Gå til innhold

Sjokkert over dårlig bilsikring av små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som barnet mitt har begynt i barnehage så ser jeg masse foreldre hver dag. Og må si jeg er mildt sjokkert over hvor elendig foreldre er til å sikre barna sine i bilen! Har sett ettåringer, toåringer, treåringer sitte forovervendt, noe som absolutt ikke er anbefalt! Mange har store dyre biler, men barna sikres dårlig, hvorfor?

Vår bil er absolutt ikke stor, men vi har nå bakovervendt sete fordi det er sikrest. Vil man virkelig ikke gjøre det som er best for barnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ungene er sikret i godkjente bilseter, må det være opp til vher enkelt om de vil ha de forovervendt eller bakovervendt. Hadde du sett ungene sitte løse/usikret i bilen, kunne jeg forstått din frustasjon...Diskusjoner angående forovervendt/bakovervendt har det vært en del av på dette forumet.

Skrevet

Sønnen til min venninne NEKTER å sitte bakovervendt!!! Han er 2 år og etter å ha hylt og grått i 6 mnd (og da har det vært konstant gråt fra eksempelvis, Oslo til Svinesund samt korte turer), vendte de seter forover og nå er bilturen en fryd og gammen! Og så lenge barnet er sikret i et godkjent forovervendt setet så ser jeg ikke problematikken i det!

I bilen til mamma er det ingen sjanse for å sette et slikt sete bakovervent uten av passasjersetet foran blir ubrukelig!

Det er nok gode grunner for at man tar et slikt valg. Tror nok INGEN foreldre utsetter sine barn for fare bevisst!

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

Datteren vår har sittet bakovervendt frem til hun var 2 år. Har nå latt henne få sitte fremovervendt fordi hun blir kjempe fort bilsyk. Gjør ikke dette av noen annen grunn enn i håp om at bilturen skal bli bedre for henne. DERFOR gjør vi det!!

Skrevet

Jeg ser poengene på begge sider, men stusser likevel: Forovervendt for å unngå kvalme - ja vel, men til hvilken pris? Jeg ville for eksempel aldri i verden latt være å ta på meg bilbeltet selv fordi det strammer over ammepuppene (reell problemstilling med et visst ubehag). Det er fordi det å eliminere ubehag her og nå faktisk er mindre viktig enn det å sikre meg mot en mye verre konsekvens.

Gjest Gjest_mamma til 2_*
Skrevet

Er passelig lei av å se stakkars ungen spy hver gang vi skal ta oss en kjøretur.. og ikke minst vaske etter hun... Ville selvsagt helst sett at hun satt andre vei, men er best for oss at hun sitter slik. Kall meg gjerne uansvarlig!!

Skrevet
Er passelig lei av å se stakkars ungen spy hver gang vi skal ta oss en kjøretur.. og ikke minst vaske etter hun... Ville selvsagt helst sett at hun satt andre vei, men er best for oss at hun sitter slik. Kall meg gjerne uansvarlig!!

Jeg har ikke noe behov for å kalle deg uansvarlig. Jeg har tre barn, og toåringen her blir også lett bilsyk. Heldigvis trenger vi ikke kjøre mye bil, men han sitter bakovervendt de gangene vi gjør det. Jeg klarer ikke tanken på hvordan det ville oppleves om noe skjedde og jeg skulle bebreide meg selv etterpå ... Da tar jeg heller litt sutring og oppkastvask. Men folk er forskjellige.

Skrevet
Jeg har ikke noe behov for å kalle deg uansvarlig. Jeg har tre barn, og toåringen her blir også lett bilsyk. Heldigvis trenger vi ikke kjøre mye bil, men han sitter bakovervendt de gangene vi gjør det. Jeg klarer ikke tanken på hvordan det ville oppleves om noe skjedde og jeg skulle bebreide meg selv etterpå ... Da tar jeg heller litt sutring og oppkastvask. Men folk er forskjellige.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com/

Mye informasjon her - der ER anbefalt at barn opp til 4 år sitter bakovervendt i bil, men det er vell ikke noe påbud for det - enda.

Vel og bra at foreldre sikrer barna riktig - jeg har ikke hengt meg så mye opp i hvilke vei de har valgt å la barna sitte. Jeg syns det er mer skremmende å se at de ikke er så opptatt av å feste barnestolene riktig i mange tilfeller. Eller at de har hattehylle og seter stappet med løse ting som kan skade barnet i en evt. kollisjon. Også bruk av mobiltelefon mens man kjører bekymrer meg mer enn sitteretningen....

Skrevet

Hvis dere hadde sett disse testene hvor testedokkene får skikkelige skader av forovervendte seter så hadde dere aldri satt de små barna forovervendt.

Hver foreldre gjør som de vil, men selv om forovervendt er godkjent så er det definitivt ikke best. Skadene blir store hvis man kræsjer med forovervendte seter til små barn. Spesielt nakke og ryggskader, som gjør store forskjeller i ett liv.

Skrevet

Frøkna vår er tre og et halvt år og hun er nå rimelig lei av å sitte trangt bakovervendt. Hun hyler og skriker hver gang vi kjører mer enn i ti minutter, det begynner å bli ganske slitsomt for oss voksne også, men foreløpig er jeg steinhard (mannen mener vi snart kan snu henne). Vi drar ikke på bilturer som tar mer enn en time, så vi overlever, men jeg gleder meg oppriktig til at hun kan sitte fremover.

Det er vel ikke bare alder som bestemmer, men også størrelse?

Skrevet

Har faktisk hørt at barn som sitter bakovervendt ikke dør i en frontkollisjon...

(Fremovervendte barn, derimot...)

Men det er jo en fordel at sjåføren er trafikksikker også. At man ikke sitter og har hylende unge bak hele tiden, eller må stoppe konstant fordi ungen er bilsyk.

Skrevet (endret)

Barn under 3-4 år brekker ofte nakken i frontkollisjon i 60 km og opp dersom de sitter forover. Det er fordi hodet fortsatt er litt stort i forhold til kroppen og at musklene i nakken ikke er sterke nok til å holde det.

Jeg priser meg derfor lykkelig for at sønnen vår ikke blir bilsyk, ellers har vi hengt opp et godt speil som han kan se i. Han ser både på oss og ser gjerne på oss gjennom vårt bakspeil. I tillegg får han alltid noen myke leker som han kan pusle med slik at han ikke kjeder seg, og blir han veldig grinete og vi er to i bilen setter vi oss bak til han.

En ting er å være trafikksikker selv, men du kan aldri vite hvem andre som er ute og kjører... Og husk å stramme selene skikkelig, det er like viktig, ser mange som sitter med seler nesten nede på armene.

Endret av LilleMy28
Skrevet
Barn under 3-4 år brekker ofte nakken i frontkollisjon i 60 km og opp dersom de sitter forover. Det er fordi hodet fortsatt er litt stort i forhold til kroppen og at musklene i nakken ikke er sterke nok til å holde det.
:enig:

Derfor er det utrolig viktig å ikke snu barna fordi det er mer komfortabelt. For de aller fleste går det greit, og de kommer ikke ut for en ulykke. Men tenk den enorme skyldfølelsen du må leve med dersom du kræsjer, ungen dør, og du får vite at h*n kunne overlevd i bakeovervendt sete....da hadde ikk hylingen hatt så mye å si tenker jeg...

Skrevet

Eller denne:

Å ha barnet forovervendt er barnemishandling!!

Skrevet
Eller denne: Visit My Website

Å ha barnet forovervendt er barnemishandling!!

Det er vel å dra det litt langt? Å ikke sikre barnet sitt i bil er uopplyst og uansvarlig, ok... men de aller færreste barn tar skade av det på noen måte.

Skrevet

Jeg syns forovervent/bakovervent diskusjon er tåpelig. Så lenge barnet er godt sikret i godkjente bilstoler så burde det være opp til foreldrene og velge retning.

Det er jo livsfarlig å kjøre bil. Så hvis du transporterer barnet ditt i en bil så er du skikkelig uansvarlig! :ironi:

Det er forresten sikrest for voksne også å sitte bakovervendt, men du ser ikke mange biler hvor passasjersetter er vendt bakover, gjør du vel?

Skrevet
Jeg syns forovervent/bakovervent diskusjon er tåpelig. Så lenge barnet er godt sikret i godkjente bilstoler så burde det være opp til foreldrene og velge retning.

Det er jo livsfarlig å kjøre bil. Så hvis du transporterer barnet ditt i en bil så er du skikkelig uansvarlig! :ironi:

Det er forresten sikrest for voksne også å sitte bakovervendt, men du ser ikke mange biler hvor passasjersetter er vendt bakover, gjør du vel?

Jeg synes ikke diskusjonen er tåpelig.

Det bør bli forbud mot å ha barn under 4 år fremovervendt i bil.

(Som i Sverige...)

Forovervendt vs bakovervendt er et spørsmål om liv eller død i en frontkollisjon.

At så mange foreldre fnyser av dette, og sier at "forovervendt er jo lovlig", betyr jo at de ikke har vurdert dette selv, men overlater til myndighetene å tenke på sikkerheten til deres eget barn.

Om det ikke lenger var regler for minimumssikring i bil, hadde det da blitt trygt for babyer å ligge på foreldrenes fang? Siden myndighetene ikke hadde gjort det forbudt?

Skrevet

Jeg syns ikke diskusjonen er tåpelig. Hvis du ser på youtube videoen i innlegg nr 7 ser på forskjell.

Hodet hos en voksen er betydelig mindre i forhold til kroppen enn hos et barn. Hos en voksen har man muskulatur til å kunne holde hodet igjen når det slenges forover, hos et barn er ikke dette tilfelle, og hodet kan derfor "ryke av" ryggraden, og da dør barnet.

Det er mange ting i denne verden som er godkjent og lovlig, men det betyr ikke at det er en god ide.

Skrevet

Når det er så vannvittig mye forskning som sier at små barn dør veldig mye oftere i kolisjoner der de sitter fremovervendt, synes jeg faktisk ikke det er opp til foreldrene å velge retning. For hvorfor skulle det ikke da være opp til foreldrene om de vil la barnet sitte i barnesete eller ikke? Eller bruke bilbelte?

Vi har regler for å påse at de som ikke tenker selv, gjør det som er best for ungene sine likevel. At det ikke er påbudt å ha barn bakovervendt inntill en viss lenge/alder, er bare helt utrolig.

Og det er også voldsomst stor forskjell på mine nakkemuskler og toåringens nakkemuskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...