Gå til innhold

Pus har begynt å tisse rundt om i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannkatt som er født midt i mai og er noe sånt som 17 uker. Vi fikk han da han var 11-12 uker. Den første tiden gikk alt fint. Han tissa bare i kassen sin. Nå gjør han derimot ikke det. Det begynte med at han tissa på dyna vår mens vi sov på natta. (Han lå i senga vår fordi han ikke likte å være alene) Dette har han gjort i ny og ne. Ellers har han også tissa på en jakke i trappa, bukser som ligger til vask på gulvet, o.l.

Jeg tenkte at han kanskje ikke så kassen sin i mørket om natta, så jeg skrudde på lyset i gangen hvor kassa står uten at det har nytta. Jeg tror det bare er om natta han tisser på feil steder, evt. tidlig morgen. Han tisser noen ganger i kassa.

Noen andre som også har opplevd at pus plutselig får uvaner som denne? Er det kassa han ikke liker? Jeg skifter "sand" ofte pga dette problemet. Besjen plukker jeg alltid ut hver dag pga lukt og kattens renslighet. Er dette et hannkattfenomen som vil slutte når pus blir kastrert?

Jeg har vurdert å hive katten ut om natta, men det er andre voksne katter i nabolaget...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du hiver ikke en 17 måneder gammel pus ut om natten! Det sies vel egentlig at man ikke skal slippe katter ut før de er 8-12 måneder gamle, fordi de ikke har ferdig utviklet stedsans før det. De fleste dyrleger jeg har pratet med har tatt dette med en klype salt, så pusen vår ble sluppet ut før, men under tilsyn, åpen dør og korte utendørsopphold. Å slippe en så liten katt ut hele natten med voksne katter i nabolaget? Høres nesten ut som om du ikke ønsker å ha katten mer, om jeg kan være litt brå med deg her.

Om eldre hannkatter sier de at tissing inne kan være et tegn på nyreproblemer. Min gamle hannkatt (død nå) gjorde det og han døde av nyresvikt. Høres egentlig ut som om din pus er litt for ung for dette, men du har jo en tråd om pusen din som kaster opp rett under, så jeg tror jeg ville tatt ham med til dyrlegen for en sjekk allikevel. Er du f.eks sikker på at foret han får er bra nok? At det ikke inneholder for mye salt for ham?

Sikkert mange andre grunner til tissing også, men to tråder om oppkast og tissing på kort tid høres ikke veldig bra ut i mine ører.

Skrevet
Du hiver ikke en 17 måneder gammel pus ut om natten! Det sies vel egentlig at man ikke skal slippe katter ut før de er 8-12 måneder gamle, fordi de ikke har ferdig utviklet stedsans før det. De fleste dyrleger jeg har pratet med har tatt dette med en klype salt, så pusen vår ble sluppet ut før, men under tilsyn, åpen dør og korte utendørsopphold. Å slippe en så liten katt ut hele natten med voksne katter i nabolaget? Høres nesten ut som om du ikke ønsker å ha katten mer, om jeg kan være litt brå med deg her.

Om eldre hannkatter sier de at tissing inne kan være et tegn på nyreproblemer. Min gamle hannkatt (død nå) gjorde det og han døde av nyresvikt. Høres egentlig ut som om din pus er litt for ung for dette, men du har jo en tråd om pusen din som kaster opp rett under, så jeg tror jeg ville tatt ham med til dyrlegen for en sjekk allikevel. Er du f.eks sikker på at foret han får er bra nok? At det ikke inneholder for mye salt for ham?

Sikkert mange andre grunner til tissing også, men to tråder om oppkast og tissing på kort tid høres ikke veldig bra ut i mine ører.

Leter du meg opp i telefonkatalogen nå for å komme og hente katten min? Fordi jeg er en så dårlig eier at jeg klarer å få pus til å tisse utenfor kassa?

Det er ikke sånt jeg ønsker å få slengt i fleisen når jeg ber om råd.

Fôret er forøvrig dyrlegens anbefaling.

• Liker 1
Skrevet

Du lagde en annen tråd om at katten din kaster opp. Nå tisser den også rundt i huset.

Sjekket at den ikke er syk ? Endret noe i omgivelsene dens ? Kan være urinveisinfeksjon og slike ting, viktig å få sjekket det.

Skrevet

Katten kaster ikke opp nå lenger. Det er noen uker siden, som du sikkert kan finne ut om du sjekker datoen på den andre tråden.

Jeg tror ikke dette er en sykdom. Det er nok heller psykologisk, og noe som har med alder å gjøre. Jeg lurer bare på om noen her har noen lure tiltak for slike tilfeller?

Gjest matmor til en pus
Skrevet

Kan du prøve og ha pus i et rom om natten?

Feks på vaskerommet, og ha kattesanda der?

Ellers hvis han tisser i krokene i huset kan du sette ei skål med eddik i krokene.

Kattene liker ikke eddikslukt, så det er ikke farlig.

De prøver ikke og drikke det, har bare positiv erfaring. Det virker :)

Lykke til

Skrevet

Katta mi har fått sånne raptuser noen ganger, stort sett i forbindelse med flytting, bytting av kattesand og "ferieopphold" utenfor hjemmet. Ting jeg har gjort som tilsynelatende har hjulpet: (med forbehold om at katten ellers er frisk)

- Bytt tilbake til kattesanden pusen er vant til dersom du har byttet (jeg byttet til sånne perler, og det var skikkelig upopulært, det bråkte fælt når pusen gravde og var i det hele tatt ugreit, nå er det everclean som gjelder igjen). Rydd ofte i kassen.

- Ta vekk flest mulig muligheter for tissing. Min katt hadde det også med å tisse i stoffer, som i treningsbagen, på en t-skjorte på gulvet, i sofaen etc. Rydd vekk alt stoff som ligger framme. Lukk døren til soverommet.

- For å unngå tissing i sofaen la jeg ut et par lange striper aluminiumsfolie der når vi ikke var hjemme, katten min haater nemlig det. Vet ikke om det funker på andre katter.

- Vask straks vekk tiss, bruk gjerne klar eddik som luktfjerner

- Kjøp eventuelt feilway hos veterinæren, det er et stoff som beroliger katter, men som mennesker ikke kjenner. Hvis katten er stresset kan det hjelpe.

Skrevet
Leter du meg opp i telefonkatalogen nå for å komme og hente katten min? Fordi jeg er en så dårlig eier at jeg klarer å få pus til å tisse utenfor kassa?

Det er ikke sånt jeg ønsker å få slengt i fleisen når jeg ber om råd.

Fôret er forøvrig dyrlegens anbefaling.

Jeg kommenterte det at du ønsket å hive en 17 uker gammel pus ut om natten. Og jeg står for min reaksjon på det, for det går virkelig ikke an. Og når du får sånne tanker, så må du tåle å høre det! Det hadde ingenting med at pusen din tisset i huset. Leser du svaret mitt igjen, vil du se at jeg selv opplevde det samme (men med en gammel og syk pus).

Get a grip!

Skrevet

Takk for eddiktipset. Jeg har allerede sendt sms til samboeren om at han må kjøpe det med seg.

Det med å ha katten i ett rom, har samboeren allerede befalt. Så gjør han bare skade i et rom, sier han. Jeg holder litt tilbake fordi pus er så glad i løpe rundt på natta, og vil ikke stresse ham med å stenge ham inne.

Jeg har tenkt å lage til to kasser til, slik at pus ikke skal glemme kassa selv om han er i andre etasjen osv.

Skrevet
Jeg kommenterte det at du ønsket å hive en 17 uker gammel pus ut om natten. Og jeg står for min reaksjon på det, for det går virkelig ikke an. Og når du får sånne tanker, så må du tåle å høre det! Det hadde ingenting med at pusen din tisset i huset. Leser du svaret mitt igjen, vil du se at jeg selv opplevde det samme (men med en gammel og syk pus).

Get a grip!

Du kan gjerne reagere på utsagnet, selv om det var mer et oppgitt sukk enn en faktisk plan. Jeg synes likevel at du kunne uttrykke deg på en annen og mindre aggresiv måte. Du fikk meg nesten til å gråte...

Skrevet
Du kan gjerne reagere på utsagnet, selv om det var mer et oppgitt sukk enn en faktisk plan. Jeg synes likevel at du kunne uttrykke deg på en annen og mindre aggresiv måte. Du fikk meg nesten til å gråte...

Jeg beklager det altså, det var ikke meningen! -Men fint å vite at det ikke var en plan. Jeg burde kanskje forstått såpass, men når man leser om hvordan katter blir behandlet, så har jeg kanskje mistet evnen til å forstå spøker.

Men jeg mente ikke å gjøre deg så trist. Og jeg håper du finner ut av det.

Skrevet

Tro meg, katten din ser kattedoen din selv om det er mørkt. Katter er nattdyr og ser like godt i mørket som i lyset.

De fleste kattene jeg har hatt har også hatt slike perioder, og da helst i den alderen som din katt er i nå. Jeg tror katten din holder på å komme i puberteten, jeg. Det gir seg helt sikkert når han blir kastrert.

Skrevet (endret)

Vanligvis er det ett av tre:

- Han har blitt kjønnsmoden, og begynner å markere. Kastrering hjelper, helst så fort som mulig, før det blir en vane for han.

- Han har en urinveisinfeksjon, noe dyrlegen fikser.

- Han er stresset pga noe, isåfall følg Elfridas råd lengre oppe i tråden.

Endret av Glør
Skrevet

Sent svar, men;

Fant du ut hva som var problemet? Den ene (han)katten min har nemlig også begynt å tisse inne i det siste. Har bare gjort det et par-tre ganger, men med tanke på at han har vært renslig i et år før dette, lurer jeg på om han kan være syk.

Når katter forandrer atferd ut av det blå, er det ofte en grunn til det.

Kanskje du burde ta han med til dyrlegen? Evt. skaffe deg sånne urinsticks som du dypper i tisset for å se om det er noe unormalt. Da viser det om han har f.eks. blod i urinen. Men siden han er såpass ung, tror jeg nok du kan ha rett i at det kan være mentalt og ikke fysisk. Men man vet jo aldri.

Også vil jeg bare si at du må ikke ta deg så nær av kommentarer her inne. Vi som har hatt katt en stund tar det ofte litt for gitt at andre vet like mye om kattehold. Du virker så absolutt som en person som vil det beste for katten din, men det vi som har hatt katt lenge ofte glemmer, er at vi også var nye på dette en gang, og den kunnskapen vi har nå, har vi samlet opp gjennom tid og erfaring. Det at du spør om råd viser jo at du er glad i katten din! Og vi trenger flere slike. :) Lykke til, håper det ordner seg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ikke bry deg med kvasse kommentarer fra visse her.

Det er ikke uvanlig at katter tisser repeterende på områder de allerede har tisset på. De remarkerer deres område. Vask godt og prøv eddik. Håper det ordner seg.

Skrevet

Takk for svar :klem:

Det jeg er gjort er følgende:

Jeg har selvsagt vaska godt opp. Og så rydder jeg opp aviser og klær fra gulvet. Jeg har satt opp en kasse nede også, så nå er det en kasse i førsteetasjen og en i andre. Jeg har skifta sandtype (den gamle freste litt da jeg testa med et glass vann og det var kanskje ikke så behagelig for pus).

Viktigst er nok likevel at jeg lar pus gå ut. Da jeg henta pus fra hans forrige eier, så jeg at både mor og kattungene bodde ute i et hundehus. Kanskje følte pus at det ble for liten boltreplass inne. Han er nemlig enormt leken, og kan finne en sten og vippe den opp i lufta ganske lenge før han blir lei. Nå kan han stå og kneger ved utgangsdøra, for å si at han vil ut. Kanskje markerer han heller territorium ute nå (enn inne). I hvert fall finner jeg ikke lenger tiss inne. :tommelsmil: Jeg krysser fingrene for at det varer.

Skrevet
Viktigst er nok likevel at jeg lar pus gå ut.

Hold nå et øye med ham. :) Senest i går var det annonse i lokalavisa om noen som hadde mistet katten sin på 4 mnd. fordi de hadde sluppet han ut for tidlig. Han fulgte etter noen unger, og havnet på andre siden av byen, og ble ikke funnet før en uke senere.

Skrevet

Jeg holder helt og holdent med Glør her!

Vanligvis er det ett av tre:

- Han har blitt kjønnsmoden, og begynner å markere. Kastrering hjelper, helst så fort som mulig, før det blir en vane for han.

- Han har en urinveisinfeksjon, noe dyrlegen fikser.

- Han er stresset pga noe, isåfall følg Elfridas råd lengre oppe i tråden.

Har du fått sjekket pusen hos veterinær?

Det stemmer ikke at det kun er gamle puser som får problemer med urinveiene!

Du burde iallefall fått sjekket dette ut, slik at om det skulle vise seg å være noe galt her, så slipper det iallefall å gå så langt at dte går opp i nyrene på ham. Da kan det være for sent.

En av kattungene mine, som nå er 7 mnd gammel, fikk urinstopp (FUS) da han var 4 mnd, stakkars. Heldigvis var han kun innekatt, og hadde kassen sin i stua, slik at eieren raskt kunne se at noe var galt.

En av mine tidligere katter, som var omplassert, måtte desverre nettopp avlives.

Jeg fikk beskjed om at hun hadde begynt å tisse overalt, andre steder i kassen sin, og jeg ba eierne kontakte veterinær umiddelbart. Desverre hadde dette pågått en stund, og da de kom seg til veterinær, viste blodprøvene at nyrene var helt ødelagte. Jeg tør ikke engang tenke på hvor vondt hun må ha hatt det, for katter er ikke særlig flinke til å vise smerte.

Somregel indikerer katten at det er noe galt når han begynner å tisse andre steder enn i kassen sin, når han tidligere har vært husren.

Håper det går bra med pusen din, og at du får bukt med problemet.

Skrevet

det at man ikke skal slippe ut pusen før det har gått 8-12 mnd er hvertfall bare tull....

Skrevet

Min pus som er voksen, begyndte å tisse inne når hun hadde urinveisinfeksjon. Som for å si fra om noe. Første gangen skjønte vi det ikke før en stund, men merket at hun gjorde det på plasser hun visste vi så henne. Katter gjør jo egentlig ikke det. Hun har hatt problemer med gjentakende urinveisinfeksjon, og hver gang har hun sakt i fra på denne måten. Ikke sikkert det er det, men tenkte bare jeg skulle nevne det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...