Gå til innhold

tilberedning av mme

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

har lest at mange koker opp vann og har på en termos og kokt kaldt vann i kjøleskapet.

Who anbefaler at pulveret blandes i ved 70 grader. SÅ hvordan gjør dere det da? Blander pulveret rett i det varmet vannet fra termosen og tilsetter det kalde etterpå for å få drikketemperatur eller heller varmt og kaldt vann om hverandre før pulveret tilsettes for å få 70 grader på vannet før pulveret tilsettes??

Termosen holder vel ikke 100 grader så lenge, så da trenger man kanskje ikke å blande med kaldt vann først for å få 70 grader før man blander med pulveret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_london_*

Samme her :) Det med 70 grader er minst 70 har jeg gått ut i fra, så jeg blander rett i nykokt vann (når jeg er hjemme) og tilpasser med kaldt kokt vann jeg har i kjøleskapet. 1/3 varmt og 2/3 kaldt gir passe temp her, men det kommer sikkert an på hvor kaldt kjøleskapet ditt er.. Har målt opp det kalde vannet på forhånd, så noen sekunder etter at vannkokeren er kokt opp, er maten klar. Superenkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Jeg blandet ut pulveret med varmt vann fra termosen, og regulerte med kaldt vann til jeg fikk passe drikketemperatur.

slik gjør vi det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lurer_*

Kan dere ikke forklare litt mer detaljert hvordan dere tilbereder mme? Jeg sliter sånn med å finne raske nok rutiner på dette... :(

- Én sak er å varme opp vannet til ca 70 grader. Dette tar jo tid...! Kan man f.eks. bare bruke vannkoker, eller vil den kunne "møkke til" vannet? (vil vannet dessuten koke lenge nok i en vannkoker til å bli helt sterilt?)

- Så er det avkjølingen... Dette tar jo også tid; man må da holde flasken under kaldt vann, og kjenne på melken flere ganger for å sjekke tempen.

Totalt tar dette for meg nærmere 10 minutter nå, slik jeg gjør det (varme opp vann i flaske til ca 70 grader vha flaskevarmer, så ha i pulver og riste, så avkjøle i kaldt vann under springen), og det er ikke moro å gjøre mens lillegull ligger og skriker og er sulten.. (hun har fortsatt ikke helt faste spisetider, så ikke alltid lett å lage maten i forveien)

Kan noen komme med noen tidsbesparende tips til en litt fortvilet nybakt mamma? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke:

1) Koke vann og ha på termos.

2) Koke opp vann og avkjøle - oppbevare i kjøleskapet.

3) Måle opp riktig mengde pulver i flasker.

Når du skal lage et måltid til datteren din, heller du bare varmt vann (som har blitt litt avkjølt) i flasken og blander ut pulveret, og regulerer med kaldt, kokt vann til du har passe drikketemperatur. Slik kan du raskt tilberede alle måltidene hun skal ha i løpet av dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_lurer_*
Kan du ikke:

1) Koke vann og ha på termos.

2) Koke opp vann og avkjøle - oppbevare i kjøleskapet.

3) Måle opp riktig mengde pulver i flasker.

Når du skal lage et måltid til datteren din, heller du bare varmt vann (som har blitt litt avkjølt) i flasken og blander ut pulveret, og regulerer med kaldt, kokt vann til du har passe drikketemperatur. Slik kan du raskt tilberede alle måltidene hun skal ha i løpet av dagen :)

Tusen takk for hjelpen - men det jeg ikke skjønner, er punktet med å regulere med kaldt, kokt vann - bør ikke pulveret varmes opp i rett mengde varmt vann? Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok, men jeg blander alltid pulveret i varmt vann på eksakt vannmengde jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det skulle ha noe å si? Det har jeg i hvert fall ikke hørt eller lest noe om. Jeg blandet alltid pulveret ut i varmt vann og etterfylte/regulerte med kaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest, orkide
Tusen takk for hjelpen - men det jeg ikke skjønner, er punktet med å regulere med kaldt, kokt vann - bør ikke pulveret varmes opp i rett mengde varmt vann? Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok, men jeg blander alltid pulveret i varmt vann på eksakt vannmengde jeg skal ha.

Hei.

Har jobbet en del år på barneavdeling på sykehuset, der kokte vi mye MME. Vi kokte alltid opp/lagde en hel døgn mengde på en gang. Oppbevarte dette i kjøleskapet, og tok den mengden det enkelte barn skulle ha i en flaske, før vi varmet dette i microen... Enkelt og greit. Morsmelk skal ikke varmes i micro, men med MME skal ikke det være et problem.

Å oppbevare melk på termos er kanskje ikke så lurt... Halv lunket melk som står i flere timer gir en veldig god grobunn for bakterievekst...

PS. Man bør absolutt ikke tynne ut ferdig blandet melk med vann, da konsentrasjonen av næringsstoffer blir mindre enn det barnet trenger, og man kan risikere at barnet blir under/feil ernært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen ... vi snakker da ikke om å oppbevare melk på termos, men kokt vann!

Jeg har heller ikke ment at man skal tynne ferdig blandet melk ut med vann - man heller jo bare på kaldt/varmt vann vekselsvis til man har riktig temperatur OG mengde (pulver ifht vann) i flasken. Altså: Pulver i flasken, hell på litt varmt vann og bland godt, hell på resten med kaldt vann.

Og på pakken til NAN står det i hvertfall (eller sto - lenge siden vi har brukt nå) at ferdig blandet mme aldri skulle spares, men brukes umiddelbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Hei.

Har jobbet en del år på barneavdeling på sykehuset, der kokte vi mye MME. Vi kokte alltid opp/lagde en hel døgn mengde på en gang. Oppbevarte dette i kjøleskapet, og tok den mengden det enkelte barn skulle ha i en flaske, før vi varmet dette i microen... Enkelt og greit. Morsmelk skal ikke varmes i micro, men med MME skal ikke det være et problem.

Å oppbevare melk på termos er kanskje ikke så lurt... Halv lunket melk som står i flere timer gir en veldig god grobunn for bakterievekst...

PS. Man bør absolutt ikke tynne ut ferdig blandet melk med vann, da konsentrasjonen av næringsstoffer blir mindre enn det barnet trenger, og man kan risikere at barnet blir under/feil ernært...

Jeg jobber også på barsel, og slik det har blitt gjort de før strider i mot WHO`s anbefallninger. Nå har de heldigvis begynt med ferdigblandet mme på min arbeidsplass.

PS. Og det er ikke snakk om å tynne ut ferdig blandet melk. Man blander i ca halvparten med kokende vann, også tar man kaldt vann slik at man får den mengden man skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, f.eks:

170 ml ferdig Hipp, trenger 150 ml vann og 4 strøkne måleskjeer.

Jeg koker vann i vannkoker, heller 60 ml i flaska. Heller pulveret oppi dette og blander ut. Måler 90 ml kokt, kaldt vann i en annen flaske, og heller dette over i flaska med halvveis ferdig melk.

Et spm: dette kokte, kalde vannet: hva oppbevarer dere dette i, i kjøleskapet? Vi kokte noen halvliters flasker, men de krympa i kokinga? Når ungen blir større er det kanskje ikke så nøye med at alt er sterilisert, men foreløpig er det det for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤bella¤

Kokt kaldt vann hadde vi i tåteflasker i kjøleskapet. Holdt med en, for jeg bare fylte den opp på nytt hver gang jeg lagde ny mat til snuppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske: Tåteflaske, selvfølgelig. Hvorfor har vi ikke tenkt på det? De steriliserer vi jo alltid. (I begynnelsen hadde vi på termos (for å holde det kaldt på tur også), men nå har jeg begynt å lære hvor mye som skal til av romtemperert vann i forhold til kaldt vann)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...