Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 I kveld var jeg på stamstedet mitt for å få meg noe mat og en pils. Jeg er ofte innom der alene på hverdager for å spise middag, og i helgene er gjerne vennegjengen med. Det hender også at vi er flere på hverdager, men det varierer litt. I dag hadde jeg en skikkelig ubehagelig opplevelse der. Jeg bestilte og betalte mat i baren og gikk og fant et bord. På bordet ved siden av satt det en fyr, jeg har sett ham både der og andre steder i byen tidligere, men har aldri hatt noe kontakt med ham. Han satt først og stirret litt på meg, før han kom bort til bordet mitt og spurte hvorfor jeg stadig var der alene. Jeg svarte høflig, men avmålt, at jeg trives i mitt eget selskap og at jeg ganske enkelt var ute etter en matbit, ikke noe mer. Han gikk og satte seg ved bordet sitt, men forsatte stirringen, noe jeg syntes var skikkelig ekkelt. Etter et par minutter, da han ikke ga seg, sa jeg fra til ham at han kunne slutte å stirre, at jeg faktisk syntes det var skikkelig ubehagelig. Da klikket det helt for ham og han sa at han faktisk ikke var interssert i meg, stygg og feit som jeg er, og at dama hans var på vei og når hun kom så kom jeg til å forstå at jeg bare dreit meg ut som innbilte meg noe annet. Jeg forsøkte å si til ham at jeg faktisk ikke innbilte meg noe som helst, men jeg syntes det var ubehagelig at han satt og stirret på meg. Det endte med at jeg reiste meg og gikk, jeg ble kvalm av tanken på å skulle sitte og spise med blikket hans hvilende på meg, jeg innså at jeg ikke kom til å få ned en matbit. Hvordan ville dere reagert i en sånn situasjon? Jeg sitter igjen og føler meg litt teit, men samtidig finner jeg meg ikke i å bli fornærmet på den måten. Lysten til å vende tilbake til det som har vært stamstedet mitt er også svært liten. Jeg har snakket med noen venner og reaksjonene deres har variert fra "get over it" til "anmeld drittsekken"... Jeg er like forvirra, såret, lei meg som da jeg gikk fra stedet.
Brunhilde Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Hvis det er stamstedet ditt, så er det beste å gi beskjed til betjeningen. De skal fikse slike ting, du skal ikke behøve å gjøre det selv. På den annen side så ville kanskje det enkleste vært å bytte bord, men det var kanskje ikke mulig?
Gjest klem til deg Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Kjære deg! Det hørest ut som du rett og slett kom over en psykopat. Hans oppførsel var helt skrudd! Det er en tydelig hersker teknikk han prøvde seg på. Over til spørsmålet ditt. Pga stirringen hadde jeg, i din situasjon unggått en samtale da jeg hadde antatt at vedkommede ikke var helt god. Jeg hadde ignorert ham totalt og evt flyttet meg når han satt seg ved bordet. Jeg hadde kansje dratt for å ta en samtale på tlf, ventet en stund og satt meg et helt annet sted. Noen mennesker har det ikke godt, og vedkommede var helt sikkert ikke edru eller normal i toppen. Godt han forsvant før du gikk. Om du ikke har lyst å dra tilbake, så kan du kansje begynne å kokkelere litt hjemme? Invitere noen venner over og ha det fint sammen.
Gjest klem til deg Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Noen mennesker kan være ubehagelige, og om de henger seg opp i deg på denne måten så er det om å gjøre å gi de minst mulig informasjon. Kjenner selv flere slike som har tendenser til å bli litt opphengt i en, følger med, og spør og graver..ubehagelig!Noen mennesker er spennende\pene\interessante å følge med på for slike ubehagelige typer, og du er kansje en av de som er interessante å følge med på.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Takk for svar! Det var dessverre ikke noe alternativ å bytte bord. Det var to ledige bord i hele lokalet, de var ved siden av hverandre, så om jeg hadde byttet bord hadde jeg hatt blikket hans i nakken. De hadde valgvake der så det var temmelig fullt. Jeg synes bare det var skikkelig ubehagelig, og særlig det at han ikke bare trakk seg unna når jeg tydelig ga signaler om at jeg ikke var interessert i å snakke med ham gjorde situasjonen uholdbar for meg. At han bare fortsatte å stirre. Jeg sa fra på en høflig, men tydelig måte at jeg ville at han skulle slutte å stirre på meg, og det var da hele drittkastingen kom. Det var nok særlig den som gikk inn på meg. Jeg er jo smertelig klar over at jeg ikke er "drømmedama" og jeg innbilte meg overhodet ikke at han var interessert i meg på den måten. Å da få slengt i trynet at jeg burde se meg selv i speilet og når dama hans kom litt senere kom jeg til å innse hvor dum jeg er som innbilte meg at han var interessert var bare som et slag i trynet.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Jeg kan forstå at det var veldig ubehagelig. For at det skal bli litt mindre skremmende å gå dit igjen, kan du kanskje alltid gå dit sammen med en venn denne første tiden etterpå. Etter hvert blir det kanskje ikke så skummelt å gå dit mer, og så kanskje tør du å gå alene igjen. Dersom du skulle oppleve igjen at denne mannen stirrer på deg, bør du sette deg med ryggen til. Da trenger du jo ikke tenke på han egentlig.
Gjest strykebrett Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Du burde fortsette å bruke stamstedet ditt og så sier du fra til de som jobber der hvis han plager deg igjen. Er det noe de som driver serveringssted virkelig frykter så er det nettopp slike snålinger som kommer og skemmer vekk gjestene. De er sikkert like interessert i å bli kvitt han som du, du sier jo selv at du er der ofte, så de vil nok ikke miste deg og flere gjester med. Er det en servitør/bartender du føer du har ekstra god kontakt med kan du fortelle om opplevelsen din så vil de ha det i bakhodet neste gang de ser han.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Jeg synes at du gjorde det helt riktige i å si i fra at du syntes stirringen hans var slitsom. Ut i fra reaksjonen hans virker det som at han er den som har et lavt selvbilde. Hadde du vært litt mer snartenkt så skulle du spurt ham om hva han tror dama hans kom til å si når hun tok ham på fersken i å stirre på andre damer. Men det hadde jo betinget at du klarte å svelge den surmagede kommentaren hans der og da. Synes det er dumt dersom du må bytte bort stamstedet ditt pga. dette. Neste gang tar du et overblikk om han er der før du setter deg. Dersom han er det og du ikke finner bord langt unna ville jeg nok gått. Men det gjelder bare bare i et par uker til episoden kommer på avstand. Etter det hadde jeg opptrådt som før. Dersom han kommer mens du er der og han plager deg med stirring eller dumme kommentarer ber du betjeningen si til ham at han ikke skal plage trofaste kunder. Lykke til!
Wildy Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 Jeg hadde sagt fra til betjeningen med en gang etter en slik episode. Vi har også en stampub som vi bruker mye; både som lunsjplass og treffsted på kveldstid. Og en av grunnene til at det er en av de få plassene jeg går alene er nettopp at et blikk til vaktene er nok til at jeg får hjelp om det skulle oppstå ubehagelige episoder. Veldig trygt og godt! Men det finnes endel slike merkelige mennesker der ute..... Jeg og et par venninner var ute en lørdagskveld engang, og møtte en slik idiot vi også. Han hadde bestemt seg for at han skulle sjekke opp meg, hvilket jeg var lite interisert i. Da forsøket strandet rimelig raskt ble han rasende , og skjelte meg ut etter noter, det var ikke måte på for ei stygg f***e jeg plutselig var.Elendig i senga var jeg sikkert å, så ikke f*n om han ville ha noe med meg å gjøre.Hvilket var helt i orden for meg.... Og selv om jeg ikke brydde meg stort om det, så må jeg innrømme at allikevel ble til at jeg kjente at jeg "krympet" meg litt under den skjellepreken. Det er lite hyggelig å bli kalt mye stygt, uansett hvor lite sant man vet det er.
Kiyo Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 Du får dra med venner til stamstedet i tiden framover, til nervene har roet seg og som mange før meg har nevnt, gjentar episoden seg så si ifra til de som jobber der. De kan alltids hjelpe
Gjest kaptein Kaos Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Vil du ha fred og ro, så bestill take-away og hold deg hjemme. Verste jeg vet er damer som sitter alene og glaner i en bok på restaurant/pub.
Gjest salma Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Jeg er litt usikker på hvorfor vennene dine råder deg til å anmelde mannen, det virker en smule hysterisk. Han trakk seg da unna etter du hadde snakket med ham? Og etter det gjorde han ikke annet enn å se på deg? Den kontakten etterpå var det jo du som initierte ved å starte en ny samtale. Jeg skjønner godt at han kom i forsvarsposisjon når du kommer bort og begynner å krangle på at han stirrer på deg. Kanskje han ikke hadde tenkt over at det ble oppfattet som stirring. Når det er sagt så er det jo ikke høflig å sitte å stirre på folk. Jeg syns ganske enkelt du burde overse ham. Og ikke legge mer i saken.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Vil du ha fred og ro, så bestill take-away og hold deg hjemme. Verste jeg vet er damer som sitter alene og glaner i en bok på restaurant/pub. Hva i alle dager er galt med å sitte alene på pub/restaurant med en bok? Om en person an forskjellige grunner går ut og spiser alene. med en bok som selskap ser jeg ikke noe galt i det, kvinne eller mann. Take-away er jo greit, men d er kanskje ikke alltid det passer sånn?
Gjest Slem_Pike Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Hadde hevet pilsen rett i fleisen på han (så sant den var i glass) og sagt han måtte slutte være så jævla innbilsk, og lurt på hvem som liksom ville vært sammen med en drittsekk som det.
Gjest klem til deg Skrevet 15. september 2009 #15 Skrevet 15. september 2009 du skal ikke la lavt selvbilde etter dette eller ei generellt, fordi det er interessantte og pene mennesker som får oppmerksomhet på måten du fikk. Denne fyren var en skikkelig drittsekk som ikke toler avvisning, og jeg vedder på at det var ingen 'dame' som skulle komme etterpå alikevell. Han sa dette for å heve seg over kakket i egoet du ga ham når du avviste ham.
Ethereal Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 Det er jo tydeligvis han det er noe galt med... Trøst deg med at han må leve med seg selv så lenge han eksisterer, mens det mest sannsynlig var siste gang du traff han.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 "anmeld drittsekken" Ja, anmeld svinet!
Gjest Silmarill utlogget Skrevet 15. september 2009 #18 Skrevet 15. september 2009 Når du kommer dit neste gang sier du fra til betjeningen om hva som skjedde og hvorfor du gikk før maten kom. Pek han ut så vil de være obs på han. De syns nok at det er synd om du slutter å komme dit pga en ekkel tulling.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #19 Skrevet 15. september 2009 Er jeg den eneste som tenker at dette var en overdreven reaksjon? Ok, om noen vil stirre på en så får de vel stirre da, er tross alt et fritt land vi bor i. Jeg hadde satt meg med ryggen til og oversett ham helt. Når man er på offentlige steder må man av og til regne med å møte på teite folk. Skal jeg kommentere til disse teite folka hver gang jeg møter dem, eller skal jeg overse dem? Jeg syntes ikke jeg er viktig nok til at jeg skal kunne ha rett til å korrigere andres atferd (uansett hvor teit den enn måtte være) på offentlige steder. Om jeg så følte jeg måtte gjøre noe med det ville jeg spurt mer forsiktig "Er det noe du lurer på?" eller "Er det noe spesiellt du ser på?" eller tipset personalet om at de i fremtiden kunne holde litt øye med personen fordi han opptredde ubehagelig. Å gå dirrekte bort til noen å si "Slutt å se på meg" blir litt vel dramaquen for min del.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #20 Skrevet 15. september 2009 Drit i ham. Han var sikkert rusa på noe dritt. Fortell vakter/betjening om fyren og si at han skremte deg. Så følger de med om han er der igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå