Gå til innhold

Tvangsinnkreving av husleie.. etter ÅTTE ÅR!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_TT_*
Skrevet

Hei, jeg er helt ny på dette forumet. ;) Har fått et lite problem som jeg ikke helt vet hvor jeg skal henvende meg for å finne svar på, så jeg tenkte å høre med dere her inne først. Forhåpentligvis er noen her langt klokere innenfor dette temaet enn jeg er, evt kan henvise meg videre. :)

Til saken: I dag fikk jeg et *rekommandert brev* fra en tidligere hybelutleier, med et krav på hva han mener å være ubetalt husleie. Jeg måtte lese gjennom brevet to-tre ganger for i det hele tatt å kunne huske denne personen eller å ha bodd på den aktuelle adressen, men det demret for meg etterhvert. Dette var et rekkehus omgjort til hybler, hvor jeg bodde i en periode på kanskje 6-9 måneder eller så... for mellom åtte og ni år siden.

Jeg husker ikke stort fra leieforholdet, men flere av beboerne (inkludert meg selv) reagerte på at feil/mangler i huset aldri ble rettet opp i og han konsekvent ville ha husleien betalt kontant (!?). Kvittering var det ikke snakk om.

Hvorvidt jeg hadde et depositum eller ikke har jeg ingen anelse om den dag i dag, og jeg husker jeg virkelig ikke noen endelig foranledning til at leieforholdet ble brutt. Mye vann har rent elven siden da.

Her er brevet i sin helhet. Jeg har forsøkt å sette det opp akkurat slik det står på arket (personlige data er skjult):

Varsel

ved særlig tvangsgrunnlag

iht.

tvfbl. (paragrafsymbol) 4-18 og 4-19

Nedennevnte gjeld er forfalt til betaling. Du varsles med dette at kravet vil bli inndrevet ved hjelp av namnsmyndighetene dersom gjelden med renter og omkostninger ikke er betalt innen 2 - to - uker fra dette varselet ble mottatt.

Det vises til utleggsforretning av 19.03.01 - ref. T2001-xxxxx xxx xxxx

Saken gjeldt ubetalt husleie/gjeldsbrev i anledning tidsbestemt husleiekontrakt av 01.07.00 - adr. xxxxxxxxxxxxxx

Hovedstol + renter kr 4104,- + kr 1310,- i saksomkostninger = kr 5414,- (slik det fremgår av nevnte utleggsforretning) + påløpte morarenter og evt. nye saksomkostn.

Etter mine beregninger er samlet krav d.d. over kr 6000,-

TILBUD: Dersom du omgående overfører kr 6000,- til kto. xxxx xx xxxxx; slipper du påløpte renter utover nevnte beløp, nye saksomkostninger og utlegg i lønn (merk at da vil arbeidsgiver komme under vær med at du er en dårlig betaler). Nærværende er en bekreftelse på at saken vil være ute av verden hvis du betaler - omgående (merk; ikke ring).

Med hilsen

xxxxxxxxxxxxx

Ellers kan jeg nevne at han (ganske kort tid etter at jeg den gang hadde flyttet) plutselig dukket opp på jobb og krevde at jeg undertegnet et gjeldsbrev. Dette var iumiddelbar nærvær av både kolleger og kunder. Hva dette gjeldsbrevet omhandlet har jeg overhodet ingen erindring av nå, men det var utrolig ubehagelig å få det trykket over meg der og da. En kollega måtte tilogmed signere som vitne.

Bortsett fra dette tilfellet har jeg aldri hørt fra ham siden, og har heller aldri sett noe til utleggsforretningen han nevner.

Så jeg lurer: Er dette i det hele tatt lov? Har han rett til plutselig å fremme et krav som dette.. og etter så utrolig lang tid?

Alle slags innspill og tips er velkomne!

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har signert et gjeldsbrev??? Ja, da har h'n nok sitt på det tørre...

Uten det er saken foreldet etter 3 år og du kan ta det HELT med ro!

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Du har signert et gjeldsbrev??? Ja, da har h'n nok sitt på det tørre...

Uten det er saken foreldet etter 3 år og du kan ta det HELT med ro!

Har du signert gjeldsbrev er foreldelsesfristen 10 år..

Skrevet

Vel, dersom det faktisk er avholdt en utleggsforretning, så gir den en ny frist på 10 år før kravet foreldes. Ellers er foreldelsesfristen 3 år.

Det første du gjør er å få en kopi av denne utleggsforretningen. Du skal ha mottatt varsler dersom den skal være gjennomført korrekt. Kontakt namsfogden!

Ellers er det selvsagt veldig dumt av deg å ha signert på et gjeldsbrev eller hva det var uten å verken lese/huske det. Du bør umiddelbart skaffe greie på hva som faktisk stod her!

Skrevet
Hei, jeg er helt ny på dette forumet. ;) Har fått et lite problem som jeg ikke helt vet hvor jeg skal henvende meg for å finne svar på, så jeg tenkte å høre med dere her inne først. Forhåpentligvis er noen her langt klokere innenfor dette temaet enn jeg er, evt kan henvise meg videre. :)

Til saken: I dag fikk jeg et *rekommandert brev* fra en tidligere hybelutleier, med et krav på hva han mener å være ubetalt husleie. Jeg måtte lese gjennom brevet to-tre ganger for i det hele tatt å kunne huske denne personen eller å ha bodd på den aktuelle adressen, men det demret for meg etterhvert. Dette var et rekkehus omgjort til hybler, hvor jeg bodde i en periode på kanskje 6-9 måneder eller så... for mellom åtte og ni år siden.

Jeg husker ikke stort fra leieforholdet, men flere av beboerne (inkludert meg selv) reagerte på at feil/mangler i huset aldri ble rettet opp i og han konsekvent ville ha husleien betalt kontant (!?). Kvittering var det ikke snakk om.

Hvorvidt jeg hadde et depositum eller ikke har jeg ingen anelse om den dag i dag, og jeg husker jeg virkelig ikke noen endelig foranledning til at leieforholdet ble brutt. Mye vann har rent elven siden da.

Her er brevet i sin helhet. Jeg har forsøkt å sette det opp akkurat slik det står på arket (personlige data er skjult):

Varsel

ved særlig tvangsgrunnlag

iht.

tvfbl. (paragrafsymbol) 4-18 og 4-19

Nedennevnte gjeld er forfalt til betaling. Du varsles med dette at kravet vil bli inndrevet ved hjelp av namnsmyndighetene dersom gjelden med renter og omkostninger ikke er betalt innen 2 - to - uker fra dette varselet ble mottatt.

Det vises til utleggsforretning av 19.03.01 - ref. T2001-xxxxx xxx xxxx

Saken gjeldt ubetalt husleie/gjeldsbrev i anledning tidsbestemt husleiekontrakt av 01.07.00 - adr. xxxxxxxxxxxxxx

Hovedstol + renter kr 4104,- + kr 1310,- i saksomkostninger = kr 5414,- (slik det fremgår av nevnte utleggsforretning) + påløpte morarenter og evt. nye saksomkostn.

Etter mine beregninger er samlet krav d.d. over kr 6000,-

TILBUD: Dersom du omgående overfører kr 6000,- til kto. xxxx xx xxxxx; slipper du påløpte renter utover nevnte beløp, nye saksomkostninger og utlegg i lønn (merk at da vil arbeidsgiver komme under vær med at du er en dårlig betaler). Nærværende er en bekreftelse på at saken vil være ute av verden hvis du betaler - omgående (merk; ikke ring).

Med hilsen

xxxxxxxxxxxxx

Ellers kan jeg nevne at han (ganske kort tid etter at jeg den gang hadde flyttet) plutselig dukket opp på jobb og krevde at jeg undertegnet et gjeldsbrev. Dette var iumiddelbar nærvær av både kolleger og kunder. Hva dette gjeldsbrevet omhandlet har jeg overhodet ingen erindring av nå, men det var utrolig ubehagelig å få det trykket over meg der og da. En kollega måtte tilogmed signere som vitne.

Bortsett fra dette tilfellet har jeg aldri hørt fra ham siden, og har heller aldri sett noe til utleggsforretningen han nevner.

Så jeg lurer: Er dette i det hele tatt lov? Har han rett til plutselig å fremme et krav som dette.. og etter så utrolig lang tid?

Alle slags innspill og tips er velkomne!

Hilsen meg

Glem det......la han ta det til domstolene om han vil.......En som er gått blakk og vil prøve seg...

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg ville også sagt glem det. Hvis han hadde hatt noe gyldig tvangsgrunnlag hadde han

A) ikke ventet i 8-9 år

B) ikke gitt deg et tilbud på kr 6.000 rett i hans lomme for å bli kvitt han

Ikke svar. La han ta dette til retten hvis han mener det er verdt det.

Skrevet

jeg ville tatt en telfon til en advokat, feks fri rettshjelp eller om et finnes noen landsforening for leieboere eller noe slikt.

Skrevet

Lurer på om du skyldte husleie etter at du flyttet ut ettersom du skrev under på et gjeldsbrev? Hvis du ikke skyldte noe husleie, hvorfor i all verden skrev du under på et slikt brev da?

Hele saken høres forresten "fishy" ut..

Skrevet

ikke kontakt advokat eller noen enda. ta kontakt med namsmannen for å få en kopi av avholdelsen. hvis det viser seg at det har vært en utleggsforretning så må du desverre betale. Foreldelsesfristen er da 10 år.

Skrevet

Likte spesielt at han ga beskjed om å ikke ringe, det viser virkelig at man er seriøs. Hadde lagt dette brevet i en skuff og ikke tenkt mer på det.

Skrevet

jeg hadde nok ikke turt og bare la det ligge, men jeg hadde ringt rundt og spørt etter lover og regler når det gjaldt situasjoner som dette så jeg visste jeg hadde mitt på det tørre.

Betale hadde jeg absolutt ikke gjort før en advokat ol fortalte meg at jeg faktisk måtte.

Skrevet

Dette høres nå mest ut som et desperat forsøk på svindel. Ta en telefon til ham (selvom han ikke ønsker det) og spør hva han driver med.

Gjest Gjest_TT_*
Skrevet

Tusen, tusen takk for alle svar sålangt! Jeg er overrasket over at så mange i det hele tatt orket å lese gjennom hele "avhandlingen" min her, så dette var over all forventning! :)

Gjest:

Gjeldsbrevet signerte jeg nok, ja. Helt idiotisk, i retrospekt, men jeg følte meg som sagt presset til det der og da, var ydmyket overfor kolleger og ville bare ha ham bort. Hvorvidt det var et gyldig/fullverdig gjeldsbrev aner jeg virkelig ikke. Har vel fortrengt det for lengst.

Glitnir:

Takk for tipset, jeg skal kontakte namsfogden og be om en kopi. Stiller meg sterkt tvilende til at det har blitt avholdt en slik en, og håper på å få den mistanken bekreftet.

Gjest:

Det var også min første tanke; at han har fått pengeproblemer og prøver å bløffe litt.

Blondie65:

Ja, jeg syns han virker merkelig "føyelig", tatt i betraktning at han også formulerer seg i en form som gir meg litt inntrykk av at han må ha lest mange brev fra "ekte" kreditorer, og prøver å skremme meg ved å kopiere deres "formel".

Jeg heller mot å besøke namsfogden først, for sikkerhetsskyld... og deretter arkivere dette brevet nederst i skuffen.

Cullen:

Fri rettshjelp ja, slett ikke dumt! Har ingenting å tape på å ringe dem. Takk :)

Gjest:

Det er et helt naturlig spørsmål her. :) Jeg hadde nok ikke signert det gjeldsbrevet den gang om jeg hadde ment at det var *fullstendig* urimelig. Jeg flyttet ut før leieperioden var utløpt, blant annet fordi vaskekjelleren så ut som en skyttergrav fra 1. verdenskrig. Gulvet var delvis gravd opp som følge av et laaaaaangsiktig byggeprosjekt, og vinterstid kunne det ofte danne seg klumper av snø på gulvet, via et stort hull i veggen. Det var flere ting som skapte uoverenstemmelser, men eksempelet med vaskekjelleren er det verste.

Ikke at dette har noen rettslig relevans nå, men det dreide seg om mer enn en husleie.

Hva mener du med at saken høres "fishy" ut, forresten? :)

fruenge:

Absolutt, jeg skal kontakte namsmannen og høre hva de sier. First thing.

Noli:

Jeg syns også "ikke ring" biten var veeeldig spesiell, ja. :)

Cullen:

Beløpet er egentlig såpass "beskjedent" at jeg tør ta sjansen på å stille meg på sidelinjen og vente, men det blir nok uansett til at jeg henvender meg til Fri Rettshjelp eller lignende for å skaffe informasjon og evt få en skikkelig faglig vurdering.

gjest:

Kunne vært fristende å ringe ham ja.. om ikke for annet enn å finne ut hvorfor han IKKE vil at jeg skal ringe ham. :)

Skrevet

Høres ut som en meget useriøs utleier dette her!

Skrevet

Syntes det høres søtt ut jeg. Send brevet inn til neste års høstutstilling! (bonus hvis det er håndskrevet, eller har snasne skrivefeil)

Skrevet

Kjenner du noen som er flinke å snakke for seg? Noen som er tøff og røff, gjerne en streng mannsperson med god innsikt i husleielovene og forklar leieforholdet for ham så godt du kan.

Få vedkommede til å ringe for deg. Få denne raringen til å sende alle papirer som har med saken å gjøre..Det har å gjøre med hvem som har makt.

Denne gamle leietageren hører forøvrig ut som en veldig rar og merkelig fyr som tror han kan utnytte leietagere i hytt å pine!

Gjest Gjest_Frode_*
Skrevet

Hva med å ta kontakt med tv2 hjelper deg? La de få vurdere "kravet". Tror det kunne ha blitt en fin sak på tv........ Jeg truet med tv2 hjelper deg overfor et parkeringsselskp - de droppet saken med en gang

Skrevet

Jeg hadde ikke bekymret meg et sekund over kravet hans sånn som du fremstiller det, dersom det ikke hadde vært for at du har undertegnet et gjeldsbrev.

Problemet med gjeldsbrevet er at dersom dette er korrekt satt opp, spiller det ikke nødvendigvis noen rolle at grunnlaget det er fundert på ikke er reelt. Da du skrev under aksepterte du at du skyldte ham penger.

Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med en jurist for å få litt klarhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...