gizmoo Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Selv er jeg glad i å kjøpe ting på nettet, men holder meg under 200 kr hver gang... Så det blir mye ebay... Men nå har jeg lyst å kjøpe noen Uggs fra uggaustralia.com. Disse koster $140.00 (ca. 836 NOK). Vil nemlig ikke ha fake... Så hva må man gjøre egentlig når man kjøper noe med høy verdi? Må jeg fortolle selv på en eller annen måte? Og hvordan regner jeg ut hva den totale summen blir med toll og alt? Blir det kanskje billigere å kjøpe i Norge allikevel?
Gjest lupa Skrevet 15. september 2009 #2 Skrevet 15. september 2009 Tror det er posten som fortoller det når du holder deg under 1000 kroner. Du må regne ut mva som er 25% og toll som er 11%,og da får du den totale summen. Det kan være at det er billigere å kjøpe i Norge,har ikke peiling på hva Uggs koster. Så må du huske på å sjekke hvor mye frakten blir også.Noen ganger når jeg har villet bestille noe så har frakten vært så høy at det ikke har vært noe poeng i å bestille.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #3 Skrevet 15. september 2009 Jippi! La oss dra å kjøpe Uggs! http://www.etiskforbruk.no/nyheter/austral...ll-i-norge.html http://www.authenticuggboots.com/Best-in-t...erino-wool.html
pittie Skrevet 15. september 2009 #4 Skrevet 15. september 2009 http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCal...;epslanguage=NO Sko er tollfritt, så er ikke så mye å tenke på her. Skal man derimot handle noe som må tolles; "På toll.no kan du fortolle varer med tollverdi mellom 200 og 1000 kroner, så sant det ikke kreves særavgift eller spesiell tillatelse for å importere varen (gjelder blant annet alkohol, tobakk og matvarer). Tollverdien er varens verdi inkludert frakt og forsikring. Fortollingen kan først skje etter at du har fått ankomstmelding med gods-/referansenummer fra transportøren. Er varens tollverdi over 1000 kroner eller det kreves særavgift og/eller spesiell tillatelse for å importere, må varene fortolles enten ved at et firma (speditør) gjør dette for deg eller ved at du møter opp hos Tollvesenet. Du kan ikke fortolle varer med tollverdi over 1000 kroner på toll.no"
Gjest Grafica Skrevet 17. september 2009 #5 Skrevet 17. september 2009 Jaha, jeg har da alltid måttet betale toll på sko jeg har bestilt ifra utlandet hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #7 Skrevet 18. september 2009 Selv er jeg glad i å kjøpe ting på nettet, men holder meg under 200 kr hver gang... Så det blir mye ebay... Men nå har jeg lyst å kjøpe noen Uggs fra uggaustralia.com. Disse koster $140.00 (ca. 836 NOK). Vil nemlig ikke ha fake... Så hva må man gjøre egentlig når man kjøper noe med høy verdi? Må jeg fortolle selv på en eller annen måte? Og hvordan regner jeg ut hva den totale summen blir med toll og alt? Blir det kanskje billigere å kjøpe i Norge allikevel? talorshoes.com er greie å handle uggs.
vesla86 Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Sko er tollfritt ja, men ikke mvafritt. Så hvis pakken din blir stoppet i tollen må du ut med 25 % i mva + ca 100 kroner i gebyr til Posten som foretar fortollingen for deg. Det skjer automatisk såvidt jeg vet, har alltid gjort det med mine pakker. Har bare fått pakkelapp som vanlig når den er klar til å bli hentet.
Virvel Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 (endret) Det skal kunne gå an å fortolle varer selv. Du må registrere deg som bruker på toll.no, og når du får beskjed om at pakken er kommet logger du deg inn og oppgir referansenummeret (eller hva de nå kaller det) på pakken og betaler mva. Så tar du med kvittering for dette når du henter pakken på posten, og skal dermed slippe fortollingsgebyret. Om dette fungerer like bra i praksis vet jeg dessverre lite om... Det kan hende du bør gi avsender/transportør beskjed på forhånd om at du ønsker å fortolle selv. Edit: Ankomst- eller godsnummer heter det visst. Endret 18. september 2009 av Virvel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå