Betty Boop Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 I lokalet hvor vi skal ha vår bryllups-middag er det ganske kjedelige stoler. Jeg kunne tenke meg å gjøre noe med dem. Det er et lokale med mye trehvitt og rødt, stolene inkludert. Stolene er med armlener. Hadde de ikke vært det kunne jeg leid stoltrekk, det har jeg sett flere steder. Stolene er "typisk forsamlingslokale"-stoler. Trehvite ben som går fra gulvet foran, går opp og blir til armlene og så går ned p baksiden og ned til gulvet igjen... Og da sitteplate og ryggplate mellom disse to benene som er polstret og trukket med stoff.. Uff, jeg er ikke flink til å forklare.. Noen som skjønner hva jeg mener? I så fall - tips til å få disse litt penere? Kunne tenke meg å gjøre dem hvite og nøytrale til festen vår for en billig penge. Har tenkt at jeg kunne kjøpe inn en del hvitt stoff som jeg kan trekke rundt stolryggen og feste på en en eller annen måte og pynte opp med et bånd/sløyfe på en eller anne måte (gjerne i samme farge som "bryllupet ellers"). Noen ideer på hvordan jeg enkelt kan gjøre dette? Litt usikker på hvordan jeg skal feste stoffet uten å bruke en evighet av tid og penger på dette... Går det an å bare henge et stoffstykke over ryggen, kanskje? I stolens bredde og som går helt ned til gulvet? Hmmm.. Skulle ønske jeg fant noen bilder av stolene eller kunne forklare bedre.. Men om noen har noen gode tips setter jeg stor pris på det
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 jeg har ikke erfaring med dette selv, men har hørt at folk har lagt hvitt stoff over stolen, bare lagt det over slik at det dekker fra gulvet på ryggen og så rundt og ned til gulvet foran. er ikke god å forklare jeg heller. og er det mulig kan du jo feste et bånd rundt for å feste stoffet i setet eller ryggen, en sløyfe eller noe
Sunshine Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 Jeg tenkte som gjest over. En løper som legges over stolen slik at kantene og armlenene stikker ut, og et bånd rundt ryggen som holder det på plass. Men det vil nok ikke ligge rolig i løpet av kvelden hvis du ikke fester det på et vis. I tillegg har kan man kjøpe sjabloner til å brette papir og sette sammen til store lamper/lykter i papir som du kan henge i takene både med og uten lys. Jeg kjøpte en slik sjablon på Panduro, men jeg tror de er utsolgt.
lilleGrethe Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 Regner med at det er denne typen stoler de har - veldig typisk på sånne steder: http://www.treveven.no/rundturer/stoler/laminett.jpg Forslaget over, med et hvitt stoff som går over stolen, er en mulighet. Men det blir nok ikke billig - i England og USA hvor stoltrekk er vanlig pleier man å leie dem, men jeg tror ikke det er noen i Norge som gjør det. Det billigste stoffet jeg vet om er ubleket bomull til 15kr/meter fra IKEA, men det er ikke spesielt pent, så skal du ha et "rent hvitt" stoff, må du nok ut med en del mer. Men folk skal jo helst sitte på stolene - så da blir de vel ikke så synlige etter at folk har satt seg? Du kan evt binde et bredt bånd i sløyfe over stolryggen?
Frøken Mitzi Skrevet 15. september 2009 #5 Skrevet 15. september 2009 Skal de ha mange gjestar? Eg ei veit om låner stolar frå eit anna lokale, utan armlene, for å kunne leige stoltrekk å putte på. Det går om ein ikkje skal ha altfor mange gjestar, og kan finne ok stolar ein annan stad.
Gjest Grafica Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 Det går kanskje ann å legge trekk bare over sitteplata og ryggen, på en måte. Altså ha to firkantede (rektangulere) stoffstykker, som fester med knapper, bånd eller noe annet. Trefargen i seg selv er jo ikke så stygg, mener jeg. For gjestenes skyld burde det hvertfall gjøres noe; jeg har sittet på slike stoler i penkjole og nylonstrømpebukse og det er ukomfortabelt i lengden!!!
Betty Boop Skrevet 15. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 15. september 2009 (endret) Takk for svar, jenter. Ja, lilleGrethe, det er akkurat sånne stoler Enig at det ikke vil synes når folk setter seg og jeg tenkte i utgangspunktet at det ville være nok å bare gjøre noe med stolryggene, men som Grafica sier - det er ikke noe godt å sitte på slike stoler i lengden (jeg begynner i alle fall veldig lett å klø av sånne stoler!...) Enig at det ikke blir noen billig løsning dersom vi tar tøystykker over stolryggen og ned til gulvet både foran og bak dersom vi kjøper inn litt mer ordentlig stoff enn det billigste IKEA-stoffet. Hmmm... :klø: Vi blir maks 50 til middag. Helt klart en mulighet å leie inn noen andre stoler som det går an å ha trekk over, men det blir samtidig mye stress og ekstra kostnad på noe som strengt tatt ikke er SÅÅÅ viktig.. Det er jo bare akkurat i det gjestene kommer inn i rommet og bordet er pent og pyntet og stolene står pent. Etter dette sitter det enten gjester på stolene eller det er blitt rotete og ting er ikke så nøye uansett.. Hmmm.. får tenke litt til. Merker at jeg fort kan ta litt av når jeg begynner å tenke på pynting osv. Kan tenke meg hva samboeren hadde sagt hvis jeg sa jeg ville bruke penger på å leie andre stoler fordi stolene på lokalet ikke hadde riktig farge Endret 15. september 2009 av Betty Boop 1
Kamikatze Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 (endret) Her er mange muligheter hvis du syr selv. Den enkleste er å falle over kanten på et rektangulært tøystykke i stolbredde. Legg i ei løkke av bendelbånd (eller bånd sydd av samme stoff) i hvert hjørne på ene tverrenden. Tre "bakbeina" på stolen gjennom de to løkkene. (slik at det ser ut som den har lynvingenkappe:fnise: ) Tre rektangelet inn mellom "stolbeina" i ryggen, over ryggplata, og så langt mot gulvet du ønsker på baksiden. Du kan selvsagt begynne med løkkene på framføttene isteden, bruke knytebånd rundt bakbeina, ellers likt, for også dekke setet med ett stykke. Ta kontraststoff i passende bredde rundt stolryggen, og knyt sløyfe bak. Har du tid, kan det være lurt å spare stoff ved å sy sløyfebåndet i fallen til rektangelet. Litt ståltråd skjult i sløyfens fall, hjelper til å holde fasongen. Til femti stoler er kostnaden største hodebry, for arbeidet kan tas etter masseproduksjonsprinsippet på etpar kvelder. Samme kontraststoffet som til sløyfen klippes til et rektangel med lengde tilsvarende armlenet, bredden er omkretsen av lenet. Har du tid og råd syr du på billig kjip borelås i fallen. Hvis ikke er det å stille tidlig i lokalet med limpistol og prikke dem på. To pr stol. -Men det er ikke sikkert det vil være ille med nakne trehvite lener mot for eksempel hvite duker, heller. Vil du virkelig overdrive syr du hylser til stolbeina også - bukseben... Kunststykket blir som alltid å få tak i rimelig stoff. Men du får neppe leid trekk for under femtilappen pr stk, så utifra set perspektivet er det jo litt å gå på, da. Endret 15. september 2009 av Kamikatze
Kamikatze Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 En ting til, når det gjelder sløyfer. Du kan vruke borelås eller lisse på de to sløyfebåndene, som skal rundt på baksiden av stolen. Så kan du ha med ferdigknyttede sløyfer i banankartonger, som du stifter til båndet med stiftemaskin. (Eller borelås, hvis de skal kunne gjenbrukes. Kanskje du kan etterlate en lapp i lokalet, og dekke litt av kostnadene ved å leie dem ut selv, etterpå?) En enda enklere mulighet, hvis du bare vil skjule rygger, er å fremdeles falle rundt et rektangel. Men du bretter kortenden tilsvarende avstanden fra toppen av stolryggen ned til armlenet. Tre over stolryggen, som et putetrekk, og det trengs ikke mer. Du kan feike en sløyfe bak, og sy den på fast. Det er ikke behov for annet feste. Også her kan du velge å dekke ryggen på innsiden, ved å brette noen desimeter til før du syr sammen i kanten, men beregner samme sømlengde fra toppbretten, som i tilfellet over (Topp stolrygg til armlene). Den ekstra "tungen" dekker da resten av stolryggens innside, og dukker ned bak setet. Vanskelig å tegne med ord, så seint.
Sunshine Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 (endret) Her er forresten det stoffet jeg snakket om. Du får minst 2-3 trekk per meter tror jeg, og da trenger du bare 5 sånne ruller for å dekke alle stolene. Det er ikke veldig dyrt, og jeg synes stoffet så ganske fint ut. Jeg tittet på det fordi jeg tenkte på muligheten til å bruke det som duk. Endret 15. september 2009 av Sunshine
Kamikatze Skrevet 16. september 2009 #12 Skrevet 16. september 2009 Oi, nå når jeg leste nøyere gjennom tråden har jeg visst vært litt frekk og "kopiere" noen av Graficas ideer i noen av forslagene mine. Beklager dette. Det var slett ikke tilsiktet. Tror du får lettere gehør hos sambo til "pynt" enn til andre stoler, Betty. Vi gutta er lettlurte sånn...
Gjest KateW Skrevet 16. september 2009 #13 Skrevet 16. september 2009 Jeg forstår at de stolene ikke er vakrest, ei heller mest comfy. Jupp, de klør. Men samtidig tror jeg det vil være mer jobb enn nødvendig å "dekke" stolene. Du skal ikke ha rødt som temafarge, og kan "late" som at stolene er innleid for å matche? Katzes beskrivelse ble litt for detaljert for meg, så jeg skjønte ikke helt. Sorry Kattefaan Du er alt for flink og huslig for meg. Men går det an å få til en løsning hvor du bare dekker ryggen, og lager et slep? Knepper,fester under ryggstykket, og lar en lang del gå til gulvet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå