Gå til innhold

Hva gjør min venninne med pensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne er 39 år, og skal ha sitt 3. barn om et par mnd. Mannen jobber fullt i privat sektor og tjener bra. Hun er utdannet legesekretær, men jobber ikke. Hun jobber fullt i ca 8 år, men ikke mer - og hun vil heller ikke jobbe mer.

Hva skjer med henne som pensjonist - får hun ingenting?

Hva om hun vil skilles en dag - er hun rett og slett økonomisk avhengig av sin mann og fanget da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rn opparbeider pensjonspoeng når en er hjemme med mindreårige barn. Men selvfølgelig ikke så mye som om man er i jobb.

Men det må da få være et fritt valg om en vil/har råd til å være hjemme som "husmor". Jobber selv deltid selv om ungene nå er store, og har fått høre akkurat det samme. En går da ikke rundt og regner med at en blir skilt. Her tjener mannen bra, og vi vet vi vil klare oss bra som pensjonister uansett.

Skrevet

Kanskje hun har en privat pensjons-sparingsavtale?

Jeg har en mann som tjener veldig godt, jeg jobber bare 50% noe som er for lite, så velger å spare i en privat avtale i tillegg. Jeg tar meg av hus og barn og mannen ser det er jobb og investering det også.

Jeg går ikke rundt og regner med å bli skilt, men man kan aldri vite, og blir man det så er det kjipt å sitte der med minimal pensjon fordi man gjorde andre valg en gang i tiden. Jeg må kanskje ha ny bolig og boliglånet vi hadde regnet med var nedbetalt til vi er pensjonister må jeg fremdeles betale på, alene.

Jeg kan også bli enke, og jeg kjenner ikke til hvor mye en får i etterlattepensjon men regner ikke med det er like mye som om mannen min hadde levd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...