Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hei:) Jeg jobber med salg og det er et prublem som stadig vender tilbake til meg; hvordan takle folk som avbryter deg på en høflig måte? Helt greit at folk spør deg om ting,men så avbryter de deg idet du er iferd med å svare på det de spør om,gjerne med et helt nytt spørsmål.. Er det greit å si "Du skal få svar på alt du lurer på,men værsåsnill å la meg prate ferdig,så skal du få svar underveis". Hva syns dere? hva ville du ha gjort?(uten å være frekk altså)
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Du burde se på fotball ekstra på TV2. Der gjør de det til de stader det er utrolig plagsomt
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Du burde se på fotball ekstra på TV2. Der gjør de det til de stader det er utrolig plagsomt
Miko Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Hei:) Jeg jobber med salg og det er et prublem som stadig vender tilbake til meg; hvordan takle folk som avbryter deg på en høflig måte? Helt greit at folk spør deg om ting,men så avbryter de deg idet du er iferd med å svare på det de spør om,gjerne med et helt nytt spørsmål.. Er det greit å si "Du skal få svar på alt du lurer på,men værsåsnill å la meg prate ferdig,så skal du få svar underveis". Hva syns dere? hva ville du ha gjort?(uten å være frekk altså) Hvis en selger hadde svart det til meg hadde jeg i hvert fall ikke kjøpt noe. Men mest sannsynlig hadde jeg ikke kjøpt noe uansett... Vet ikke helt i hvilken setting du opplever dette, men jeg opplever stadig vekk å bli opringt av tlf.selgere både på jobb og privat. Jeg er i utgangspunkt alltid negativ til det - uansett hva de skal selge - og kjenner at jeg blir litt småirritert når jeg skjønner at jeg har en selger på tråden. Jeg er da innstilt på å være høflig, men ikke kaste bort mye tid fordi jeg vet jeg ikke skal ha noe. Greia er; veldig mange selgere har innøvde, lange tirader som de gjerne vil presentere ferdig og det er her jeg noen ganger må avbryte fordi jeg rett og slett ikke orker å høre "hele storyen" om noe jeg på forhånd har bestemt meg for ikke å ha. Jeg ser det egentlig slik at jeg sparer både meg selv og selgeren for waste of time. Kanskje du treffer på slike som meg? Sånne som er litt utålmodige og gjerne vil få slutt på samtalen for vi vil egentlig ikke kjøpe noe?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Når det gjelder salg så ville jeg ha latt meg avbryte, svare på det nye spørsmålet og etterfølge svaret mot det du først prøvde å svare på.
*appifany* Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 Jobber litt med salg, og her er min oppfatning I en salgssituasjon skal du la kunden prate.. Når han spør et spm, og ikke får svart, så drit i det. Rett og slett. Selgere gjør den tabben at de prater aaalt, alt, alt, for mye. Det er bare å lære seg å holde kjeft, så skal du se at du kommer enda lengre
Gjest Melchizedek Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Hei:) Jeg jobber med salg og det er et prublem som stadig vender tilbake til meg; hvordan takle folk som avbryter deg på en høflig måte? Helt greit at folk spør deg om ting,men så avbryter de deg idet du er iferd med å svare på det de spør om,gjerne med et helt nytt spørsmål.. Er det greit å si "Du skal få svar på alt du lurer på,men værsåsnill å la meg prate ferdig,så skal du få svar underveis". Hva syns dere? hva ville du ha gjort?(uten å være frekk altså) Vel og avbryte plagsomme mennesker noe selgere er. Ser jeg ikke noe galt i
Gjest negasjon Skrevet 15. september 2009 #8 Skrevet 15. september 2009 Hei:) Jeg jobber med salg og det er et prublem som stadig vender tilbake til meg; hvordan takle folk som avbryter deg på en høflig måte? Helt greit at folk spør deg om ting,men så avbryter de deg idet du er iferd med å svare på det de spør om,gjerne med et helt nytt spørsmål.. Er det greit å si "Du skal få svar på alt du lurer på,men værsåsnill å la meg prate ferdig,så skal du få svar underveis". Hva syns dere? hva ville du ha gjort?(uten å være frekk altså) De har sikkert møtt selgere før. Gi opp din karriere. Ikke personlig ment, men jeg tror reklamen kommer til å styre alt og at selgere blir overflødig snart. Men var jeg selger, ville jeg svart på det de lurte på og flettet inn mine argumenter i svaret, og det gjør mange selgere. Jeg avviser selger kontant og sier at jeg ikke er interessert, men noen har overbevist meg om at jeg skal fortsette å VÆRE kunde hos de, ikke bli en ny kunde. De har da gitt meg fordeler og jeg har kunnet kreve fordelene. Det beste du kan gjøre er å lytte og svare på det kunden spør om. Du er avhengig av kunden, men kunden er ikke avhengig av deg. Noen er flinke til å selge, men det er avhengig av dagsformen til kundene. Ikke forsøk å selge noe til en kvinne før fullmåne, vent til nymåne så får du straks bedre resultater. Thi hi.
Gjest Gjest_Elvira_* Skrevet 15. september 2009 #9 Skrevet 15. september 2009 De har sikkert møtt selgere før. Gi opp din karriere. Ikke personlig ment, men jeg tror reklamen kommer til å styre alt og at selgere blir overflødig snart. Men var jeg selger, ville jeg svart på det de lurte på og flettet inn mine argumenter i svaret, og det gjør mange selgere. Jeg avviser selger kontant og sier at jeg ikke er interessert, men noen har overbevist meg om at jeg skal fortsette å VÆRE kunde hos de, ikke bli en ny kunde. De har da gitt meg fordeler og jeg har kunnet kreve fordelene. Det beste du kan gjøre er å lytte og svare på det kunden spør om. Du er avhengig av kunden, men kunden er ikke avhengig av deg. Noen er flinke til å selge, men det er avhengig av dagsformen til kundene. Ikke forsøk å selge noe til en kvinne før fullmåne, vent til nymåne så får du straks bedre resultater. Thi hi. Hei- når det gjelder det rådet om å "gi opp karrieren" Jeg vil respondere på det siste med at salg har kommet for å bli. Faktisk så går salgsbransjen mye bedre enn det folk flest later til å tro. Det er ikke synd på oss i det hele tatt;) For ordens skyld,folk som ikke er interriserte helt fra begynnelsen av bruker vi ikke tid på.Det var var ikke det jeg mente. Men folk som på en måte er interrisert,men avbryter deg konstant,det er DEM jeg snakker om;) Det jeg mener er nå at du skal svare så imøtekommende du kan,men det jeg har lært er at det lønner seg nok å svare så kort og saklig som mulig når noen bombarderer deg med spørsmål;) derimot så har du helt rett i at det spørs på ikke bare dagsformen til kunden, men også din egen. Jeg har jobbet med salg i tre år og har fått god tilbakemelding fra både kunder og sjefer om at jeg er god i jobben min. Min erfaring er nå at det hjelper endel å være imøtekommende ovenfor kunden som mulig. Tilslutt, dere som tror vi bare møter på sure uinterreserte folk hele tiden; tror du virkelig salgsbransjen hadde eksistert enda hvis det hadde vært sånn? nettopp. (knis) takk for alle svar og keep it comin'syns det er gøy å få tilbakemeldinger!
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 Når det gjelder salg så ville jeg ha latt meg avbryte, svare på det nye spørsmålet og etterfølge svaret mot det du først prøvde å svare på. ja, det tror jeg også kan lønne seg;)
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Hvis en selger hadde svart det til meg hadde jeg i hvert fall ikke kjøpt noe. Men mest sannsynlig hadde jeg ikke kjøpt noe uansett... Greia er; veldig mange selgere har innøvde, lange tirader som de gjerne vil presentere ferdig og det er her jeg noen ganger må avbryte fordi jeg rett og slett ikke orker å høre "hele storyen" om noe jeg på forhånd har bestemt meg for ikke å ha. Jeg ser det egentlig slik at jeg sparer både meg selv og selgeren for waste of time. Kanskje du treffer på slike som meg? Sånne som er litt utålmodige og gjerne vil få slutt på samtalen for vi vil egentlig ikke kjøpe noe? Ja,det tror jeg kan være...det bør helst ikke bli en monolog.Det skal være en kommunikasjon mellom to parter,ikke enveis. Men hvis vedkommende hadde sagt "du,jeg bare sier fra at jeg ikke ska ha no uansett,så sparer vi både din og min tid" hadde jeg vært takknemlig. Det krever jo tid og energi fra begge parter!
Gjest Gjest_ELVIRA_* Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Vel og avbryte plagsomme mennesker noe selgere er. Ser jeg ikke noe galt i Lurer på hva annet du ser på som plagsomme mennesker.. det er uhøflig å avbryte uansett.
Gjest negasjon Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Hei- når det gjelder det rådet om å "gi opp karrieren" Jeg vil respondere på det siste med at salg har kommet for å bli. Faktisk så går salgsbransjen mye bedre enn det folk flest later til å tro. Det er ikke synd på oss i det hele tatt;) For ordens skyld,folk som ikke er interriserte helt fra begynnelsen av bruker vi ikke tid på.Det var var ikke det jeg mente. Men folk som på en måte er interrisert,men avbryter deg konstant,det er DEM jeg snakker om;) Det jeg mener er nå at du skal svare så imøtekommende du kan,men det jeg har lært er at det lønner seg nok å svare så kort og saklig som mulig når noen bombarderer deg med spørsmål;) derimot så har du helt rett i at det spørs på ikke bare dagsformen til kunden, men også din egen. Jeg har jobbet med salg i tre år og har fått god tilbakemelding fra både kunder og sjefer om at jeg er god i jobben min. Min erfaring er nå at det hjelper endel å være imøtekommende ovenfor kunden som mulig. Tilslutt, dere som tror vi bare møter på sure uinterreserte folk hele tiden; tror du virkelig salgsbransjen hadde eksistert enda hvis det hadde vært sånn? nettopp. (knis) takk for alle svar og keep it comin'syns det er gøy å få tilbakemeldinger! fnise Ta alle gode tips med deg. Jeg sparker deg likevel loddrett ut, dvs. at jeg ikke lukker opp og aviser deg i tlf. Du har laget en tulletråd, gå på jobbe eller skolen din i morra, dette er en tulletråd, jeg burde visst det. '
Mons Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Du bør være klar over at ganske mange mennesker har konsentrasjonsproblemer, bl. a. de med ADHD, eller de rett og slett har dette i sin personlighet. De fleste er nok også klar over sine tendenser som følge av andre tilbakemeldinger. Du må for all del ikke lage noen negativ stemning ved at kunden føler seg angrepet for da vipper avgjørelsen lett over i et nei. Gjort på en elegant måte vil du ofte klare å styre en fornuftig fremdrift i samtalen ved å fullføre svaret. Du kan f eks si: Godt poeng...interessant spørsmål...- eller noe sånt - og så legge til: ...men for å avslutte dette med... Men ofte er det slik at selgere er så opptatt av å gi gode svar at de helt glemmer å ta signalene på hva som kan avslutte salget. Dette har noe med trygghet å gjøre mht valget og beslutningen.
Gjest negasjon Skrevet 16. september 2009 #15 Skrevet 16. september 2009 Du bør være klar over at ganske mange mennesker har konsentrasjonsproblemer, bl. a. de med ADHD, eller de rett og slett har dette i sin personlighet. De fleste er nok også klar over sine tendenser som følge av andre tilbakemeldinger. Du må for all del ikke lage noen negativ stemning ved at kunden føler seg angrepet for da vipper avgjørelsen lett over i et nei. Gjort på en elegant måte vil du ofte klare å styre en fornuftig fremdrift i samtalen ved å fullføre svaret. Du kan f eks si: Godt poeng...interessant spørsmål...- eller noe sånt - og så legge til: ...men for å avslutte dette med... Men ofte er det slik at selgere er så opptatt av å gi gode svar at de helt glemmer å ta signalene på hva som kan avslutte salget. Dette har noe med trygghet å gjøre mht valget og beslutningen. Si meg er du selger? Jeg vet om selgere som har jobbet seg opp og fått tilbud fra "oven" og som er i godt betalte jobber i dag. Jeg vet også om selgere som har blitt headhuntet til virkelige markedsføringsjobber. Men det er disse jeg kjenner til, bortsett fra en bærte som takket nei fordi hun var ung og usikker på seg selv. Jeg har ikke noe i mot selgere i seg selv, men siden en onkel av meg er selger og bruker durty tricks, uten at jeg har noe i mot han personlig, så er jeg ikke så åpen for selgere og heller ikke for reklame eller annet piss. Men jeg har ikke noe i mot selgere personlig. Jeg kjøper bare ikke noe av de, bortsett fra at jeg bruker å bestille en greie fra min onkel, men han ringer meg ikke for å høre om jeg skal ha det. Jeg vil ikke skrive mer om han og hans bransje. Den er forresten helt lovlig, men det er mye smøring i form av en flaske whiskey o.l. Han er ikke telefonselger, men selger produktvarer. Som telefonselger er det viktig å huske på at det ofte sitter ensomme mennesker i den andre enden og som kjøper hva som helst bare for å ha noen å prate med. Jeg vet ikke, men det minner meg nesten om et yrke tilnærmet å være spåkone, forskjellen er bare at kjøp deg lykke i stedet for å høre at alt vil gå utmerket. Men jeg vet jo ikke hva du selger engang. Jeg tror den viktigste målsetningen for en god selger må være å tro på det produktet som selges, at det er unikt, genialt eller smaker godt. :O) Lykke til. Jeg er som sagt ikke sinna på selgere.
Gjest Melchizedek Skrevet 16. september 2009 #16 Skrevet 16. september 2009 (endret) Vel og Lurer på hva annet du ser på som plagsomme mennesker.. det er uhøflig å avbryte uansett. Folk med fingrene i munnen. Men og avbryte selgere som jo jobber med og avbryte menensker og plage dem. Synes jeg ikke er galt. Selgere er tross alt bare pest og plage Endret 16. september 2009 av Melchizedek
Wonders Skrevet 16. september 2009 #17 Skrevet 16. september 2009 en huskeregel; ALLE må trekke pusten en gang!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå