Gå til innhold

Deprimert av slanking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det vanlig å bli deprimert når man slanker seg?

Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, . Mat produserer endorfiner som er kroppens lykkehormon, under slanking blir dette naturlig nok minsket, og depresjon sfa slanking er vanlig, ja.

Skrevet

Det spørs jo på hvordan du slanker deg og hvor fort du prøver å gå ned i vekt. Dersom du spiser lite vil blodsukkeret ditt være lavt og det kan føre til nedstemthet ettersom jeg vet. Dersom du driver med en veldig hard og tung kur vil du lett kunne bli deprimert eller føle deg slik fordi du ikke får i deg de næringstoffene du kanskje trenger.

Det kan være mange grunner til at du føler deg nedstemt. Men vanskelig å si uten å vite hva du spiser og hvor mye.

• Liker 1
Skrevet
Det kan være mange grunner til at du føler deg nedstemt. Men vanskelig å si uten å vite hva du spiser og hvor mye.

Enig, spiser du veldig lite mat? Overtrener?

Skrevet

Det er jo ikke bare mat og trening inne i bildet når man slanker seg da. Av egen erfaring vet jeg at det er lett å bli deprimert når vektnedgangen går tregt, man treffer platå, man føler det ikke skjer noe osv... På toppen av dårlig selvtillit kan nok det bli ganske deprimerende ja...

Skrevet

For lite mat og undervekt kan lett føre til depresjoner. Inntak av mat handler ikke bare om vitamin- og mineraltiskudd, men også energi til å fungere.

Skrevet

Jeg har blitt i mye bedre humør etter at jeg begynte å "slanke meg". Grunnen til det er at jeg har lagt om hele livsstilen - begynt å spise ordentlig sunn og god mat, jeg spiser overhodet ikke lite, men faktisk ganske mye, men det er ordentlig mat som holder blodsukeret jevnt og fint hele tiden. I tillegg blir jeg i kjempegodt humør av å ta meg en gåtur i frisk luft hver dag. Ved å legge om livsstilen slik og være klar over hvor mye jeg spiser og hvor mye jeg forbrenner (kunnskap!!) så kommer resultatene uke etter uke, uten unntak.

Om slankingen din går ut på å nekte deg selv ting osv så er det ikke rart du blir deppa. Hvis du spiser lite og nekter deg selv ting så vil du heller ikke få de samme gode resultatene som hvis du legger om livsstilen. Ved å gjøre det kan du lett gå ned 0,5 kg hver eneste bidige uke uten å pines og plages! (les noen andre tråder her for tips og råd om hvordan du skal klare det !:)

• Liker 1
Skrevet
Jeg har blitt i mye bedre humør etter at jeg begynte å "slanke meg". Grunnen til det er at jeg har lagt om hele livsstilen - begynt å spise ordentlig sunn og god mat, jeg spiser overhodet ikke lite, men faktisk ganske mye, men det er ordentlig mat som holder blodsukeret jevnt og fint hele tiden. I tillegg blir jeg i kjempegodt humør av å ta meg en gåtur i frisk luft hver dag. Ved å legge om livsstilen slik og være klar over hvor mye jeg spiser og hvor mye jeg forbrenner (kunnskap!!) så kommer resultatene uke etter uke, uten unntak.

Om slankingen din går ut på å nekte deg selv ting osv så er det ikke rart du blir deppa. Hvis du spiser lite og nekter deg selv ting så vil du heller ikke få de samme gode resultatene som hvis du legger om livsstilen. Ved å gjøre det kan du lett gå ned 0,5 kg hver eneste bidige uke uten å pines og plages! (les noen andre tråder her for tips og råd om hvordan du skal klare det !:)

Off-topic: Gratulerer med endring i livsstil. Du har gjort en veldig god jobb. Ikke mange som klarer slikt. Gratulerer. :)

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om flere har opplevd dette?

Anonymkode: 8b47e...398

Skrevet

Gratulerer med å ha funnet en åtte år gammel tråd :hoppe:

Ja, det er helt vanlig at man blir deprimert når man nekter seg selv noe som er deilig og lett tilgjengelig og alle rundt en synes at man burde unne seg.

Nei, det er ikke nødvendig å bli deprimert for å kunne gå ned i vekt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Gratulerer med å ha funnet en åtte år gammel tråd :hoppe:

Ja, det er helt vanlig at man blir deprimert når man nekter seg selv noe som er deilig og lett tilgjengelig og alle rundt en synes at man burde unne seg.

Nei, det er ikke nødvendig å bli deprimert for å kunne gå ned i vekt.

Morsomt hva man kan finne når man søker opp det man føler.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var mer deprimert som overvektig. Å slanke seg og se at vekten minsket ga meg mestringsfølelse. I tillegg begynte jeg å føle meg mer og mer vel i kroppen etterhvert som kiloene forsvant. Og jeg orket å trene mer intensivt som ga meg ytterligere følelse av velvære. Men alle er forskjellige. Trist at noen føler seg deppa av å slanke seg dersom de trenger å gå ned i vekt, selvfølgelig. 

Anonymkode: 3d1fa...223

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det er vanlig nei, men det forekommer sikkert. Mener du depresjon som diagnose eller mer nedfor/trist?  

Anonymkode: 4b05e...f43

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er vanlig nei, men det forekommer sikkert. Mener du depresjon som diagnose eller mer nedfor/trist?  

Anonymkode: 4b05e...f43

Det blir både trist/nedfor sliten, lei og til slutt deprimert fordi det meste av tankene går til mat og trening og det blir så viktig å gå ned i vekt. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir både trist/nedfor sliten, lei og til slutt deprimert fordi det meste av tankene går til mat og trening og det blir så viktig å gå ned i vekt. 

Kan jeg utdype mitt svar? Det blir i form av et spørsmål: Hvorfor bruker du så mye mental kapasitet på mat og trening?

AnonymBruker
Skrevet
På 17.5.2017 den 10.15, Pringle skrev:

Kan jeg utdype mitt svar? Det blir i form av et spørsmål: Hvorfor bruker du så mye mental kapasitet på mat og trening?

Det er tanker som bare kommer som jeg ikke vil ha. Jeg har lyst å bare avslutte alt slanke fokuset men er så redd for å gå opp i vekt.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tanker som bare kommer som jeg ikke vil ha. Jeg har lyst å bare avslutte alt slanke fokuset men er så redd for å gå opp i vekt.

Du skal ikke fokusere på slanking hvis du er normalvektig (og absolutt ikke hvis du er undervektig). Hvis tankene er negative og forstyrrer deg og du ikke får dem vekk, og du er redd for å gå opp i vekt, og du ikke finner ut av det på egen hånd, burde du oppsøke profesjonell hjelp. Du skal ikke behøve å ha det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
På 19.5.2017 den 9.55, Pringle skrev:

Du skal ikke fokusere på slanking hvis du er normalvektig (og absolutt ikke hvis du er undervektig). Hvis tankene er negative og forstyrrer deg og du ikke får dem vekk, og du er redd for å gå opp i vekt, og du ikke finner ut av det på egen hånd, burde du oppsøke profesjonell hjelp. Du skal ikke behøve å ha det sånn. 

Jeg er nok litt over normalvektig. Men vil heller ikke enda mer opp, og blir jo ikke veldig mye gladere av å gå mer ned generelt. På grunn av alt stresset og bekymringene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...