesker leser artiklene = retter opp evt. faktafeil)
Gjest *Mim* Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Å finne gode fagtekster for barn og unge på nett er en utfordring. Jeg hadde ikke hatt så store betenkeligheter med å bruke wikipedia. Det er fint at dere hjelper henne, synes ikke det høres ut som putesying om dere gjør dette sammen og diskuterer og snakker sammen om det. Anbefaler også å bruke biblioteket, der har de mange ressurser.
Cullen Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Nå har jeg bare tittet så vidt selv, men http://www.snl.no/ fikk jeg anbefalt av en lærer. Ellers vet jeg at en del av bøkene jeg har (nå går jeg da på voksenopplæringen og ikke ungdomsskolen) sitter med egne hjemmesider hvor man kan få mer informasjon. Det kunne jo kanskje vært greit og feks gi henne sin egen bokmerke mappe hvor du legger inn et par linker du vet det finnes mye info om fagene hennes. Så slipper hun og lete til seg sidene selv, men må alikevel gjøre størstedelen av oppgaven på egenhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå