Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt nysgjerrig på hvor lenge av gangen dere ammer?

Lillegutt kan ligge opptil en time, og jeg lurer på om det er vanlig? Da ser det for meg ut som han spiser hele den tiden....

Jeg blir jo boende i sofaen da, for han blir aldri ferdig...

Skrevet

Det varierer gitt ... noen ganger er det hele overstått på 5-10 minutter, andre ganger kan det gå opp mot en time. På slutten er det tydelig at det mest er "kosespising" eller sutting, så jeg tviler på om hun får i seg så mye da. Hun bruker lengst tid om kvelden, mange kvelder er gått bort i omtrent sammenhengende amming ;)

Skrevet

I begynnelsen kunne jeg sitte i en time, men fra han var 3-4 uker gikk det ned til 20-30 minutter. Nå har det gått opp litt igjen, det varierer av hvor sulten han er. Noenganger spiser han bare en pupp og noen ganger to :)

Skrevet

Hvis han tar mer enn 4-5 sug før han svenger begynner det å bli tomt, da lar jeg ikke L ligge så mye lengre, for da går det over i bare kos :)

Skrevet

I starten kunne lillejenta ligge i opp mot en time, nå ligger hun sjelden mer enn 10-15 minutter til på dagtid. Det er veldig mye spennende å se på overalt, så hun spiser ikke alltid så effektivt, heller. Om natta ligger hun noe lenger, men da er det som regel en stund siden sist og mye i puppen, pluss at hun spiser i halvsøvne og dermed mer effektivt. :) Hun er straks 7 mnd.

Skrevet

Jenta vår lå gjerne en times tid på puppen da hun var nyfødt. Etter hvert gikk tiden ned, men hun brukte vel gjerne en 10-15 min til hun ble ferdig med puppen.

Gutten brukte fra fødselen av 5 min på puppen. Jeg ble kjempeoverraska, og lurte på om han la på seg nok, om det var nok melk og i det hele tatt. Men han var bare effektiv, var da ikke noe poeng i å ligge der ;)

Skrevet

Til å begynne med kunne han ligge nesten en halvtime på hver pupp, nå er det hele stort sett unnagjort på ca 20 minutter. Han er to måneder.

Du kan fjerne han når du hører at han slutter å svelge, etter det er det sannsynligvis mest kos. Så slipper du kanskje å bli så sår også (jeg ble hvertfall det).

Skrevet

Jordmor sa til meg på sykehuset at barnet ikke burde ligge så mye mer enn 30 minutter på hvert bryst.

Skrevet

i begynnelsen lang tid.. men etterhvrt 5-10 min

Skrevet
Jordmor sa til meg på sykehuset at barnet ikke burde ligge så mye mer enn 30 minutter på hvert bryst.

Jordmor bør ta seg et oppfriskningskurs. Det er ikke antallet minutter som gjør mammaen sår, men sugeteknikken. Alle blir nok litt såre de første dagene, men etter ei ukes tid går det seg til for de fleste (forutsatt at barnet får riktig sugetak). Barnet kan få die så lenge det (og moren) vil - det er helt normalt at det tar en time å amme en bitte liten baby. For melkeproduksjonen er det helt supert å la barnet suge på et "tomt" bryst hvis det vil det. Og ikke bytt bryst etter en viss tid, la barnet styre. Virker babyen fornøyd med ett bryst, er det fint, da gir du bare det andre brystet til neste måltid. (Stadig skifting av side kan gi babyen magesmerter, med mye uro og gråting.)

Skrevet

Her tar det mellom 20 min og en time... Varierer hvor sulten han er og om han vil ha begge bryst.

Med nummer en kunne det ofte ta halvannen time å amme... Men han sovna hele tida. Nå bare tar jeg ungen vekk fra puppen når han sovner, har ikke tid til å sitte sånn og glane ;)

Førstemann begynte med kjappe måltider (15-20 min til sammen) da han var 4-5 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...