Gå til innhold

Jeg er ikke noe hushjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_noon
Skrevet

Hva gjør man egentlig når samboeren rett og slett driter i alt som heter oppvask, klesvask og rydding? Vi har bodd sammen i ett år nå og det blir ikke noe bedre. Merker at jeg mister litt respekten for han slik som det er, fordi det føles som han ikke har respekt for meg.

Jeg liker å ha litt ryddighet og orden hjemme der jeg tross alt tilbringer mye tid. Kjæresten min oppfører seg som om han fortsatt bodde hjemme hos mor, kaster skittne sokker fra seg der han står, kaster sjeldent søppel der det skal og søler gjerne på bordet uten å gidde å tørke opp.

Det føles som jeg må mase på han som om han var et barn og det er ikke så veldig kult. Det ender ofte med at han blir sur og han kaller meg gjerne ting foran vennene sine og spøker med min 'ryddegalskap' som han kaller det. Men hadde det ikke vært for meg ville han ikke ha noe fat å spise av og ei heller rene klær. Denne rollen jeg har fått i forhold til han gjør også at han blir mindre tiltrekkende for meg.

Jeg forventer jo ikke mye? Bare at han gjør sin del av arbeidet. Vi er begge i 20-årene og flytta ut hjemmefra når vi flytta sammen. Jeg flytta ut for å få mer frihet, men nå føles heller hjemme hos mor og far som et bedre alternativ... Hva gjør jeg? :S

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

La være å rydde etter han, ikke vask klærne hans osv. Og vær konsekvent. Du må tåle å se at det hoper seg opp en periode. Når han er så uansvarlig, så er det fordi du lar han være det.

Hvis han får føle på kroppen at du faktisk ikke tar rotet hans, så kanskje han skjønner poenget. Hvis ikke, må du nok belage deg på veldig tradisjonelle kjønnsroller i framtida. Eller sette hardt mot hardt.

Skrevet

Sex-streik! :fnise:

Og slutt å rydde etter ham. Vask bare dine egne klær. Selv om det blir ekkelt på kjøkkenet så hold ut. Doen kan du vaske, de merker ikke forskjell likevel.

Skrevet (endret)

Kjære TS!

Jeg er bombesikker på at du har tatt ryddeprat med han tidligere, men råder deg til å sette deg ned og prøve å finne ut om dette er han (ihvertfall en siste gang!) ....Rotebomsen.......:)

Jeg vet med meg selv etter jeg ble samboer med min kjære og barnet hans at hva vi ser på som ryddig er to vidt forskjellige ting. Og at jeg er veldig mer nøye enn hva han er. Så vi må prøve å møtes på midten så begge kan trives her. Det er ikke bestandig lett, men vi prøver så godt vi kan.

Ting du kan sjekke ut hos samboeren din:

Prøv og finn ut hva han mener er en ryddig leilighet.

Liker han å ha det ryddig?

Liker han å ha det rotete?

Gidder han ikke rydde?

Er det tiltak å rydde?

Vet han ikke hvordan han skal rydde? (Satt på spissen)

Er han vant med å ha det rotete fra før av?

Så kan du komme med hvordan du mener en ryddig leilighet ser ut.

Hvordan du liker å ha det osv.

Siste steg blir eventuelt og prøve å komme til en enighet om et felles mål angående hvor ryddig man vil ha det i et felles hjem der begge skal føle seg komfortable.

Hadde det for eksempel hjelpt og sette opp en vaskeliste/ryddeliste?

Hadde det fungert med en liste hvor man må krysse av når man har fullført tingene?

Kan du tillate at det er litt rotete rundt omkring og senke kravene litt på dette med ryddighet?

Kan han bli flinkere til å hjelpe til å rydde?

Hva kan hver og en av dere gjøre for at dere begge skal få det fint sammen?

Jeg ville også gjort som en annen råder her, og rydde for eksempel kun dine egne ting. Men jeg vet folk kan utnytte det også.

F.eks om du vasker dine tallerkener og putter inn i skapet forsyner sikkert din samboer seg av de tallerkenene du vasker osv, og dropper sine egne ting. Slik at du ender opp med å måtte ha tallerkenene et annet sted hvor kun du får tilgang til dem. Det er jo heller ikke riktig, men dette var satt veldig på spissen!

For det finnes slike folk også!

Prøv en liten stund å ta dine egne ting og se om det fungerer. Gjør det ikke det kan det hende at han liker å ha rot rundt seg. Noen trives rett og slett med rot rundt seg.. Eller så kan det hende at han er rett og slett for lat til å rydde også.

En annen ting dere kan prøver er å finne på en deal om at du kan rydde.. Og at han er nødt til å gjøre andre ting som kan ''veie opp'' for det du putter av tid til å rydde eventuelt. Slik at ting veier litt opp 50 % 50 %. Og at han prøver å respektere at når du har ryddet, prøver man i det minste å holde det litt ryddig fremover så det ikke ser bomba ut like etterpå, for da får man ikke mye giv til å rydde igjen.

Husk også at hvis din samboer begynner å rydde, så ros han gjerne for det! Ros fungerer så mye bedre fremfor kritikk, mas osv :)

Det skaper jo dessuten godt humør å få litt ros! Bare tenk litt på også hvordan du fremfører rosen så det ikke ligger ''kritisk'' stemme i rosen osv.

Det høres litt rart ut at man skal rose for slikt til et voksent menneske, men selv voksne trenger ros. Og da kan det hende dem får lyst til å gjøre det igjen når dem ser det gjør noen glad?

Endret av Chakoya
Skrevet

skulle ønske jeg selv hadde fulgt mitt eget råd:

ta en alvorlig prat hvor du sier dere på et eller annet vis er nødt til å møtes på halvveien(hvordan vil han selv ha det etc. som andre her skriver) - og si at dersom dette ikke fungerer så må dere bo hver for dere.

og følg det opp......

du må også gå inn i deg selv og se om du faktisk er over gjennomsnittlig ryddig av deg, og i så tilfelle må du også senke standarden litt.

men ja, kjenner godt på den. er ganske så lei av å være den som har hoveddelen av husarbeid......og utrolig lei av å diskutere det!

vi har bodd sammen i 6 år og vært sammen i 9, så jeg klarer desverre ikke sette hardt mot hardt:S

Gjest Slem_Pike
Skrevet

Bare til å gi faen i å vaske hans klær, gi faen i å rydde etter han, ikkje vask opp hans rot, og bare vask opp tingene du trenger til maten så om han skal ha seg mat må han gjøre det sjøl, og la han få se hvordan det blir etter ei stund. Ikkje gi etter samme hvor grisete det blir, stay strong. Spør han om hvorfor han ikkje har reine klær, hvorfor det er så skittent, eller hvorfor det ikkje er rene tallerkner, så sier du at det får han gjøre sjøl, han må tross alt ta ett tak han også og gjøre sin del.

Sett deg ned og ha ein samtale om dette, og om han blir sur, vær sur tilbake. Om han blir frekk i kjeften rundt vennene sine, vær frekk tilbake. Du er nødt til å sette grenser, ellers ender det med at du er den som må gjøre alt. Og fortsetter det sånn så går det nok til helvete. Noen mannfolk tester grensene for å finne ut hva de kommer unna med og får dama til å gjøre.

Hadde ein kompis med ei dame som var sånn. Hadde fest i hans leilighet (de bodde egentlig sammen, men ho var mest hos sine foreldre eller vekke på skole) og han måtte rydde. Ho vaska ikkje klær eller gulv eller tok oppvask. Når han vaska klær eine gangen, vaska han sikkert 7-10 maskiner med begges klær og la i skap. Dagen etter hadde ho revet alt ut for å finne ein spesiell genser og lot klærne ligge strødd :roll: Han brukte sine penger på mat og røyk og kontaktkort til begge, mens ho brukte sine på skoletur, klær og ting til seg sjøl. Ho stakk til foreldrene for å spise middag, istede for å kjøpe inn mat til de, og når ho faktisk kjøpte mat var det bare sånt han ikkje likte. De krangla mye om det, for ho hadde jo aldri bodd for seg sjøl og var vant til at mora tok seg av alt så det blei liksom den mentaliteten som fulgte med. Ho forsto ikkje heilt at nå måtte ho og hjelpe til selv om det var hans leilighet.

For å si det sånn, de hadde ein helvetes krangel om det (ein av mange) og de er ikkje sammen lengre.

Skrevet

Mulig dere har ulike synspunkt på hvor ryddig det skal være, da må man komme til enighet. Men de eksemplene du nevner er nok i overkant av hva han kan forvente at du skal leve med.

Når han har så liten respekt for deg at dere ikke kan komme frem til en felles løsning, og på toppen av det hele snakker stygt om deg foran vennene, ville jeg nok revurdert forholdet. Det vil dukke opp større og mer komplekse problemstillinger i fremtiden, og dersom man ikke klarer å samarbeide om husarbeidet en gang bør man kanskje ta hintet....

Skrevet

Hva med en enighet om at husarbeid er en del av fellestiltak/utgifter på lik linje med husleia. Enten betaler du mindre husleie og gjør husarbeid ellers får han betale for en hushjelp. For husarbeid kommer han aldri til å gjøre. Dessverre er for mange gutter så bortskjemte hjemmefra at de ikke enser at det er bomba rundt dem. Sokker slenges hit og dit, og når de forsvinner av seg selv, er det bare slik det skal være. Ikke et takk i sikte!

Her i huset er vi i utgangspunktet strikte på å dele ting mellom oss, men noen ganger prøver han seg og sklir ut med husarbeidet sitt. Dersom jeg har handla og betalt for maten, så må han jaggu lage den. Blir ikke middag dersom han ikke lager den. Når han kommer og klager på at han ikke har boxere igjen, så skal det ikke mer enn ett blikk til før han vet hvorfor og rydder i den enorme kleshaugen sin på rommet.

Akkurat nå er min ute og spiller fotball med gutta, enda han lovet å støvsuge i kveld..

:kjefte:

Skrevet

Hei trådstarter,

det har vært og vil komme utallige tråder om slike konflikter her på KG og det er mange som foreslår metoder som å ikke vaske hans klær eller vaske opp hans oppvask og kort og godt "la vær å rydde". Men for de fleste er ikke dette noen optimal løsning fordi rotet og griseriet etterhvert overtar hele huset.

Dere må sette dere ned sammen og finne en gylden middelvei. Å legge skitne klær, undertøy og sokker i skittentøyskurven bør være ett absolutt minimum. Nå er dere inne i en veldog ond sirkel hvor han tolker den minste påpekelse som "masing" og det å involvere vennene hans/deres er bare barnslig.

Jeg vet hvor utrolig slitsomt det er å leve sammen med noen som lever etter instillingen der ting faller så blir de liggende og hvor alt flyter og ingenting har sin logiske plass. Dette handler i bunn og grunn om respekt for hverandre og en felles enighet om hvordan dere ønsker å leve sammen.

Gjest Gjest_noon
Skrevet

Takk for alle gode svar og råd:)

Jeg har prøvd å snakke med kjæresten min veldig mange ganger om dette, men det har ofte endt med at han har blitt veldig sur og missfornøyd.

Jeg har også prøvd å rydde mindre for han og det har endt opp med at han måtte skru på ei vaskemaskin selv med sine egne klær. Men klærne ble aldri hengt til tørk da, så nå ligger de på badegulvet å råtner på fjerde dagen. Spent på om han kommer til å gjøre noe med de klærne eller om han venter jeg skal gjøre noe. Vi får se.

I går prøvde jeg i hvert fall å ta det opp på en litt annen måte mens vi begge var i godt humør. Vi skal flytte til en litt større leilighet om et par mnd og jeg sa at jeg var litt bekymra for hvordan det ville bli da, siden vi faktisk har bodd sammen i et år nå og jeg ikke har sett noe forbedring. Jeg forklarte han at jeg faktisk synes det er utrivelig og dumt at jeg må være masete og sur for å få han til å gjøre ting. Og at jeg ikke kom til å gidde vaske og rydde en dobbelt så stor leilighet alene.

Jeg sa også at jeg kom til å bli i bedre humør hvis han selv tok initiativ til å rydde etter seg og at det var en fin måte for han å vise at han bryr seg om meg.

Jeg spurte også om han ville jeg skulle minne han på å rydde litt og det ville han. Men da måtte han også love å ikke bli sur på meg eller se på det som mas.

Om et par mnd planlegger vi å flytte til en større leilighet, men det er kun hvis han viser at han bryr seg om det jeg har sagt..

Skrevet

Jeg og mannen har en vaskedag i uken, hvor vi da begge er hjemme og tar i et godt tak. På denne måten kan liksom ingen sno seg unna, og det blir ikke uenighet om hvem som gjør mest. Videre har vi våre faste oppgaver ellers i uka hvor jeg vasker klær og han vasker opp og rydder litt ekstra. På denne måten er vi også enige om hvem som skal gjøre hva og ingen behøver å mase fordi om en av oss forsømmer en av oppgavene er vi vel klar over det selv.

Det nytter i all fall ikke å mase. Det nytter ikke at den ene skal være den som har hovedansvaret (om dette ikke er selvvalgt selvfølgelig, da er det ok) og den andre er den som instrueres. Da er man i et mor barn forhold og slik skal det ikke være. Da må man sette seg ned å komme til en enighet om hvordan man vil ha det.

Er den ene mye mer ryddig kan det hende denne må finne seg i å inngå kompremiss, som å enten finne seg i at det er litt mer rotete eller finne seg i å rydde den ekstra biten selv. Det finnes ingen fasit på hvor ryddig det må være, så sannt det ikke er uhygienisk. Verden går ikke under om klær ligger på gulvet på soverommet/badet, så om den ene parten mener at de absoludt må vekk og den andre ikke bryr seg så ja da må den ene ta litt ekstra. Kom frem til et felles minimum for det begge kan være med på, og gjør dette sammen. Vil den ene da rydde mer ut over dette er den fri til det.

Skrevet

Har egentlig ingen råd å komme med, bare medfølelse. Samboeren min er på samme måten, og etter å ha bodd sammen i fem år, hatt ti tusen krangler om emnet, så har jeg gitt opp og bare godtatt at det ikke alltid ser strøkent ut her. Og ja, det står dørmatte i panna mi.

Skrevet

Ikke alt funker for alle. Ser mange tyr til streik, selv trur jeg dette ofte fører med seg 1) missnøye og krangling 2) at han ikke merker noen forskjell.

Noen tips.

"Positiv oppdragelse". Gi han mye positiv oppmerksomhet når han faktisk har gjort noe. Understrek at "jeg får så mye mer lyst på sex når det ikke ligger klær på gulvet" "her har du en iskald øl siden du var så flink å støvsuge".

Vaskeliste på kjøleskapet, der han må huke av for å ha gjort sine oppgaver. Som allerede nevnt er det greit å fordele oppgavene. Det er alltid lettere med en klar arbeidsdeling.

Min erfaring er at mange menn er flinkest på konkrete oppgaver, type "ta ut søpla", "skift dekk på bilen", "ta ut av oppvaskmaskinen". Løpende rydding, støvtørking osv er tydeligvis for lite definert for dem.

Gjør ting sammen. Avtal å bruk en time på å rengjøring et par ganger i uka. La gjerne han bestemme når.

Skaff hushjelp. Dersom den ene ikke bidrar synes jeg dette er en veldig god løsning. En hushjelp kan ta det aller, aller meste, men man må betale ekstra for rydding, klesvask osv.

Skrevet

Enig med det som nevnes av "konkrete oppgaver" samt å sette opp lapper der man krysser av når man har gjort ting. Også skryte masse, hemninsløs ros.

Men jeg tror man må bare innfinne seg med at å bo med en mann er ikke som å bo med ei venninne. De er rett og slett ikke like interessert i å holde det ryddig. Med mindre mamma skal komme på besøk. Så løsningen her har vært å invitere svigers hver søndag, for DA støvsuger han og rydder :fnise:

Skrevet

Jeg skal gi deg mine tips.

En måned før ferien for par år siden ble jeg så lei av at han aldri ryddet og vasket at jeg lagde en liste med oppgaver. Alt fra vask av vinduer, vask av dusj/toalett til klesvask, støvsuging osv. Så gikk jeg til ham og ba ham velge halvparten av oppgaver. Listen ble hengt opp på kjøleskapet og han fikk krysse av når oppgaven var gjort. Fristen var frem til ferien.For jeg sa at jeg nektet å dra på ferie hvis ikke alt på listen ble gjort. Det fungerte bra. Det fikk ham også til å innse at selv om vask av vinduer er ikke noe som gjores ofte, så må det faktisk gjøres innimellom. Det som også var bra med denne listen og fristen er at oppgaven var ikke knyttet til en bestemt dag, men han kunne selv velge når han ville gjøre det innen fristen.

Jeg hørte en gang kona til Schwarzenegger snakket om ham på Oprah og hvordan har er som far hjemme. En av oppdrags triksene hans er ta vekk ting som barna ikke har ryddet. Som f. eks at hvis skoene bare ligger slengt i gangen og ikek satt på plass så gjemmer han dem. Da mener han at barna verdsetter ikke den tingen og fortjener ikke å ha den. Han gjorde vist akkurat det samme med lyspærer i huset. Han fjernet lyspærer hvis barna glemte å slukke lyset når de gikk og la seg :fnise:

Jeg liker forslaget hans merker jeg.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Som å lese om min samboer. Han har ALDRI vasket gulv eller Tørket støv, eller noenting husarbeid. VI er begge i full jobb, men han tror jobben er over når arbeidsdagen er over, men det er den ikke!!!

Jeg har tre unger også og må vaske iallefall 2 maskiner hver dag, og like mange oppvaskmaskiner, støvsuger gulvene hver dag og rydder og vasker. Men ALDRI hjelp å få fra mannen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...