Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Katt som "klikker"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en katt på ca 4 år som til vanlig er snill og leken, og kosete. Noen ganger når man koser med henne(hun kan tilogmed stå og trå på oss og male) "klikker det" for henne og hun biter til og tar tak i hånden med beina.

Andre ganger kan hun gå til angrep på på hånda om en ligger på sofaen og den ligger utenfor kanten. Virker ikke som hun gjør det for å leke men at hun virkelig skal "ta" hånda. Har ørene rett bak og en må virkelig løfte henne bort.

Noen om kan forklare dette?

Er jo så synd for det fører jo bare til at jeg blir usikker på henne og hun får mindre kos og oppmerksomhet.

Kan legge til at hun kan gå ut og inn som hun vil og vi har hage og skog utenfor huset, så er nok ikke det at hun kjeder seg.

Skrevet

En teori om dette som jeg leste i en kattebok for lenge siden lyder som følger:

Selv om det er kos å bli klappet, så er det likevel et faktum at vi er flere ganger større enn katten og kan, kun i kraft av vår høyde, virke truende på en katt, rent instinktmessig sett. Vi kan kanskje også være mer fysisk oppi katten enn hva andre katter ville vært. Dette fører til stress hos katten. Men siden den oppriktig koser seg, så er stressnivået lavt.

Etterhvert som man koser mer og mer så øker stressnivået hos katten. Den begynner å bli litt anspent og synes det er nok kos nå. Dette gir den beskjed om først med så subtile signaler at det er ikke alltid vi fanger det opp. Dermed når stressnivået så høyt at den får utløp i en slik "eksplosjon" som når den - tilsynelatende for oss - helt ut av det blå angriper og biter.

Hvorvidt denne teorien stemmer, eller om den stemmer i din situasjon, vet jeg ikke. Men er en mulighet. :) Hva om du prøver å f.eks stoppe klappingen tidligere? Hvis malingen roer seg til en jevn dur, så kan det i seg selv være et tegn på at katten koser seg ,men har fått nok. Så hvis du stopper litt tidligere, f.eks, og ser om det hjelper?

Skrevet

Du kan se på halerykking om katten er irritert.. :) ellers så kan det være at hun leker.

Skrevet

Vi hadde en slik katt for noen år siden.

Hun kom for å få kos, fikk kos og rett som det var så ble vi bitt.

Da var det liksom bare nok, hun hadde fått nok kos. Det var iallefall slik vi så på det, hennes måte å si at nå er det nok, vil ikke ha mer kos.

Skrevet

Min pus gjør også det. Katter er tross alt rovdyr med rovdyrsinstinkter :)

Så lenge hun nøyer seg med armen min, evt. foten, leker jeg med henne slik. Jeg ser jo at det er slik katter leker seg imellom, og i mangel på andre puser å leke med her hjemme, lar jeg henne holde på enn så lenge. I følge min svigermor er det også en trang som kommer i perioder, for så å forsvinne igjen og komme tilbake.

Skrevet

Takker for svar. Kan nok vere noe i det dere sier ja. Er bare det at hun virkelig angriper, er jo vooondt...sist var hele armen min full av kloremerker...

Er så synd, for jeg blir jo nesten redd henne, og unngår kos:( usj..

Skrevet

Du kan plukke av henne det at hun biter og klorer skikkelig hardt, det tyder egentlig bare på at ingen har noensinne gitt beskjed til katten om at det er for mye og for hardt.

Neste gang hun klikker slik så ta henne i nakkeskinnet og løft henne vekk, hvis du har en arm ledig. Det gjør ikke vondt for katten, men det er en måte å gi beskjed på som hun kan finne på å forstå. Bare fortsett å gjøre det hver gang hun klikker så kan det godt være at det blir bedre.

Vår katt var også litt hardhendt tidligere, men nå er han bare såvidt borti med tenna når han mener det er nok. Vi har også blitt mye flinkere til å lese katten sånn at vi slipper hele situasjonen med at han blir sur.

Gjest Slem_Pike
Skrevet
Har en katt på ca 4 år som til vanlig er snill og leken, og kosete. Noen ganger når man koser med henne(hun kan tilogmed stå og trå på oss og male) "klikker det" for henne og hun biter til og tar tak i hånden med beina.

Andre ganger kan hun gå til angrep på på hånda om en ligger på sofaen og den ligger utenfor kanten. Virker ikke som hun gjør det for å leke men at hun virkelig skal "ta" hånda. Har ørene rett bak og en må virkelig løfte henne bort.

Noen om kan forklare dette?

Er jo så synd for det fører jo bare til at jeg blir usikker på henne og hun får mindre kos og oppmerksomhet.

Kan legge til at hun kan gå ut og inn som hun vil og vi har hage og skog utenfor huset, så er nok ikke det at hun kjeder seg.

Katta til noen eg kjente var sånn, likte kos men satte klørne i folk når ho ikkje ville ha meir.

Gamlekatten min var noe lignende. Bortsett fra at han blei skikkelig galen i hodet tilslutt. Gjemte seg i busker og angreip folk når de gikk forbi. Needless to say, han fikk ikkje leve særlig lenge.

Skrevet

Noen ganger opplever man at katten ligger i fanget og blir klødd / klappet, maler og koser seg, for så plutselig å angripe med tenner og klør, uten varsel og tilsynelatende umotivert. En teori er at den vil si: "Nå er det nok!" I så fall vil den neppe kjæles mer med umiddelbart etterpå. Det kan også forekomme at den er like kosete igjen med det samme. En teori da er at katten har fått et slags adrenalin-kick i ren nytelse av kosingen, som gir seg utslag som dette.

• 1 måned senere...
Skrevet

Er i allefall veldig trist, for det blir mindre og mindre oppmerksonhet på henne fra oss... Senest i dag kom hun for å få kos da jeg spiste frokost, og stryker seg oppetter beina mine. Jeg tenker jeg skal vere snill med henne og klapper og godsnakker med henne og plutselig uten synlig forvarsel (hun søker jo kos!) "hogg!!"

aaarg! tok tak i nakkeskinnet og hev henne ut, så nå står hun og mjauer ute...blir lei meg jeg:(

Skrevet

Katter forstår ikke langvarig straff. Hun er ikke istand til å forstå sammenhengen mellom hva hun gjorde og at hun ikke får komme inn.

Hva om du bare koser med henne kortere stunder om gangen? Hvis hun kommer og stryker, så kan du bare stryke henne en gang eller to og så la henne være i fred.

Skrevet

Har du hatt henne på helsesjekk hos dyrlegen? Slik irrasjonell aggresjon kan komme av at hun har en skade/sykdom og har vondt ett sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...