Gjest Gjest_Frustrert_* Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 - Og det etter at vi flere ganger har snakket om at vi ikke har tenkt å introdusere henne for søtsaker og snop før hun er betydelig mye eldre! Hans foreldre har ikke vært enige med oss, men jeg har jo trodd at vi klarte få dem til å forstå litt i alle fall, og respektere vårt valg. I går skjedde det, egentlig uventa, at svigermor putta til henne en skje med sjokoladeis. Da jeg såg skjeen var på vei mot munnen til datra mi sa jeg tydelig nei nei nei nei.. men isen landa fa***** i munnen på henne alikavel! Jeg måtte telle til 10 inni meg for jeg ble så provosert, og lei meg for at nå hadde det altså skjedd, dem respekterer f*** ikke våre ønsker. 'Vi er bare bortskjemmere vi, ikke oppdragere' var hennes svar etter at vi atter en gang fortalte at det der ville vi ikke. Dem var slik med sine første barnebarn også. Stappa til dem søtsaker så fort dem begynte på grøt omtrent. Min familie respekterer og er enige i vårt valg, og det setter vi pris på, men nå er vi svært oppgitt over hans... HVA skal vi gjøre?? Hvordan takla dere en slik situasjon?? Jeg tror nesten av om dette skjer en gang til, så ser dem meg sint.
Gjest *Mim* Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Bli sint! Det der er jo bare ekstremt dårlig folkeskikk!
kaprifolen Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Bli sint, og gjør det klart at hvis de ikke har tenkt å respekter foreldrene, så vil det også gå ut over tid med barnebarnet! De kan jo ikke ha ungen en helg hvis barnet skal få gjøre hva det vil og bare spise søtsaker!? Tette kjerring!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 At ungen nå får en og annen teskje med is er vel ikke verdens undergang. Syns dere kan ha litt avslappa holdning til det. Likevel syns jeg svigermora di skal respektere valgene dere tar.
Gjest SmallTalk Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Jeg hadde ikke telt til 10 inni meg, jeg hadde ekspldert! Hva pokker er poenget med å gi en 5mnd gammel unge is?
Eeyore Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Tror ikke jeg hadde telt til 10 engang jeg... Det der er et så vanvittig brudd på all respekt, at jeg hadde klart sagt ifra at de ikke fikk se barnebarnet igjen før de beklaget og lovet dyrt og hellig at det ikke skulle skje igjen. Jeg er forsåvidt enig at besteforeldre, tanter og onkler har lov til å skjemme bort, men IKKE før man har sagt det er greit at barnet kan spise godteri! Og når barnet er så lite er det mer enn nok godteri for dem med litt fruktmos.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Dattern din syntes vel det var godt! Uansett så vil nok ikke svigermor/bestemor forstå grunnen til at dere ikke vil introdusere barnet for godsaker. Og hvis dere blir sinte i tillegg...!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Hei ts, jeg planlegger å gjøre det samme som deg når jeg får barn, og jeg ville også blitt veldig irritert hvis svigerforeldre ikke aksepterte det. De tenker sikkert at det ikke er så farlig, og at andre har da overlevd litt is før, men poenget er at dere har tatt et valg (og et sabla godt et som sådan), og det er jo ikke noe hyggelig for dere å ha barnet hos besteforeldrene hvis dere ikke kan ha en viss kontroll på hva det får i seg når det er der. Helt enig med deg! (Men jeg syns ikke du skal gå så drastisk til verks at du truer dem med at de ikke kan få se barnet osv, sånn "ekstremisme" gjør bare mer vondt enn godt, og hvis alle er 100 prosent sta på det de syns så kommer man ingen vei. Men prat med dem, og forklar at dette aksepterer dere ikke.
Littlebird Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Helt uholdbart! Si fra skikkelig, og det er lov å bli sint for dette. Jeg hadde blitt rasende. Vi planlegger å ikke gi babyen noe annet enn morsmelk til den er 6 mnd. og så gradvis begynne med grøt... hadde noen gitt is da hadde jeg ikke latt dem ha babyen på fanget en gang. Dere må da kunne stole på at dere blir lyttet til. Jeg ville latt mannen si fra at dere ikke finner dere i slik oppførsel, og at dette er deres bevisste valg, og at det er en grunn til at dere ikke gir barnet is.
Gjest Emmanuelle Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Jeg synes du har all rett til å bli sint. Ungen synes det er like godt med fruktmos som med is. Minner meg om når jeg ser foreldre på McDonalds stappe i 1-åringen pommes frites og is med sjokoladesaus når ungen er mer enn fornøyd med å få grøten sin.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Jeg synes du er hysterisk. Det verste her er at omtrent samtlige bifaller barnehagestart for 1-åringer - men fy og fy til en teskje is til en 5 mnd gammel baby.
Lilith Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Nå synes ikke jeg selv det er verdens undergang å la ungen smake på det meste, MEN jeg hadde blitt kraftig forbanna om noen ikke hadde respektert de valgene vi har tatt for ungen vår! Jeg måtte selv hindre svigermor i å gi gutten vår karamellpudding da han var bare noen måneder gammel. Nå får han smake det meste Jeg synes mannen din bør ta en skikkelig prat med foreldrene sine og forklare at dere ikke aksepterer slik oppførsel - og gi dem alternativer, som fruktmos, å "skjemme bort" ungen med. Sannsynligvis ønsker farmor bare å innynde seg hos barnet, og hun gjør det på enklest mulig vis - med søtsaker. Gi henne et glass fruktmos neste gang dere er der. Kanskje det funker like bra?
Lilith Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 Jeg synes du er hysterisk. Det verste her er at omtrent samtlige bifaller barnehagestart for 1-åringer - men fy og fy til en teskje is til en 5 mnd gammel baby. Det er vel mer det at svigermor ikke respekterer foreldrene som er problemet her?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Jeg syns også du er en smule hysterisk. Det er nå en vesentlig forskjell å la ungen få smake litt is og proppe ungen full av snop. (Er det første unge?)
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 Det er som regel den første ungen som ikke skal få smake på søtsaker! Når andre ungen kommer så blir det nok et mer avslappet forhold til det! Dette vet jeg av egen erfaring innad i familien!
Gjest YY Skrevet 14. september 2009 #16 Skrevet 14. september 2009 Klassisk kvinneguiden. Jeg synes det er bra at dere velger å vente med søtsaker! Men noen få unntak hos besteforeldrene tror jeg ikke er veldig farlig. Er dog enig i at det er frekt å gi ungen is samtidig som du sitter og sier nei.
Cullen Skrevet 14. september 2009 #17 Skrevet 14. september 2009 Jeg syns også du er en smule hysterisk. Det er nå en vesentlig forskjell å la ungen få smake litt is og proppe ungen full av snop. (Er det første unge?) Det spiller ingen rolle om det var is, appelsin, brus, sjokolade eller øl. Her er det snakk om at svigerforeldre nektet og høre på hva foreldrene ville mate sin unge. Dette her hadde jeg aldri tolerert uansett hva slags matvare/ting/sted/klær ol det var snakk om. Om jeg ikke ville at ungen min skulle ha bh som 8åring og svigerforeldrene kjøpte fire stk til henne ville jeg reagert like mye som om svigerforeldre ga is til ungen min etter å ha fått beskjed om at det skulle ikke ungen mates med. Her får dere slå hardt ned på ting, ellers kan dere aldri stole på at deres regler blir fulgt videre i oppveksten. Selv om en skje med is høres lite ut for noen så er det selve prinsippet om å ha respekt for foreldrenes måte og oppdra ungen det er snakk om.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #18 Skrevet 14. september 2009 Jeg synes du er hysterisk. Det verste her er at omtrent samtlige bifaller barnehagestart for 1-åringer - men fy og fy til en teskje is til en 5 mnd gammel baby. I det store og det hele her, så er det nå ikke snakk om bare den ene skjeen, men at dette er noe TS sine svigerforeldre ikke respekterer i det hele.
Shade Skrevet 14. september 2009 #19 Skrevet 14. september 2009 Jeg syns også du er en smule hysterisk. Det er nå en vesentlig forskjell å la ungen få smake litt is og proppe ungen full av snop. (Er det første unge?) Det største problemet er vel at svigermor ga blaffen i hva foreldrenene sa, selv når moren sa nei flere ganger fortsatte hun å ta skjeen inn i munnen til babyen.. Det er ganske respektløst gjort.. Uansett om det dreier seg om første barnet eller femte. Jeg hadde blitt ganske forbannet selv om noen hadde oversett meg på den måten i forhold til barnet mitt.
Tante Skrevet 14. september 2009 #20 Skrevet 14. september 2009 Jeg er enig i at en skje med is ikke er katastrofe. Og jeg er veldig enig i at besteforeldre skal få lov til å skjemme bort. Jeg er likevel mye mer enig i at de har å respektere de grenser som foreldrene setter for barna. Og hva i all verden skal man gi en 5mnd gammel baby is for? Jeg tror ikke jeg ville likt å få en skje med iskald noe som helst trykt inn i munnen når jeg knapt hadde lært meg å spise. Og jeg skjønner veldig godt at noen vil vente med søtsaker. Nei, man trenger ikke å være fanatisk, men igjen: en baby vil ikke savne is og godter om den ikke får det stappa inn i munnen. Og i så tilfelle kan en skje skade hele regimet. Nå har babyen smakt det, vet hva det er og har muligheten til å savne det. Dårlig gjort, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå