Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Til jul har vi pleid å ha ett sett blinkende julelys hengende på forsiden av huset. Det er omtrent 2 meter bredt og henger ca 2 meter opp på veggen og ned mot bakken. I fjor flyttet det inn nye naboer over gaten og de kom bort og sa at kona i huset syntes det var plagsomt med de blinkende lysene når hun satt i stolen sin og leste om kvelden. Dette var da to uker etter nyttår og lysene hadde hengt der siden 1. desember, vi var litt sene med å ta dem inn i fjor, vanligvis tar vi dem inn når jobben begynner igjen etter nyttår. Nå kom jeg på dette og lurer på om det er urimelig av oss å henge opp disse blinkende lysene i år igjen? Vi snakker altså fire uker i løpet av et år, hvor det etter min mening bør være mulig for naboen å sitte og lese i en annen stol enn hun pleier. Eller har naboen rett til å nekte oss å henge opp disse lysene?
juliane Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Naboen kan sikkert ikke med loven i hånd nekte dere å henge opp julelysene, men dere skaper jo ikke akkurat noe godt naboskap. Jeg skjønner veldig godt at det er irriterende å sitte i sin egen stue og se på blinkende lys i ukesvis. Kanskje dere kan kjøpe et nytt sett som ikke blinker? Det er jo uansett mye finere...
Gjest Elfrida Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Må det være blinkende lys da? Jeg kan godt skjønne at det er irriterende å få blinkende lys inn i stua hver kveld i et par måneder.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Jeg skjønner naboen din godt, det er ikke noe særlig behagelig med blinkende lys inn i stua - og det gjelde heltr sikkert også for de som ikke er epileptikere.
Norbertine Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Det er vel ingen som har rett til å nekte dere å henge opp disse lysene, men jeg synes man godt kan ta litt hensyn til andre folk jeg da. Blinkende lys inn på stua i mange uker er fryktelig plagsomt (og som sndre sier, ikke spesielt fint).
Gjest Fugl Fønix Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Jeg må si at jeg skjønner naboen din veldig godt. Selv har jeg migrene, og blinkende lys utløser de anfallene. Dersom jeg hadde vært naboen hadde jeg rett og slett ikke kunne brukt stua gjennom hele den måneden, og det er litt kjipt. De har ingen rett til å kreve at dere ikke skal bruke disse, men jeg syns dere er gode naboer om dere ikke gjør det. Eventuelt kan dere kanskje henge de opp på en annen side av huset.
Amalie_85 Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Naboen vår hadde og blinkende lys i hagen som var fryktelig irriterende. Skulle vi gjøre noe utenfor huset følte man jo nesten at man skulle få anfall. Selv hadde ho markisen nede. Men i fjor gikk ho til innkjøp av noe som ikke blinket men byttet farge med glidende overgang. Ikke pent det heller Men myyyye bedre, og klarte å la vær å irritere meg over det
estrella Skrevet 18. september 2009 #8 Skrevet 18. september 2009 Jeg hadde gått til anskaffelse av noen lys som ikke blinket (og som ikke var i forskjellige farger). Jeg vet det er opp til hver enkelt, hva en vil ha på trærne sine, men lys som blinker og lys som er i forskjellige farger er forstyrrendes. Ikke er det noe pent heller! Jeg synes at det er veldig "tacky" med slike lys Men dere er ikke pålagt å ikke henge dem opp, det er jo opp til dere selv.
Antoinette Skrevet 18. september 2009 #9 Skrevet 18. september 2009 Er enig med de andre her, å få blinkende lys gjennom stuevinduene er fryktelig ubehagelig. Det gir synsforstyrrelse når man vil slappe av, se på tv eller lese. Naboen kan nok ikke nektere dere å henge opp lysene med loven i hånd men tenk heller på at god naboskap er viktigere enn julelys.
kaprifolen Skrevet 18. september 2009 #10 Skrevet 18. september 2009 Migrene her i gården også! Fikk anfall av å gå forbi nabohuset i fjor jul... Synes dere kan vise hensyn og la være å henge de opp. Spesielt siden dette har blitt tatt opp på en fin måte. Dessuten er ikke blinkende lys i forskjellige farger pent. Hvorfor ikke bare skaffe dere noen enkle, ensfargede lys som kan henge på en busk e.l?
Wildy Skrevet 18. september 2009 #11 Skrevet 18. september 2009 Blinkende lys i forskjellige farger er ganske enkelt grusomt stygt og irriterende, og jeg skjønner godt at naboene irriterer seg ( for jeg hadde irritert meg grønn selv). Kjøp ensfargede lys som ikke blinker; mye penere og gir garantert blidere naboer.
Gjest Smaragd Skrevet 18. september 2009 #12 Skrevet 18. september 2009 Til jul har vi pleid å ha ett sett blinkende julelys hengende på forsiden av huset. Det er omtrent 2 meter bredt og henger ca 2 meter opp på veggen og ned mot bakken. I fjor flyttet det inn nye naboer over gaten og de kom bort og sa at kona i huset syntes det var plagsomt med de blinkende lysene når hun satt i stolen sin og leste om kvelden. Dette var da to uker etter nyttår og lysene hadde hengt der siden 1. desember, vi var litt sene med å ta dem inn i fjor, vanligvis tar vi dem inn når jobben begynner igjen etter nyttår. Nå kom jeg på dette og lurer på om det er urimelig av oss å henge opp disse blinkende lysene i år igjen? Vi snakker altså fire uker i løpet av et år, hvor det etter min mening bør være mulig for naboen å sitte og lese i en annen stol enn hun pleier. Eller har naboen rett til å nekte oss å henge opp disse lysene? Vi har lys som både kan blinke, og lyse konstant. Jeg setter dem opp 1 desember, og de står på til langt uti januar. Men jeg lar de stå på konstant lys - utenom på nyttårsaften, da setter jeg dem på blinkende Jeg også syns du kan vere lydhør for naboene dine, men ikke til enhver pris! har du stille på lysene dine, som gjør at de ikke blinker, så bruk heller den innstillingen. Har du ikke det, så syns jeg ikke en skal måtte kaste lysene sine av den grunn! Det koster tross alt mye penger! Jeg ville sett det litt an... kommer jo også litt an på hvor nært husene deres ligger... er det bare en liten vei i mellom, eller er det 50-60 m bort til dem? Er det langt over til dem, ville jeg brukt lysene så lenge de virker, og om de sier noe, så si du skal kjøpe ikke-blinkende neste gang, men du kommer til å bruke disse til dess.. Er husene deres veldig nære, hadde jeg nok vurdert å kjøpe et nytt sett... Sinte naboer er ikke noe morro... Lykke til! DET ER JO SNART JUL!!!!
Gjest TS Skrevet 18. september 2009 #13 Skrevet 18. september 2009 Nå leser dere ting i innlegget som ikke står der. Det er ikke flerfargede lys, de er ensfargede. Det er ikke noen stor og fancy lysgreie a la amerikanske tilstander. Det er ca 50 meter bort til naboens vindu, med en vei, et par hekker og noen trær i veien. Hun har ikke migrene, epilepsi eller andre medisinske problemer. Saken var kun at når hun satt i favorittstolen sin og leste kunne hun liksom i øyekroken sin se at det blinket langt der borte og det forstyrret henne. Jeg mener nok fremdeles at det burde være mulig å sitte og lese i en annen stol akkurat i desember, men jeg kommer nok til å være såpass høflig at vi skrur av blinkingen de fleste dagene.
estrella Skrevet 18. september 2009 #14 Skrevet 18. september 2009 Nå leser dere ting i innlegget som ikke står der. Det er ikke flerfargede lys, de er ensfargede. Det er ikke noen stor og fancy lysgreie a la amerikanske tilstander. Det er ca 50 meter bort til naboens vindu, med en vei, et par hekker og noen trær i veien. Hun har ikke migrene, epilepsi eller andre medisinske problemer. Saken var kun at når hun satt i favorittstolen sin og leste kunne hun liksom i øyekroken sin se at det blinket langt der borte og det forstyrret henne. Jeg mener nok fremdeles at det burde være mulig å sitte og lese i en annen stol akkurat i desember, men jeg kommer nok til å være såpass høflig at vi skrur av blinkingen de fleste dagene. Blinking er ikke særlig pent med eller uten flerfargede pærer Mye penere når de ikke blinker, uansett.
Gjest Stjernedryss Skrevet 18. september 2009 #15 Skrevet 18. september 2009 Til jul har vi pleid å ha ett sett blinkende julelys hengende på forsiden av huset. Det er omtrent 2 meter bredt og henger ca 2 meter opp på veggen og ned mot bakken. I fjor flyttet det inn nye naboer over gaten og de kom bort og sa at kona i huset syntes det var plagsomt med de blinkende lysene når hun satt i stolen sin og leste om kvelden. Dette var da to uker etter nyttår og lysene hadde hengt der siden 1. desember, vi var litt sene med å ta dem inn i fjor, vanligvis tar vi dem inn når jobben begynner igjen etter nyttår. Nå kom jeg på dette og lurer på om det er urimelig av oss å henge opp disse blinkende lysene i år igjen? Vi snakker altså fire uker i løpet av et år, hvor det etter min mening bør være mulig for naboen å sitte og lese i en annen stol enn hun pleier. Eller har naboen rett til å nekte oss å henge opp disse lysene? Jeg hadde heller ikke likt det om jeg var naboen deres, men det er deres hus og deres valg, så kjør på
Wildy Skrevet 18. september 2009 #16 Skrevet 18. september 2009 Nå leser dere ting i innlegget som ikke står der. Det er ikke flerfargede lys, de er ensfargede. Det er ikke noen stor og fancy lysgreie a la amerikanske tilstander. Det er ca 50 meter bort til naboens vindu, med en vei, et par hekker og noen trær i veien. Hun har ikke migrene, epilepsi eller andre medisinske problemer. Saken var kun at når hun satt i favorittstolen sin og leste kunne hun liksom i øyekroken sin se at det blinket langt der borte og det forstyrret henne. Jeg mener nok fremdeles at det burde være mulig å sitte og lese i en annen stol akkurat i desember, men jeg kommer nok til å være såpass høflig at vi skrur av blinkingen de fleste dagene. Beklager at jeg leste for fort, men blinking er pyton uansett. Og jeg hadde blitt like irritert på en naboe som hadde blinkende, ensfargede lys.....
Tante Skrevet 18. september 2009 #17 Skrevet 18. september 2009 Synd for henne. Joda, man skal holde seg på god fot med naboene, men ikke alltid være dem som bøyer seg og lar vær å gjøre ting man liker fordi naboen blir gretten den lille tiden hun sitter i den stolen. jeg er ikke noen tilhenger av dårlig gjennomtenkt lyspynt på hus. En vilkårlig plassert lysslynge midt på et hus eller halvveis rundt et tre er mye verre enn et hus dekt med organisert lyspynt, blinkende eller ikke, spør du meg. Jeg ville uansett ikke klaga, folk må få gjøre hva de vil i sin egen hage. Jeg kjøpte snømann med lys og hele greia til pappa i fjor. Og når jeg tar over gårdshuset deres, da skal det bli julenisse med slede på taket og istappe-lys i mønet! Vi har vært årets julebegivenhet i mange år allerede og har tenkt å være det i mange år til. Om en og annen tilfeldig nabo ikke klarer å grave frem julehumoren, så får de sitte der i stolen sin og trekke for gardinene.
kaprifolen Skrevet 18. september 2009 #18 Skrevet 18. september 2009 Synd for henne. Joda, man skal holde seg på god fot med naboene, men ikke alltid være dem som bøyer seg og lar vær å gjøre ting man liker fordi naboen blir gretten den lille tiden hun sitter i den stolen. jeg er ikke noen tilhenger av dårlig gjennomtenkt lyspynt på hus. En vilkårlig plassert lysslynge midt på et hus eller halvveis rundt et tre er mye verre enn et hus dekt med organisert lyspynt, blinkende eller ikke, spør du meg. Jeg ville uansett ikke klaga, folk må få gjøre hva de vil i sin egen hage. Jeg kjøpte snømann med lys og hele greia til pappa i fjor. Og når jeg tar over gårdshuset deres, da skal det bli julenisse med slede på taket og istappe-lys i mønet! Vi har vært årets julebegivenhet i mange år allerede og har tenkt å være det i mange år til. Om en og annen tilfeldig nabo ikke klarer å grave frem julehumoren, så får de sitte der i stolen sin og trekke for gardinene. Du er klar over at sannsynligheten er stor for at 90% av de som står og ser på huset deres gjør det fordi det er jævlig yalla og harry med slike "griswald-tendenser"? :klø:
Tante Skrevet 18. september 2009 #19 Skrevet 18. september 2009 Du er klar over at sannsynligheten er stor for at 90% av de som står og ser på huset deres gjør det fordi det er jævlig yalla og harry med slike "griswald-tendenser"? :klø: Nei, det er jeg ikke. Det er mange som tar turen innom, ringer på forhånd for å spørre om låven er åpen, og som personlig sier at hele desember legger de spaserturen sin forbi for å se på nissene som bestemor har strikket klærne til, bestefar har snekret møblene til og som pappa har laget kulissene til. Gamlehjemmet kjører til og med skyssbussen innom gata vår bare for å se på, og flere spør om de kan få ta julekortbildene sine der. Om de gjør det bare for å komme og se på vår "harry" utstilling? jaja, dem om det. Vi koser oss ihvertfall med den. Vet ikke hvem Griswald er, men tviler på at han har like fine nisser på sin låve som vi har
estrella Skrevet 19. september 2009 #20 Skrevet 19. september 2009 Nei, det er jeg ikke. Det er mange som tar turen innom, ringer på forhånd for å spørre om låven er åpen, og som personlig sier at hele desember legger de spaserturen sin forbi for å se på nissene som bestemor har strikket klærne til, bestefar har snekret møblene til og som pappa har laget kulissene til. Gamlehjemmet kjører til og med skyssbussen innom gata vår bare for å se på, og flere spør om de kan få ta julekortbildene sine der. Om de gjør det bare for å komme og se på vår "harry" utstilling? jaja, dem om det. Vi koser oss ihvertfall med den. Vet ikke hvem Griswald er, men tviler på at han har like fine nisser på sin låve som vi har Dette er Griswald-tendenser: http://blstb.msn.com/i/BB/2A1D34AFA3C0D62EADC94B8A2C40.jpg Griswald er da en "filmfigur" spilt av Chevy Chase eller noe slikt, i f.eks filmen "Christmas Vacation". Er ganske gamle filmer tror jeg, rundt 80-tallet ble de laget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå