Thomasine Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hei. Skriver dette og håper på liste på hvilke oppgaver deres barn gjør hjemme. Kan godt være noen år eldre eller yngre... Min 12-åring krangler mye for tiden på hva han må og ikke må gjøre hjemme. Jeg mener vi er altfor snille, men når han i tillegg begynner å diskutere på det, ja da vil jeg egentlig bare gi ham enda mere!!! Hans oppgaver i løpet av uke er: * pakke ut av oppvaskmaskina * pakke ut av egen skolesekk - matboks evnt. beskjeder fra skolen * hjelpe til å dekke bordet, evnt rydde av. (enten eller!) * egentlig skal han støvsuge eget rom, det har ikke skjedd enda! I tillegg er han flink til å holde minste lillebror med selskap når jeg trenger det (lage middag, henge opp vask m.m.) Håper på mange svar slik at jeg kan vise ham at andre på hans alder også må bidra til familiesamfunnet innenfor vår vegger!
Gjest Gjest_mette_* Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 min 12-åring må: - brette håndklær og legge de på plass - vaske opp alle grytene etter middag - vaske og holde orden på rommet sitt - vaske gulvet i kjellerstua annenhver uke - legge egne nyvaska klær på plass i skapet sitt - lage søndagsfrokost skal hun også gjøre, men har enda ikke greidd å stå opp i tide...... min 14-åring må: - tømme oppvaskmaskinen - ha ansvar for alt boss - støvsuge 1. etg en gang i uka - vaske og holde orden på rommet sitt - legge egne nyvaska klær på plass - vaske gulvet i kjellerstua en gang i uka Noe av dette har de lønn for, noe ikke. Det blir trekk i lønn om ikke oppgavene er utført . Har et skjema hengende på kjøleskapet der de krysser ut etterhvert som de har gjort de lønna oppgavene sine. Fungerer fint.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Har en på 13 og det eneste han gjør er å lage matpakke selv. Så vidt. Bortsett fra det så gjør han ingenting. Han sitter stort sett forran pc-en når han ikke er på skolen. Må nok innrømme at vi har nok vært litt for slappe med med han angående slike ting.
Gjest Gjest_minni_* Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Min stedatter på 12 år tar bare ut av oppvaskmaskinen når det er rent og fullt og rydder etter seg når hun roter. Jeg skulle ønske hun kunne gjøre litt mer men hun er så distre og glemmer så fort alt hun skal gjøre. Vi prøvde med flere oppgaver men det funket dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Min 13-åring skal sørge for at kjøkkenet er rent og ryddig til jeg kommer hjem fra jobb. Tømme oppvaskmaskin og fylle inn skittent. Lage middag en gang i uken. Holde rommet i orden, og ellers hjelpe til med det jeg ber ham om i forbindelse med ukentlig rengjøring. Passe søsteren på åtte når jeg må ut om kveldene (foreldremøter o.l.).
Thomasine Skrevet 14. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2009 Ja, her var det flere ting jeg godt synes min sønn skulle klare også! Han vil IKKE ta ut av oppvaskmaskinen lengre...synes det er kjedelig!! Ja, da fortalte jeg at JEG synes det er morsomt å handle, lage middag, sette inn og ut oppvask, sortere vask, henge ut og senere brette klær. Støvsuge gleder jeg meg til hver gang og det samme med vask av bad, skifte sengetøy, vindusvask og matpakkelaging! Han ble stille!
Gjest Slem_Pike Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Har ingen barn men husker hva eg gjorde rundt den alderen. Gjorde det ikkje hver dag, men bytta litt på det med mine foreldre, spørs hvor opptatt eg var med lekser/venner o.l, og eg fikk peng for det. -tok ting ut av vaskemaskina. -rydda eget rom. -sette ting på bordet/ rydde av bordet. -sette ting i vaskemaskina. -bytte på mi seng. -vaske/pusse speilene i huset. -støvsuge. -ta oppvask. -hjelpe med å rydde småsøskens rom. -hjelpe til med matlaging. -brette klær. -hente avisa om morningen. -hive bosset. -passet mine småsøsken når det trengs.
Thomasine Skrevet 16. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. september 2009 Har ingen barn men husker hva eg gjorde rundt den alderen. Gjorde det ikkje hver dag, men bytta litt på det med mine foreldre, spørs hvor opptatt eg var med lekser/venner o.l, og eg fikk peng for det. -tok ting ut av vaskemaskina. -rydda eget rom. -sette ting på bordet/ rydde av bordet. -sette ting i vaskemaskina. -bytte på mi seng. -vaske/pusse speilene i huset. -støvsuge. -ta oppvask. -hjelpe med å rydde småsøskens rom. -hjelpe til med matlaging. -brette klær. -hente avisa om morningen. -hive bosset. -passet mine småsøsken når det trengs. Dette høres ikke urimelig ut, synes jeg. Her får han også ukepenger, olg jeg har startet med å trekke noen kroner her og der om han ikke gjør jobben sin! Som jeg sier, om jeg ikke går på jobben får ikke jeg penger heller!!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #9 Skrevet 16. september 2009 Har en på 13 og det eneste han gjør er å lage matpakke selv. Så vidt. Bortsett fra det så gjør han ingenting. Han sitter stort sett forran pc-en når han ikke er på skolen. Må nok innrømme at vi har nok vært litt for slappe med med han angående slike ting. Det er en smal sak. Fjern pc'n.
Gjest pusle Skrevet 16. september 2009 #10 Skrevet 16. september 2009 Jente, 12 år: tar ut av oppvaskmaskinen 5-6 g i uka legger sammen og på plass klærne sine vasker do en gang i uka vasker rommet sitt en gang i uka skifter på senga si rer opp senga hver dag holder rommet ryddig vasker matboks hver dag Får 100 kr i uka og et blad i md Noen ganger er hun lei av oppvaskmaskina, så da kan jeg ta den. Eller jeg bytter plikter med henne; hun henger opp klær den dagen istd. Passer lillesøster hvis det trengs, en liten stund. Går ut med søpla. Hjelper til med andre ting hvis vi trenger det, støvsuger osv
TMS Skrevet 16. september 2009 #11 Skrevet 16. september 2009 Hmm.. Jeg fikk lyst å skrive en lang liste med arbeidsoppgaver, men når jeg tenker meg om er ikke den lista så lang likevel. Jeg er ikke mor selv, men har hovedansvaret for mine tre tantebarn frem til desember, og ettersom jeg da er hjemmeværende husmor kan jeg ikke forlange at barna skal gjøre alle "mine" plikter i hverdagen. De har likevel sine områder de må passe på: Alle: rydde matboks/drikkeflaske ut av skolesekken pakke i og utav gymbag passe på å levere beskjeder henge opp ukeplan på oversiktstavla hjelpe til med å lage middag og dekke bord rydde rommet Det er også en uskrevet regel at hver og en skal rydde sin egen tallerken etter middag, og hjelpe til med generelt husarbeid når en voksen ber om det. Så har de noen oppgaver hver: 8åringen: kaste papp og papir I tillegg elsker 8åringen å vaske badet, så lenge han får bruke sprayflaske.. 10åringen: rydde oppvaskmaskinen 13åringen: hente posten bære ut søppel(mat, plast, rest, glass) klippe plenen så lenge det er vær til det, ellers må han evt måke snø Han får da dobbelt så mye som de to andre i ukepenger. Når jeg tenker tilbake, syntes jeg alltid at mamma forlangte urettferdig mye av oss, men det var vel ikke så mye mer enn å rydde rommet, bære ut søppel, ta oppvasken og hente posten. Klaging hører nok med til alderen
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2009 #12 Skrevet 16. september 2009 Hei. Er selv 15, og må si jeg syns det er ubehagelig å lese om alle ungdommene som vasker stuer osv, haha. Skal sies at jeg og faren min kanskje ikke har den mest tradisjonelle ordningen da. Bor i en forholdsvis liten leilighet, han jobber mye, og vi er sjeldent hjemme/våkne til samme tid. Handler inn maten jeg skal ha selv, lager mat til meg selv, fikser vasking, tørking og rydding av egne klær, vasker og rydder mitt eget rom osv. Pleier jo å rydde kjøkkenet eller sånne ting også, men ikke fordi jeg har fått beskjed om det.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2009 #13 Skrevet 17. september 2009 Hei. Er selv 15, og må si jeg syns det er ubehagelig å lese om alle ungdommene som vasker stuer osv, haha. Skal sies at jeg og faren min kanskje ikke har den mest tradisjonelle ordningen da. Bor i en forholdsvis liten leilighet, han jobber mye, og vi er sjeldent hjemme/våkne til samme tid. Handler inn maten jeg skal ha selv, lager mat til meg selv, fikser vasking, tørking og rydding av egne klær, vasker og rydder mitt eget rom osv. Pleier jo å rydde kjøkkenet eller sånne ting også, men ikke fordi jeg har fått beskjed om det. samme her! eller jeg er 16 da. rydder så klart mitt eget rom, faktisk hadde jeg ikke likt at mamma hadde gått rundt på rommet mitt å rydda, mine ting X) ellers, jeg lager middag, mamma hater å lage mat, men jeg liker det, så hvorfor ikke. hundene er det jeg som lufter, bortsett fra på morran, da sover jeg å hun er oppe. ellers har jeg ingen faste plikter som å vaske osv, gjør det som regel når hun jobber om kvelden, så hun slipper å komme hjem til et rotehus, får ikke ukelønn men får penger hvis det er noe jeg trenger / har veldig lyst på
Momseguri Skrevet 17. september 2009 #14 Skrevet 17. september 2009 Nå har jeg ikke barn selv da, men jeg husker hva vi gjorde når jeg var i den alderen Vi hadde en liste over alternative oppgaver på kjøleskapet (ganske lang, med typiske ting som å ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge, ta ut boss osv.) også fikk jeg ett klistremerke for hver oppgave. Måtte gjøre 5 oppgaver i uken for å få "minstelønnen", og fikk vel 10 kr. ekstra for hver oppgave jeg gjorde utenom tenker jeg. Funket veldig greit. Spesielt siden jeg ikke gikk lei av å bare gjøre det samme hele tiden.
Gjest Gjest_HEI_* Skrevet 17. september 2009 #15 Skrevet 17. september 2009 Synes det høres smart ut med et avkrysningsskjema på kjøkkenet hvor det står hva man har ansvar for. Kanskje kan man ha en liten pott med lommepenger i bunn som man så plusser på etterhvert som oppgaver blir kvittert ut og godkjent? Sånne organisatoriske skjema finner jo mange ungdommer i de jobbene de kan få i 15-16 års alderen, så det kan jo være en fin forberedelse til starten av arbeidslivet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå